Number of found documents: 188
Published from to

Metodika hodnocení společenské efektivnosti institucí vykonávajících veřejné politiky
Bohatá, Marie; Putnová, A.; Rašticová, M.; Bédiová, M.; Cebáková, A.
2018 - Czech
Metodika certifikovaná TAČR je založena na původním konceptu společenské efektivnosti veřejné správy, který reflektuje moderní trendy v oblasti vládnutí podporující důvěryhodnost veřejné služby a zdůrazňuje především veřejný zájem, otevřenost, participaci a integritu. Metodika má sebehodnotící charakter a je navržena pro vnitřní účely s cílem vytvářet učící se organizace. Má modulární charakter a jednotlivé moduly pokrývají oblasti strategického řízení a koordinace, operativního řízení a výkonnosti, vnější komunikace, etiky a integrity a zaměstnanecké a sociální politiky. Je využitelná pro různé organizační úrovně státní správy i samosprávy. Je uživatelsky přívětivá a uživatel získává jednak okamžitou zpětnou vazbu, jednak návod pro generování návrhů opatření ke zlepšování. Metodika je inspirativní, protože kromě vlastního hodnocení představuje zároveň i dobré praktiky.\n The methodology certified by the Technological Agency of the Czech Republic (TAČR) is based on an original concept of social effectiveness of public administration reflecting modern trends in governance supporting the trustworthiness of the public service and emphasising the public interest, openness, participation, and integrity. The self-assessing methodology aimed at creating a self-learning organisation is developed for the internal needs of public administration. It has a modular character and encompasses such building blocks as strategic management and coordination, operational management and performance, external communication, ethics and integrity, and HR policy and social climate. It can be used at different organisational levels within the state administration and the self-government. It is user-friendly providing the user with an immediate feedback as well as a guidance in generating improvement actions. Simultaneously, the methodology is of inspiring nature, as it serves as a repository of good practices. Keywords: public policy; public service; good governance Available at various institutes of the ASCR
Metodika hodnocení společenské efektivnosti institucí vykonávajících veřejné politiky

Metodika certifikovaná TAČR je založena na původním konceptu společenské efektivnosti veřejné správy, který reflektuje moderní trendy v oblasti vládnutí podporující důvěryhodnost veřejné služby a ...

Bohatá, Marie; Putnová, A.; Rašticová, M.; Bédiová, M.; Cebáková, A.
Národohospodářský ústav, 2018

The low-skilled in the Czech Republic
Bičáková, Alena; Kalíšková, Klára
2018 - Czech
This study provides evidence on the characteristics, labor market conditions, and labor market\noutcomes of the low-skilled in the Czech Republic. It considers the most relevant policies to\nensure the long-term inclusion of the low-skilled in the labor market. We use the standard\ndefinition of the low-skilled as those individuals with primary or lower-secondary education. Keywords: labor market conditions; labor market outcomes; Czech Republic Fulltext is available at external website.
The low-skilled in the Czech Republic

This study provides evidence on the characteristics, labor market conditions, and labor market\noutcomes of the low-skilled in the Czech Republic. It considers the most relevant policies to\nensure ...

Bičáková, Alena; Kalíšková, Klára
Národohospodářský ústav, 2018

Vyšší platy učitelů: sliby, sliby, sliby
Münich, Daniel; Smolka, V.
2018 - Czech
Mezinárodní srovnání ukazují, že platy českých učitelů, v relaci k ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům, patří dlouhodobě k nejnižším mezi ekonomicky nejvyspělejšími zeměmi. Podle posledních publikovaných mezinárodních srovnání z roku 2015 tento podíl v České republice dosahoval 56 %, zatímco průměr zemí OECD byl 83 %. International comparisons show that Czech teachers’ pay, in relation to other tertiary educated workers, has long been among the lowest across the most economically developed countries. Based on the latest international comparisons published, from 2015, Czech teachers earned 56% of what other tertiary educated workers were earning, whereas the average across OECD countries was 83%. Keywords: teachers’ salaries; Czech Republic Fulltext is available at external website.
Vyšší platy učitelů: sliby, sliby, sliby

Mezinárodní srovnání ukazují, že platy českých učitelů, v relaci k ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům, patří dlouhodobě k nejnižším mezi ekonomicky nejvyspělejšími zeměmi. Podle posledních ...

Münich, Daniel; Smolka, V.
Národohospodářský ústav, 2018

Obezita v České republice: mezinárodní srovnání s využitím dat z projektu SHARE
Pertold, Filip; Šatava, Jiří
2018 - Czech
Světová zdravotnická organizace hovoří o obezitě jako o jedné z největších výzev pro veřejné\nzdravotnictví 21. století. Na základě dat z projeku SHARE ukazujeme, že Čeští senioři ve věku\n50–70 let mají v mezinárodním srovnání velmi vysokou míru obezity (BMI > 29,99). V roce 2015 trpělo přibližně 35 % starších mužů v České republice (ČR) obezitou; to je téměř dvakrát vyšší hodnota než v Itálii a Španělsku a hodnota více než o 50 % vyšší než v zemích západní Evropy (cca 23 %). The World Health Organization considers obesity to be one of the greatest challenges for\npublic health in the 21st century. On the basis of data from SHARE, we show that Czechs aged\n50-70 years have a high rate of obesity (BMI > 29,99) in comparison with other countries.\nIn 2015 around 35 % of older men in the Czech Republic suffered from obesity; that is almost\ntwice as high as the rate in Italy or Switzerland and more than 50 % higher than the rate\nin Western European countries (c. 23 %). Keywords: obesity; Czech Republic Fulltext is available at external website.
Obezita v České republice: mezinárodní srovnání s využitím dat z projektu SHARE

Světová zdravotnická organizace hovoří o obezitě jako o jedné z největších výzev pro veřejné\nzdravotnictví 21. století. Na základě dat z projeku SHARE ukazujeme, že Čeští senioři ve věku\n50–70 let ...

Pertold, Filip; Šatava, Jiří
Národohospodářský ústav, 2018

Názvy firem a jejich vliv na firemní výkonnost
Hanousek, Jan; Jurajda, Štěpán
2018 - Czech
Our analysis reveals that a company’s name may be related to its economic productivity. The name’s alphabetical position, the use of “national”4 words, and the inclusion of English phrases within the name all play a role. This study looks at the association between certain characteristics of a company’s name and growth in the company’s turnover, growth in value added and profit from shares using company data from 17 EU countries over a period of more than 15 years. We distinguish between companies in countries where Romance languages, Slavic languages and Germanic languages are spoken. The effects of company names vary across these language-country groups. Keywords: company names; company productivity Fulltext is available at external website.
Názvy firem a jejich vliv na firemní výkonnost

Our analysis reveals that a company’s name may be related to its economic productivity. The name’s alphabetical position, the use of “national”4 words, and the inclusion of English phrases within the ...

Hanousek, Jan; Jurajda, Štěpán
Národohospodářský ústav, 2018

Co skrývají známky na vysvědčení?
Münich, Daniel; Protivínský, T.
2018 - Czech
Our analysis shows that the differences between boys' and girls' grades is not a result\nof differences in the way stress affects test results, nor a difference in pupils' liking for or\naversion to the subject in question. The likely cause of the difference in grades between girls\nand boys is that the grades are influenced by the pupils' socio-emotional skills. Keywords: grades; Czech Republic; gender differences Fulltext is available at external website.
Co skrývají známky na vysvědčení?

Our analysis shows that the differences between boys' and girls' grades is not a result\nof differences in the way stress affects test results, nor a difference in pupils' liking for or\naversion to ...

Münich, Daniel; Protivínský, T.
Národohospodářský ústav, 2018

Komu školka (ne)pomůže? Zkušenosti ze série reforem rané a předškolní péče v Německu
Pertold, Filip; Zapletalová, L.
2018 - Czech
Tato studie shrnuje klíčová zjištění tří výzkumů kauzálních dopadů poměrně nedávné expanze dostupnosti institucionální předškolní péče v Německu na osobnostní rozvoj dětí. Protože v Česku se empirických výzkumů tohoto typu nedostává, přináší zjištění z blízkého zahraničí velmi cenné informace do probíhajících diskusí o nové povinnosti obcí zajistit místa v zařízeních předškolní výchovy již pro dvouleté děti. This study summarizes the conclusions of academic papers on the effect of expanding institutionalized preschool childcare in Germany on children's development. The effect of preschool childcare is currently heavily debated in the Czech Republic in connection with the planned introduction of a law requiring local authorities to provide places in preschool institutions for children aged two and above. Keywords: preschool; Germany; Czech Republic Fulltext is available at external website.
Komu školka (ne)pomůže? Zkušenosti ze série reforem rané a předškolní péče v Německu

Tato studie shrnuje klíčová zjištění tří výzkumů kauzálních dopadů poměrně nedávné expanze dostupnosti institucionální předškolní péče v Německu na osobnostní rozvoj dětí. Protože v Česku se ...

Pertold, Filip; Zapletalová, L.
Národohospodářský ústav, 2018

Průvodce seniora: jak neprodělat při předčasném odchodu ze zaměstnání
Šatava, Jiří
2018 - Czech
Tato studie vyčísluje finanční důsledky šesti základních možností pro několik typizovaných seniorů, kteří dva roky před dosažením řádného důchodového věku odešli z práce „dohodou“. Navíc nastiňuje i jejich nefinanční podmínky a důsledky jejich možností. Ideální kompromis mezi finančními a nefinančními dopady jednotlivých možností je již ponechán na preferencích a volbě konkrétního seniora This study quantifies the financial consequences of six basic options for a number of typical individuals who leave their jobs "by agreement" two years before reaching statutory retirement age. It also outlines the non-financial conditions and consequences of these options. The ideal compromise between the financial and non-financial consequences of each option is left to the preferences of particular individuals. Keywords: social and pensions system; Czech Republic Fulltext is available at external website.
Průvodce seniora: jak neprodělat při předčasném odchodu ze zaměstnání

Tato studie vyčísluje finanční důsledky šesti základních možností pro několik typizovaných seniorů, kteří dva roky před dosažením řádného důchodového věku odešli z práce „dohodou“. Navíc nastiňuje i ...

Šatava, Jiří
Národohospodářský ústav, 2018

Intelektuální dovednosti českých učitelů v mezinárodním a generačním srovnání
Krajčová, Jana; Münich, Daniel
2018 - Czech
Tato studie detailně mapuje úroveň a rozdíly ve výše uvedených intelektuálních dovednostech\nnárodních populací a jejich učitelů. Konkrétně jde o: (a) mezinárodní srovnání starších a mladších dospělých populací a (b) mladších a starších generací učitelů. Naše srovnání se neomezuje na průměrné hodnoty skóre testů, ale odhaluje i velikost heterogenity dovedností v rámci příslušných populací jednotlivých zemí. Nabízíme tak detailní náhled na problematiku výběrovosti do učitelské profese, a to jak v mezinárodním, tak mezigeneračním srovnání. This study reveals the levels achieved in and differences between general intellectual skills achieved by national populations as a whole and those achieved by teachers. Specifically it presents (a) an international comparison of older and younger adult populations and (b) a comparison of younger and older generations of teachers. Our comparison does not limit itself to presenting mean test score values, but also reveals the extent of heterogeneity in skills among the relevant populations of each country. We also offer a detailed overview of the issue of selection into the teaching profession, from both international and intergenerational perspectives. Keywords: Czech Republic; teachers’ intellectual skills; generational comparison Fulltext is available at external website.
Intelektuální dovednosti českých učitelů v mezinárodním a generačním srovnání

Tato studie detailně mapuje úroveň a rozdíly ve výše uvedených intelektuálních dovednostech\nnárodních populací a jejich učitelů. Konkrétně jde o: (a) mezinárodní srovnání starších a mladších ...

Krajčová, Jana; Münich, Daniel
Národohospodářský ústav, 2018

Dopady odkládaného zrušení superhrubé mzdy
Kalíšková, Klára; Šoltés, Michal
2018 - Czech
Superhrubá mzda, zavedená v roce 2008, čelila již několika pokusům o zrušení. Poslední záměr na zrušení superhrubé mzdy spolu se zavedením progresivního daňového systému se objevil v únoru letošního roku jako součást daňového balíčku navrhovaného Ministerstvem financí ČR a posléze i v programovém prohlášení současné vlády. V srpnu 2018 tento záměr z legislativního balíku vlády opět vypadl, ale lze očekávat, že tato novela bude předložena v budoucnu znovu. There have already been a number of attempts to abolish the concept of super gross wages\nused for personal income tax purposes since 2008. The most recent proposal to abolish super\ngross wages and introduce a progressive tax system was put forward in February 2018 as part\nof a tax package suggested by the Czech Ministry of Finance and subsequently appeared in the\ncurrent government’s policy statement. By August 2018 this intention had disappeared from\nthe government’s legislative package, but we can expect this amendment to be brought back\nto the table in the future. Keywords: super gross wages; Czech Republic Fulltext is available at external website.
Dopady odkládaného zrušení superhrubé mzdy

Superhrubá mzda, zavedená v roce 2008, čelila již několika pokusům o zrušení. Poslední záměr na zrušení superhrubé mzdy spolu se zavedením progresivního daňového systému se objevil v únoru letošního ...

Kalíšková, Klára; Šoltés, Michal
Národohospodářský ústav, 2018

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases