Number of found documents: 1272
Published from to

Experimentální stanovení ventilačních ztrát ozubeného kola a tepelného zatížení zubu
Kordík, Jozef; Dobiáš, Jiří; Hrubý, Jan
2018 - Czech
Tato zpráva je sepsána v rámci čtvrté etapy řešení výzkumného úkolu TA04011656, „Vývoj rychloběžné planetové převodovky s pružným uložením satelitů pro extrémní obvodové rychlosti”. První část zprávy se věnuje ventilačním ztrátám a jsou zde uvedeny podrobnosti k experimentům, které byly uskutečněny s testovací převodovkou “Alfa II” na zkušebním pracovišti Wikov Gear. Experimenty zahrnovaly měření ventilačních ztrát a měření teplot zubu podél šířky kola. Při experimentech byly testovány tři konfigurace obvodového krytu převodového kola, které se lišily vzdáleností mezi krytem a kolem. Mimoto byl testován i případ bez krytu. V závěru této části je navrženo rozšíření modelu ventilačních ztrát z předešlé zprávy pro reálné geometrie převodového kola s krytem, který je otevřený v místě záběru s pastorkem a v místě odtoku oleje.\nDruhá část zprávy se věnuje tepelnému zatížení boku zubu a prezentuje výsledky experimentů, které se týkaly měření teplot zubu podél šířky kola. Jsou zde rovněž uvedeny detaily k numerickému modelování tepelného zatížení boku zubu. V rámci numerické analýzy (i) byla vyvinuta metodika modelování odvalování boků zubů kola a pastorku po sobě, (ii) byl vytvořen výpočetní model, (iii) byla vyvinuta metodika určování neznámých velikostí některých parametrů výpočetního modelu a (iv) byl vyvinut algoritmus a metodika výpočtu.\n The report is written for the needs of the project no. TA04011656 ("Research and development of new type of high-speed planetary gear unit with the flexible pin technology to support the planet wheels enabling the transmission of high outputs."). The first part of the report targets the topic of windage losses of a rotating toothed wheel, the experiments with testing gearbox “Alfa II” are introduced here, as well. The experiments included measurements of windage losses and temperature measurements along a wheel tooth width. Three geometrical configurations differing in wheel enclosure distance were tested, the case without the enclosure was tested too. The outcome of this part is an extension of the previous windage loss model for real geometry configuration: a wheel with an enclosure opened at place of oil outflow and at place of meshing with pinion.\nThe second part of the report targets the thermal load of a wheel tooth and presents experimental results of measurements of temperature distribution along the tooth. This part also contains the details concerning the numerical modeling of this problematic. The numerical analysis included (i) development of methodology for modeling of tooths meshing, (ii) development of the computational model, (iii) development of methodology for assessment of unknown values of some parameters of the model, (iv) development of algorithm. \n Keywords: widage loss; wheel enclosure; gear box Available at various institutes of the ASCR
Experimentální stanovení ventilačních ztrát ozubeného kola a tepelného zatížení zubu

Tato zpráva je sepsána v rámci čtvrté etapy řešení výzkumného úkolu TA04011656, „Vývoj rychloběžné planetové převodovky s pružným uložením satelitů pro extrémní obvodové rychlosti”. První část zprávy ...

Kordík, Jozef; Dobiáš, Jiří; Hrubý, Jan
Ústav termomechaniky, 2018

Creepová analýza VT vnitřního tělesa DSPWR – kontaktní úloha
Kopačka, Ján; Masák, Jan; Gabriel, Dušan; Plešek, Jiří
2017 - Czech
Zpráva shrnuje výsledky III. etapy rešení creepové analýzy vysokotlakého vnitrního telesa Doosan Škoda Power. Je provedena analýza vysokotlakého vnitrního VT telesa s respektováním kontaktních okrajových podmínek v delicí rovine a použitím komplexního creepového materiálového modelu. Výsledky kontaktní analýzy v programu PMD jsou porovnány s namerenými hodnotami a též srovnány s programem ANSYS, kde byl použit Nortonuv-Baileyuv model creepu. The report summarizes results of the 3rd stage of the creep analysis of Doosan Škoda Power high-pressure inner casing. An analysis of the high-pressure inner casing is carried out with respect to the contact boundary conditions in the division plane and the use of a complex creep material model. The results of the PMD contact analysis are compared to the measured values and also compared with the ANSYS program where the Norton-Bailey model of creep was used. Keywords: creep analysis; contact analysis; turbine casing Available at various institutes of the ASCR
Creepová analýza VT vnitřního tělesa DSPWR – kontaktní úloha

Zpráva shrnuje výsledky III. etapy rešení creepové analýzy vysokotlakého vnitrního telesa Doosan Škoda Power. Je provedena analýza vysokotlakého vnitrního VT telesa s respektováním kontaktních ...

Kopačka, Ján; Masák, Jan; Gabriel, Dušan; Plešek, Jiří
Ústav termomechaniky, 2017

Možnosti zvyšování účinnosti indukčních motorů použitím kombinovaného statorového vinutí
Schreier, Luděk; Bendl, Jiří; Chomát, Miroslav
2017 - Czech
Jsou analyzovány dvě základní varianty zapojení kombinovaného statorového vinutí asynchronního stroje. Účelem použití kombinovaného vinutí je potlačení vybraných skupin vyšších prostorových harmonických proudové vrstvy a indukce ve vzduchové mezeře a toku ve jhu za účelem snížení ztrát a zlepšení účinnosti. Jsou uvedeny diferenciální rovnice pro obě uvažované varianty. Na základě numerického řešení těchto rovnic byla ukázána schopnost jednotlivých variant potlačovat vyšší harmonické. Platnost rovnic byla ověřena experimentálním měřením na fyzikálním modelu asynchronního stroje se statorovým kombinovaným vinutím. The paper analyses two basic variants of the combined connection of the stator winding of an induction machine. The aim of the use combined winding is to suppress the selected groups of higher spatial harmonics of the current layer and induction in the air gap and the flux in the yoke and thus lower the losses and improve the efficiency. There are given differential equations for both the variants.On the basis of a numerical solution of these equations, the ability of the two variants to suppress higher harmonics has been shown. The validity of the equations has been verified by experimental measurement on a physical model of an induction machine with the stator combined winding. Keywords: induction machine; efficiency; higher spatial harmonics Available at various institutes of the ASCR
Možnosti zvyšování účinnosti indukčních motorů použitím kombinovaného statorového vinutí

Jsou analyzovány dvě základní varianty zapojení kombinovaného statorového vinutí asynchronního stroje. Účelem použití kombinovaného vinutí je potlačení vybraných skupin vyšších prostorových ...

Schreier, Luděk; Bendl, Jiří; Chomát, Miroslav
Ústav termomechaniky, 2017

Kalibrace termočlánků typu K pomocí nové kalibrační aparatury
Blahut, Aleš; Hrubý, Jan
2017 - Czech
Byla provedena kalibrace dvou desítek průmyslových termočlánků typu K v teplotním rozsahu 30 °C až 150 °C. Pro kalibrace byla využita kalibrační aparatura, která byla nedávno vyvinuta v oddělení D2-Termodynamika. Aparatura umožňuje kalibrace teploměrů s přesností v řádu tisícin kelvinu v širokém rozsahu teplot. Provedená měření dále ukázala některé parazitní jevy daných termočlánků a byla navržena opatření pro jejich eliminaci. The calibration measurements were carried out for twenty industrial type K thermocouples in the temperature range from -30 °C to 150 °C. A new calibration apparatus, which was developed at department D2-Thermodynamics, was used for the calibrations. The new apparatus allows calibrations of various thermometers with the accuracy of a few thousandths of kelvin. The measurements revealed some parasitic effects of investigated thermocouples and particular steps were proposed to avoid these effects. Keywords: type K thermocouple; thermocouple calibration; temperature measurement Available at various institutes of the ASCR
Kalibrace termočlánků typu K pomocí nové kalibrační aparatury

Byla provedena kalibrace dvou desítek průmyslových termočlánků typu K v teplotním rozsahu 30 °C až 150 °C. Pro kalibrace byla využita kalibrační aparatura, která byla nedávno vyvinuta v oddělení ...

Blahut, Aleš; Hrubý, Jan
Ústav termomechaniky, 2017

Posouzení výpočtové dokumentace vybraných případů zabývajících se hodnocením nalezených indikací a výpočtem kritické velikosti vady ve svárových spojích na zařízeních českých JE
Pták, Svatopluk; Masák, Jan; Gabriel, Dušan
2017 - Czech
Ve zpráve je vypracováno posouzení výpoctové dokumentace vybraných prípadu zabývajících se hodnocením nalezených indikací a výpoctem kritické velikosti vady ve svarových spojích na zarízeních ceských JE. Pro každý prípad je detailne analyzován zvolený prístup k hodnocení daného prípadu nálezu. Konkrétne je provedeno posouzení z hlediska použitých materiálu, zatížení, možného rozvoje indikace, kategorizace napetí a hodnocení zbytkových napetí. Na záver každého posuzovaného prípadu je zhodnocena celková prukaznost predložené dokumentace. V rámci zprávy byla také poskytnuta konzultacní cinnost týkající se posuzování prípadu pomocí metodiky R6. Available at various institutes of the ASCR
Posouzení výpočtové dokumentace vybraných případů zabývajících se hodnocením nalezených indikací a výpočtem kritické velikosti vady ve svárových spojích na zařízeních českých JE

Ve zpráve je vypracováno posouzení výpoctové dokumentace vybraných prípadu zabývajících se hodnocením nalezených indikací a výpoctem kritické velikosti vady ve svarových spojích na zarízeních ceských ...

Pták, Svatopluk; Masák, Jan; Gabriel, Dušan
Ústav termomechaniky, 2017

Měření a simulace turbulence v kompresoru PBS-Turbo
Uruba, Václav; Janáček-Ceniga, M.; Tomek, O.
2017 - Czech
V příspěvku budou prezentovány některé výsledky vyhodnocení měření turbulence v turbodmychadle. Experimenty byly provedeny na zkušebně PBS-Turbo Velká Bíteš. Získaná data budou sloužit pro určení okrajových podmínek při následné matematické simulaci proudění pomocí metody MILES a také k validaci získaných výsledků. In the paper some of results of turbulence measurement in a turbo compressor are to be presented. The experiments were performed in the test laboratory PBS-Turbo Velká Bíteš. The acquired data will serve for boundary conditions and validation of computations using MILES method. Keywords: compressor; turbulence; measurement; simulation Available at various institutes of the ASCR
Měření a simulace turbulence v kompresoru PBS-Turbo

V příspěvku budou prezentovány některé výsledky vyhodnocení měření turbulence v turbodmychadle. Experimenty byly provedeny na zkušebně PBS-Turbo Velká Bíteš. Získaná data budou sloužit pro určení ...

Uruba, Václav; Janáček-Ceniga, M.; Tomek, O.
Ústav termomechaniky, 2017

Experimentální analýza kmitání pružných čepů čtyřplanetové převodovky za rotace
Pešek, Luděk; Bula, Vítězslav; Cibulka, Jan
2017 - Czech
Cílem této zprávy je popis měření a analýzy výsledků měření rotující čtyř-planetové převodovky s pružnými čepy planet navržené a vyrobené společností Wikov Gear. Měření převodovky se realizovala na zkušebně společnosti Wikov Gear v Plzni ve dnech 17.5. a 21.5.2017. Zkoušely se dvě varianty ložisek planet: a) standartní kluzkná ložiska (17.5), b( kluzná ložiska s plovoucím kroužkem (tzv. "flouting bush"). Při použití standartních ložisek planet bylo dosaženo maximální otáčkové rychlosti 8500 ot/min a u ložisek s plovoucím kroužkem bylo dosažena až otáček 14500ot/min. Měření ohybových kmitů čepů planetové převodoky bylo snímáno tenzometricky. Metodika měření byla navržena v ÚT AV ČR. Analýza byla zaměřena na vyhodnocení frekvenčních spektrogramů pro nalezení významných rezonancí kmitání čepů převodovky. Tyto poznatky sloužily k validaci vyvíjených numerických modelů v ÚT AV ČR a ladění jejich parametrů. The aim of this report is to describe the measurement and analysis of the measurement results of the rotating four-planetary gearbox with flexible pins designed and manufactured by Wikov Gear. Measurement was carried out at a test facility at Wikov Gear in Pilsen on 17.5. and 21.5. 2017. Two variants of the planetary gear box were tested: a) using the standard bearings (17.5.), B) using the floating ring bearings ("fluting bush"). With the use of standard bearings of the planets, a maximum speed of 8500 rpm and with the floating ring bearings a speed of 14500 rpm were achieved. The bending oscillations of the planet pins were measured by strain-gauges. The methodology of measurement was proposed in ÚT AV ČR. The analysis was focused on the evaluation of frequency spectrograms for finding significant resonances of oscillation of planet pins. This knowledge was used to validate the numerical models developed at ÚT AV ČR and to attune their parameters. Keywords: rotating four-planetary gearbox; the standard bearings; floating ring bearings Available at various institutes of the ASCR
Experimentální analýza kmitání pružných čepů čtyřplanetové převodovky za rotace

Cílem této zprávy je popis měření a analýzy výsledků měření rotující čtyř-planetové převodovky s pružnými čepy planet navržené a vyrobené společností Wikov Gear. Měření převodovky se realizovala na ...

Pešek, Luděk; Bula, Vítězslav; Cibulka, Jan
Ústav termomechaniky, 2017

Analýza kmitání modelu kola turbíny
Voronova, Evgeniya; Maturkanič, Dušan; Procházka, Pavel; Hodboď, Robert; Košina, Jan
2017 - Czech
Ve zprávě jsou shrnuty a analyzovány výsledky ověřovacího měření kola při otáčkách 2000 min^-1 . Stanoveny účinky přítomnosti vakua nebo podtlaku na vibrace kola při otáčkách 100 min^-1a při otáčkách 500 min^-1 . Porovnání měření při odlišných otáčkách, s volným kmitáním nebo s vynuceným kmitáním.\n The paper describes the verification tests which were performed for 2000 rpm. Determined effects of vacuum on wheel vibration at 100 rpm and at \n500 rpm. Compare measurements at different speeds, with free oscillation or forced oscillation.\n Keywords: vibratin; turbine; blade; laser; non-contact measurment Available at various institutes of the ASCR
Analýza kmitání modelu kola turbíny

Ve zprávě jsou shrnuty a analyzovány výsledky ověřovacího měření kola při otáčkách 2000 min^-1 . Stanoveny účinky přítomnosti vakua nebo podtlaku na vibrace kola při otáčkách 100 min^-1a při otáčkách ...

Voronova, Evgeniya; Maturkanič, Dušan; Procházka, Pavel; Hodboď, Robert; Košina, Jan
Ústav termomechaniky, 2017

Experimentální a MKP analýza kompozitní hybridní hlavně
Mochar, Dominik; Gabriel, Dušan; Trnka, Jan; Chlada, Milan; Valeš, František; Masák, Jan
2017 - Czech
Zpráva shrnuje výsledky výzkumu zamereného na posouzení konstrukce šesti ruzne vinutých vzorku kompozitních hybridních hlavní vyrobených firmou Compo Tech PLUS, spol. s r.o. pro návrh hlavne zbrane. Experimentálne byly stanoveny casové prubehy deformací na povrchu kompozitních hlavní vyvolané rázovým zatížením. Získané výsledky byly následne vyhodnoceny pomocí waveletové tranformace. V druhé cásti zprávy je popsána MKP analýza kompozitní hlavne s optimálne navrženým vinutím metodou konecných prvku v programech Abaqus a MARC. In this work experimental and numerical investigation of composite gun barrels was studied. The history of the stress-induced deformations located at the center of gun barrels on the outer surface generated by impact loading was measured for six types of barrels. The obtained signals were subsequently evaluated using wavelet transformation. Finally, the finite element analysis in Abaqus and MARC software for optimum composite material M46J was performed.\n\n Keywords: composite gun barrels; contact-impact analysis; drop weight tester; air cannon Available at various institutes of the ASCR
Experimentální a MKP analýza kompozitní hybridní hlavně

Zpráva shrnuje výsledky výzkumu zamereného na posouzení konstrukce šesti ruzne vinutých vzorku kompozitních hybridních hlavní vyrobených firmou Compo Tech PLUS, spol. s r.o. pro návrh hlavne zbrane. ...

Mochar, Dominik; Gabriel, Dušan; Trnka, Jan; Chlada, Milan; Valeš, František; Masák, Jan
Ústav termomechaniky, 2017

PIV měření 2D modelu ventilu Doosan s řízením proudění
Uruba, Václav; Procházka, Pavel P.; Skála, Vladislav
2017 - Czech
Zpráva obsahuje výsledky měření na modelu ventilu s řízením proudění pro firmu Doosan. Jako vzor pro model ventilu sloužil typický ventil používaný pro regulaci páry ve vstupním potrubí parní turbíny. Řízení je prováděno vkládáním usměrňovacích prvků a vyfukováním vzduchu ze slotů. Účelem studie je zhodnotit různé způsoby řízení proudění ve ventilu z hlediska ovlivnění odtržení mezní vrstvy v difuzoru. The report contains results of experimental investigation on a Doosan valve model with flow-control. The typical valve used in a steam turbine inlet pipe was considered. The flow-control was implemented by inserting flow-directing elements and by blowing from various slots. The study purpose was evaluation of various ways of flow-control strategies from the point of view of a boundary layer separation. Keywords: valve; Coanda effect; flow-control Available at various institutes of the ASCR
PIV měření 2D modelu ventilu Doosan s řízením proudění

Zpráva obsahuje výsledky měření na modelu ventilu s řízením proudění pro firmu Doosan. Jako vzor pro model ventilu sloužil typický ventil používaný pro regulaci páry ve vstupním potrubí parní turbíny. ...

Uruba, Václav; Procházka, Pavel P.; Skála, Vladislav
Ústav termomechaniky, 2017

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases