Number of found documents: 407
Published from to

Na vlnách života. Literární topos taneční zábavy v polovině sedmdesátých let 19. století
Hrdina, Martin
2017 - Czech
Autor příspěvku se vrací k sedmdesátým létům 19. století, pociťovaným ve střední Evropě jako čas krize, a zajímá se o to, jak intelektuálové v době paralelního průběhu různých jevů ohrožujících člověka a společnost reflektovali vztah mezi životem a smrtí. Umělecká reflexe tohoto tématu je zde pozorována na příkladu motivu tanečního reje, odehrávajícího se na okraji prostoru obývaného určitým společenstvím – konkrétně zobrazených v cestopisu Bohumila Havlasy Listy ze šumavských lesů a v povídce Jana Nerudy U tří lilií. Oslava života v podobě nespoutaného tanečního reje, a přitom s vědomím všudypřítomné smrti, je vnímána jako jedna z možností, jak se vyrovnat s realitou tehdejší zjitřené doby. Keywords: Jan Neruda; Bohumil Havlasa; dance; suicide Available at various institutes of the ASCR
Na vlnách života. Literární topos taneční zábavy v polovině sedmdesátých let 19. století

Autor příspěvku se vrací k sedmdesátým létům 19. století, pociťovaným ve střední Evropě jako čas krize, a zajímá se o to, jak intelektuálové v době paralelního průběhu různých jevů ohrožujících ...

Hrdina, Martin
Ústav pro českou literaturu, 2017

Válkou k objevům. Denonova cesta za uměním
Hrbata, Zdeněk
2017 - Czech
Analýza knihy Voyage dans la Basse et la Haute Égypte Vivanta Denona, člena Napoleonovy vojenské expedice do Egypta, a jejích různých diskurzivních rovin, které tvoří a) kronika vojenské kampaně a zároveň deníkový cestopis, b) objevování a dokumentarizace egyptských památek, c) ohlasy preromantických estetik (estetika vznešena a přírody, poetika ruin). This paper analyses the key discourse levels in Voyage dans la Basse et la Haute Égypte, a book by Vivant Denon, a member of the society of scholars and artists that accompanied Napoleon’s military expedition to Egypt. From May 1798 to October 1799 Denon wrote a chronologically incomplete chronicle of the Egyptian campaign, including battles, encounters, pursuits, the horrors of war and the extreme conditions, a chronicle that is concurrently a travelogue journal with the customary topics (inhabitants, mores and customs) and an epic structure (the voyage, obstacles, wanderings and struggles). Moreover, as the author looks around ebes, Luxor, Denderah (Tyntiris) and Aswan, he colourfully and enthusiastically relates the discovery of Egypt, carefully describing and tirelessly drawing. The variety of discourses in Denon’s Travels (e.g. the discourse of war and its heroization, as well as its cruel aspect; the discourse of discoveries and emerging Egyptology; travelogue discourse) gradually takes on the form of the rivalry and conflict of different times. Keywords: war; discovery; art Available at various institutes of the ASCR
Válkou k objevům. Denonova cesta za uměním

Analýza knihy Voyage dans la Basse et la Haute Égypte Vivanta Denona, člena Napoleonovy vojenské expedice do Egypta, a jejích různých diskurzivních rovin, které tvoří a) kronika vojenské kampaně a ...

Hrbata, Zdeněk
Ústav pro českou literaturu, 2017

Po katastrofě – kolportážní román jako řemeslo a výraz vnitřního dialogu. Morana čili Svět a jeho nicoty
Janoušek, Pavel
2017 - Czech
Autor analyzuje prózu Morana čili Svět a jeho nicoty (Morana nebo svět a jeho nicota), kterou Karel Sabina publikoval v roce 1874 pod pseudonymem Arian Zelinský jako výraz své osobní, filozofické a především literární reakce na "národní soud ", což souvisí s jeho odhalením jako policejního agenta, následnou exkomunikací a označením za zrádce národa. The author analyses the prose work Morana čili Svět a jeho nicoty (Morana or The World and its Nothingness) which Karel Sabina published in 1874 under the pseudonym Arian Želinský, as an expression of his personal, philosophical and above all literary reaction to the “national court”, which unmasked him as a police agent and turned him into an excommunicated “traitor to the nation”. The objective here is to establish the manner in which Sabina reflected his private fall from grace in his literary testimony, working inter alia with the flood motif, which was inspired by the disastrous floods of May 1872, i.e. the way he reflected his internal discord in the external form of a conventional serialized pulp novel with an aristocratic setting, with mordant dialogue between various life truths. Keywords: Czech literature; 19th century; serialized pulp novel; Sabina, Karel; postmodern prose; national court; 1872 flood; literary irony Available at various institutes of the ASCR
Po katastrofě – kolportážní román jako řemeslo a výraz vnitřního dialogu. Morana čili Svět a jeho nicoty

Autor analyzuje prózu Morana čili Svět a jeho nicoty (Morana nebo svět a jeho nicota), kterou Karel Sabina publikoval v roce 1874 pod pseudonymem Arian Zelinský jako výraz své osobní, filozofické a ...

Janoušek, Pavel
Ústav pro českou literaturu, 2017

Mor, masakr, Maria: Protižidovské aspekty pozdně středověké zbožnosti
Soukup, Daniel
2017 - Czech
The so-called Plague persecutions from 1348 to 1350 affected a large majority of the Jewish communities in the Empire, who were accused of poisoning the wells. Though the Jews in Bohemia and Moravia were spared from these violent attacks, Czech medieval literature was mirroring contemporary events and anxiety. Along with economical as well as political reasons, the atmosphere created by the overwhelming threat of the Black Death was also shaped by specific aspects of late medieval piety - passion and Marian devotion, favoured by Emperor Charles IV himself. The paper focuses on mimetic passion piety, partly represented by the flagellant movement and officially expressed by devotional literature, and its influence on anti-Jewish rhetoric and violence. Analysis of vernacular prayers, poems and laments of the Virgin Mary (planctus Marie), the most powerful and emotional texts of spiritual edification modelled by the compassionate spectatorship, presents those anti-Jewish aspects which could pave the way for physical aggression against the Jewish community. Besides contemplative literature, timeless and universal Marian tales could echo actual massacres and legitimized anti-Jewish violence. This may be the case of a Bohemian version of the Marian miracle De Imagine S. Mariae in Lidda, preserved in the 14th century manuscript Liber depictus, which formulates the maxims of medieval society against the background of hagiographies that were updated for that time. Keywords: Plague; Black Death; Jews; anti-Jewish persecutions; Marian devotion; medieval literature Available at various institutes of the ASCR
Mor, masakr, Maria: Protižidovské aspekty pozdně středověké zbožnosti

The so-called Plague persecutions from 1348 to 1350 affected a large majority of the Jewish communities in the Empire, who were accused of poisoning the wells. Though the Jews in Bohemia and Moravia ...

Soukup, Daniel
Ústav pro českou literaturu, 2017

České oborové bibliografie: sborník z interdisciplinárního semináře
Holanová, Markéta
2017 - Czech
Sborník příspěvků z konference zaměřený na problematiku článkových bibliografiích nejrůznějších oborů. Proceedings of the conference focusing on the issue of bibliographic articles of various disciplines. Keywords: bibliography Available at various institutes of the ASCR
České oborové bibliografie: sborník z interdisciplinárního semináře

Sborník příspěvků z konference zaměřený na problematiku článkových bibliografiích nejrůznějších oborů....

Holanová, Markéta
Ústav pro českou literaturu, 2017

Pražské pověsti v básnickém díle Šebestiána Hněvkovského
Vítová, Andrea
2017 - Czech
Poutavý děj staropražských pověstí, ozvláštněný působením nadpřirozených sil a doprovázený moralizujícím naučením, poskytl baladickému dílu osvícenského básníka Šebestiána Hněvkovského vhodný materiál pro travestující pojetí, v němž se autor satirickými výpady obracel ke svým současníkům. Pověst o kněžně Drahomíře nebo o vyšehradském „čertově“ sloupu se v Hněvkovského zpracování z doby puchmajerových almanachů na začátku 19. století obracela k městskému lidovému prostředí. Obsahová spojitost s obecně známými příběhy a jednoduchý způsob podání, parodující jarmareční zpěv, umožňovaly básníkovi naplnit jeho záměr, jímž bylo oslovit a pobavit co nejširší čtenářské publikum. V pozdější tvorbě z let čtyřicátých inklinoval Hněvkovský spíše k žánru historické pověsti a romantizujícímu pojetí látek pražských pověstí. Ani v takto koncipovaných básních (Šemík nebo Podvyšehradská hlubina) se však zcela neoprostil od postupů a motivů charakteristických pro hrůzostrašné historie z počátku století a slibujících čtenářskou odezvu. The gripping stories of the old-Prague legends inhabited by supernatural beings and bringing moral advice, gave to the balladic poems of Sebestian Hnevkovsky, the autor of the Enlightment period, a suitable base for the travestying interpretations satirically focused on the contemporary society.\nThe tales of the princess Drahomira or of the ”devil´s“ obelisk at Vyšehrad, composed by Hnevkovsky in the early 19th century (i. e. in the epoch of the Puchmajer´s anthologies) were focused on the ordinary city people. The content reminding of the well-known stories and the simple way of narration enabled the author to fulfil his intention: to address a wide audience of readers and to amuse them. In his later works from the 1840s Hnevkovsky inclined namely to the genre of historical legend and to the romantic aspects of the Prague legends. However, even in this later poems (Šemík or Podvyšehradská hlubina) he didn´t give up the methods and motives characteristic for the haunted tales from the early 19th century that attracted attention of readers. Keywords: Czech poetry; Prague legends; satire; the Enlightenment Available at various institutes of the ASCR
Pražské pověsti v básnickém díle Šebestiána Hněvkovského

Poutavý děj staropražských pověstí, ozvláštněný působením nadpřirozených sil a doprovázený moralizujícím naučením, poskytl baladickému dílu osvícenského básníka Šebestiána Hněvkovského vhodný materiál ...

Vítová, Andrea
Ústav pro českou literaturu, 2017

Propast a chrám. Metaforika chaosu a řádu v české poezii sedmdesátých let
Hrdina, Martin
2017 - Czech
Autor příspěvku se vrací k 70. letům 19. století jako době, kdy se evropská společnost musela vyrovnávat s řadou náročných situací – za příznak duchovní krize byla v té době považována například vzmáhající se vlna sebevražednosti. Předmětem pozornosti jsou při tom spisovatelé a jejich reakce na krizové jevy, neboť prostřednictvím četby měli přímý vliv na vzdělanou část společnosti a mohli tak formovat i přístup ke zvládání krizových jevů. Také česká básnická produkce, reprezentovaná v této studii Jaroslavem Vrchlickým a Irmou Geisslovou, se v situaci sedmdesátých let musela vyrovnat s reflexí světonázorového pesimismu. Autoři se s touto výzvou vypořádávali různými způsoby, přičemž zvolená strategie měla dopady i na přijetí jejich děl publikem a ovlivňovala další průběh jejich literární dráhy. The author of this paper goes back to the 1870s, a time in which European society had to deal with a number of challenging situations – for example, a symptom of this intellectual crisis at the time was considered to be the rising tide of suicide. Hence attention is focused here on writers and their reactions to these crisis phenomena, as they had a direct influence through reading on educated members of society, and so\ncould help to create a way to manage these crisis phenomena. Czech poetry output, represented in this study by Jaroslav Vrchlický and Irma Geisslová, also had to deal with these reflections of the pessimistic Weltanschauung during the 1870s. These authors handled this challenge in various ways, their chosen strategy having an impact on the public reception of their works and influencing their subsequent literary careers. Keywords: Vrchlický, Jaroslav; Geisslová, Irma; Schopenhauer, Arthur Available at various institutes of the ASCR
Propast a chrám. Metaforika chaosu a řádu v české poezii sedmdesátých let

Autor příspěvku se vrací k 70. letům 19. století jako době, kdy se evropská společnost musela vyrovnávat s řadou náročných situací – za příznak duchovní krize byla v té době považována například ...

Hrdina, Martin
Ústav pro českou literaturu, 2017

Metrika a strofika Nerudových Balad a romancí
Říha, Jakub
2017 - Czech
Studie je věnována rozboru metrické a strofické struktury Nerudovy sbírky Balady a romance (1883). The paper is devoted to the analysis of the metrical and stanzaic structure of Jan Neruda’s Balady a romance (1883). Keywords: Neruda, Jan; Czech verse; meter; stanza Available at various institutes of the ASCR
Metrika a strofika Nerudových Balad a romancí

Studie je věnována rozboru metrické a strofické struktury Nerudovy sbírky Balady a romance (1883)....

Říha, Jakub
Ústav pro českou literaturu, 2017

Co (ne)víme o samizdatu? Několik poznámek k projektu Encyklopedie českého literárního samizdatu
Loučová, Petra
2017 - Czech
Přehledová stať o výzkumu československého samizdatu, realizovaného Oddělením literární lexikografie ÚČL AV ČR, jeho koncepci a metodologii, úskalích, ale i překvapivých objevech. The purpose of this overview essay is to present research on Czechoslovak samizdat, done by Literary Lexicography Department of Institute of Czech Literature of the CAS, its approach, methodology, difficulties, but also surprising findings. Keywords: samizdat; Czechoslovakia; 1948–1989; communism; normalization Available at various institutes of the ASCR
Co (ne)víme o samizdatu? Několik poznámek k projektu Encyklopedie českého literárního samizdatu

Přehledová stať o výzkumu československého samizdatu, realizovaného Oddělením literární lexikografie ÚČL AV ČR, jeho koncepci a metodologii, úskalích, ale i překvapivých objevech....

Loučová, Petra
Ústav pro českou literaturu, 2017

Konec světa v mysli „záhadných povah“. Arbesovo romaneto Poslední dnové lidstva
Charypar, Michal
2017 - Czech
Studie interpretuje romaneto Jakuba Arbesa Poslední dnové lidstva (1895) na základě motivu katastrofy. Mimo cenzurní epizodu, jež postihla publikaci prvního sešitu, se zaměřuje zvláště na tematické prvky textu spojené s motivy zkázy, zániku, neštěstí. Jejím cílem je mj. postihnout v textu uplatněnou narativní metodu, jež zahrnuje fragmentaci zápletky, paralelnost několika časových rovin či subjektivizaci vyprávěného do mysli několika protagonistů a nevylučuje ani sebeklam autorského ich-vypravěče. The author of this paper interprets Jakub Arbes’s romanetto Poslední dnové lidstva (Last Days of Mankind) by focusing on the motif of disaster. Rather marginal to his main interest is the episode of censorship when the work was first being published, with the confiscation of a package of the first part, which showed the disaster also affected the residence of the Czech governor Thun. The main objective of this study is to understand the narrative method, which is key to understanding the text and includes the fragmentization of the plot, working with several time zones, a relatively small number of protagonists (the narrator, the priest and the madwoman), fantasy elements, the psychologism that was so popular at that time and intentionally unexplained phenomena. Moreover, the events depicted in Arbes’s book may be a mystification or the self-delusion of the subjective authorial narrator. Keywords: Arbes, Jakub; scientific romance; Apocalypse; fin de siècle; mystification Available at various institutes of the ASCR
Konec světa v mysli „záhadných povah“. Arbesovo romaneto Poslední dnové lidstva

Studie interpretuje romaneto Jakuba Arbesa Poslední dnové lidstva (1895) na základě motivu katastrofy. Mimo cenzurní epizodu, jež postihla publikaci prvního sešitu, se zaměřuje zvláště na tematické ...

Charypar, Michal
Ústav pro českou literaturu, 2017

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases