Number of found documents: 479
Published from to

Muzikologická bibliografická databáze
Vozková, Jana
2017 - Czech
Muzikologická bibliografická databáze je projekt, zaštítěný Kabinetem hudební historie EÚ AV ČR, v. v. i. a navazující na jeho starší bibliografické aktivity. Rozvíjí a doplňuje se postupně od roku 2013, s důrazem na evidenci aktuálních přírůstků tuzemské muzikologické publikační produkce. Zahrnuje monografie, kritické edice, sborníky, z oblasti analytického rozpisu pak články ve sbornících a časopisech (kompletně zpracováno je 50 ročníku časopisu Hudební věda, další muzikologické časopisy se zpracovávají v rámci programu VISK9), kapitoly z knih, recenze a důležitější zprávy. Databáze je založena na knihovnickém katalogizačním programu Aleph - s použitím aktuálně platné katalogizační normy RDA, využívá napojení na národní databázi autorit Národní knihovny ČR. Od roku 2015 je formou retrokonverze databáze doplňována o bibliografické záznamy vznikající přepisem ze starších tištěných databází. Aktuálně má databáze přes 8000 záznamů. The Musicological Bibliographical Database is a project under the auspices of the Music History Department at the CAS Institute of Ethnology, which carries on from the older bibliographical activities there, as it has been developed and updated on an ongoing basis since 2013, with the emphasis on records of current additions to domestic musicological publication output. It includes monographs, critical editions, anthologies and analytical articles in anthologies and journals, as well as articles in anthologies and journals (with 50 years of the Hudební věda journal completely processed, while other musicological journals are being processed under the VISK9 program), chapters from books, reviews and reports of any importance. This database is based on the ALEPH library cataloguing programme using RDA cataloguing standards that are currently in effect, making use of a connection to the national database of authorities at the Czech National Library. Since 2015 it has been supplemented in the form of database retroconversion by bibliographical records created by transcribing from older printed data bases. At present the database has over 8,000 entries.\n Keywords: musicology; bibliography Available at various institutes of the ASCR
Muzikologická bibliografická databáze

Muzikologická bibliografická databáze je projekt, zaštítěný Kabinetem hudební historie EÚ AV ČR, v. v. i. a navazující na jeho starší bibliografické aktivity. Rozvíjí a doplňuje se postupně od roku ...

Vozková, Jana
Etnologický ústav, 2017

Ke vztahu funkce a tektoniky v typologii obřadních písní na hranici východního a západního písňového stylu
Frolcová, Věra
2017 - Czech
Příspěvek vychází z pramenů lidové písně Moravy a Slezska a z českých, polských a slovenských komparačních pramenů. Zabývá se metrorytmickým a tektonickým principem typologie tradiční hudby. Pro typologii obřadních písní jsou příznačné integrační tendence vývoje (interetnické moravsko-slezsko-polské písňové typy společné funkce) a dezintegrační tendence vývoje (regionální a lokální typy). The paper draws on sources of traditional music from Moravia, Silesia, and from Czech, Polish and Slovak comparative material. It deals with the metro-rhythmic and tectonic principle of typology of traditional music. The typology of ceremonial song is characterized by both the integration tendencies (the inter-ethnic Moravian-Silesian-Polish types of common function), and disintegration tendencies of development (regional and local types). Keywords: Czech ethnomusicology; Moravia and Silesia; Christmas and Easter carol; metro-rhythm principle of typology; tectonic method in ethnomusicology; inter-ethnic type of folk song; Moravian-Silesian-Polish typological parallels in carols Available at various institutes of the ASCR
Ke vztahu funkce a tektoniky v typologii obřadních písní na hranici východního a západního písňového stylu

Příspěvek vychází z pramenů lidové písně Moravy a Slezska a z českých, polských a slovenských komparačních pramenů. Zabývá se metrorytmickým a tektonickým principem typologie tradiční hudby. Pro ...

Frolcová, Věra
Etnologický ústav, 2017

Ke vztahu funkce a tektoniky v typologii obřadních písní na hranici východního a západního písňového stylu
Frolcová, Věra
2017 - Czech
Příspěvek vychází z pramenů lidové písně Moravy a Slezska a z českých, polských a slovenských komparačních pramenů. Zabývá se metrorytmickým a tektonickým principem typologie tradiční hudby. Pro typologii obřadních písní jsou příznačné integrační tendence vývoje (interetnické moravsko-slezsko-polské písňové typy společné funkce) a dezintegrační tendence vývoje (regionální a lokální typy). The paper draws on sources of traditional music from Moravia, Silesia, and from Czech, Polish and Slovak comparative material. It deals with the metro-rhythmic and tectonic principle of typology of traditional music. The typology of ceremonial song is characterized by both the integration tendencies (the inter-ethnic Moravian-Silesian-Polish types of common function), and disintegration tendencies of development (regional and local types). Keywords: Czech ethnomusicology; Moravia and Silesia; Christmas and Easter carol; metro-rhythm principle of typology; tectonic method in ethnomusicology; inter-ethnic type of folk song; Moravian-Silesian-Polish typological parallels in carols Available at various institutes of the ASCR
Ke vztahu funkce a tektoniky v typologii obřadních písní na hranici východního a západního písňového stylu

Příspěvek vychází z pramenů lidové písně Moravy a Slezska a z českých, polských a slovenských komparačních pramenů. Zabývá se metrorytmickým a tektonickým principem typologie tradiční hudby. Pro ...

Frolcová, Věra
Etnologický ústav, 2017

To Fit in the Line. Otakar Ostrčil as a Vehicle for Nejedlý’s Vision of the History of Czech Music
Kratochvílová, Markéta
2016 - English
The relation of Otakar Ostrčil and Zdeněk Nejedlý presents a striking case of a biographer using his subject as a vehicle for his own ideas and for presentation of a particular historiographical conception of the history of modern Czech music. Keywords: Otakar Ostrčil; Zdeněk Nejedlý; Czech music history Available at various institutes of the ASCR
To Fit in the Line. Otakar Ostrčil as a Vehicle for Nejedlý’s Vision of the History of Czech Music

The relation of Otakar Ostrčil and Zdeněk Nejedlý presents a striking case of a biographer using his subject as a vehicle for his own ideas and for presentation of a particular historiographical ...

Kratochvílová, Markéta
Etnologický ústav, 2016

Ouvertura k první verzi opery Král a uhlíř Antonína Dvořáka
Myslivcová, Eva
2016 - Czech
Problematika autorských verzí hudebního díla je také v případě Antonína Dvořáka (1841-1904) diskutovaná a v jistém smyslu souvisí s tématem "staré a nové", kdy stará, první či raná verze bývá východiskem té nové. Těžištěm následujícího textu je jeden ze specifických případů verze, tedy ouvertura k prvnímu zpracování Dvořákovy opery Král a uhlíř z roku 1871. Ouvertura, která jako nedílná součást této opery vychází z hudebního materiálu tohoto výsledně neprovedeného díla. A zároveň ouvertura, která jako jediná část z této opery "přežila", byla později samotným autorem "povýšena" na ouverturu koncertní a stala se tak svébytným hudebním dílem, zatímco původně zhudebněnému libretu opery se dostalo nového hudebního zpracování. Je tak shrnuta vcelku komplikovaná geneze opery Král a uhlíř, během níž vykrystalizovala Koncertní ouvertura F dur jako nová kompozice vytvořená z hudebního materiálu kompozice staré. The issue of different versions of works of music is one that is discussed in the case of Antonín Dvořák (1841-1904), and in a certain sense it is connected with the theme "old and new", when an older, earlier, or first version becomes the basis for a newer one. This text focuses on a specific example of different versions, that of the overture to the first setting of Dvořák's opera King and Charcoal Burner from the year 1871. An overture which, as an integral part of the opera, was based on the musical material contained in the work, which eventually was never performed. And at the same time an overture that was the only part of this opera to "survive", was later transformed by the composer himself to a concert overture and thus became an independent work, while the opera's libretto was set to new music. This is in a nutshell the rather complicated genesis of the opera King and Charcoal Burner, during which the Concert Overture in F Major took shape as a new composition, created from the musical material of an old one. Keywords: Antonin Dvorak; King and Charcoal Burner; opera; overture; version Available at various institutes of the ASCR
Ouvertura k první verzi opery Král a uhlíř Antonína Dvořáka

Problematika autorských verzí hudebního díla je také v případě Antonína Dvořáka (1841-1904) diskutovaná a v jistém smyslu souvisí s tématem "staré a nové", kdy stará, první či raná verze bývá ...

Myslivcová, Eva
Etnologický ústav, 2016

Staré, či nové v Serenádě op. 44 Antonína Dvořáka
Kolátorová, Petra
2016 - Czech
Příspěvek se zabývá žánrem orchestrální serenády v kontextu reflexí "starého" a "nového".Orchestrální serenádu pro 19. století objevil opět německý skladatel Johannes Brahms,který navázal na tradice vídeňského klasicismu. O klasicistním modelu lze na základě analýzy a historických souvislostí uvažovat též v případě Serenády op. 44 Antonína Dvořáka, konkrétně o Serenádě B dur KV 361/370a Wolfganga Amadea Mozarta. Dvořák posunul Brahmsovu snahu dál směrem k pozdějšímu neoklasicismu. The paper considers the genre of the orchestral serenade in the context of reflections on “old” and “new”. The serenade form was rediscovered for the 19th century by the German composer Johannes Brahms, who built on the legacy of Viennese classicism. In the case of Antonín Dvořák’s Serenade for Wind Instruments, op. 44, it is also possible, on the basis of analysis and historical connections, to speculate about classicist models, specifically Wolfgang Amadeus Mozart’s Serenade in B Flat Major, KV 361/370a. Dvořák took Brahms’ initiative a step further, with his Serenade op. 44 presaging the trend in development towards neoclassicism, which, however, was to come much later. Keywords: Antonín Dvořák; Serenade; Old or New; Johannes Brahms Available at various institutes of the ASCR
Staré, či nové v Serenádě op. 44 Antonína Dvořáka

Příspěvek se zabývá žánrem orchestrální serenády v kontextu reflexí "starého" a "nového".Orchestrální serenádu pro 19. století objevil opět německý skladatel Johannes Brahms,který navázal na tradice ...

Kolátorová, Petra
Etnologický ústav, 2016

Lidová léčba, rituál a magie u Čechů z Ukrajiny a Kazachstánu
Beranská, Veronika
2016 - Czech
Příspěvek pojednává o dvou úzce tematicky provázaných oblastech lidského konání a myšlení, jakými jsou praktická snaha o navrácení zdraví v podobě léčebných postupů a víra v duchovní sféru (transcendentno) přesahující jedince a jeho jednání v každodenním životě. Rámec textu je pro přehlednost rozčleněn do podkategorií zabývajících se jednotlivými aspekty lidového léčení a jejich adaptabilitou na změnu prostředí. Příspěvek vychází ze vzpomínek a pamětí přesídlených Čechů z oblasti bývalého Sovětského svazu a poznatků tematicky zaměřené literatury. The paper deals with the two closely interrelated thematic areas of human activity and thought, such as practical effort to recover health in the form of healing practices and the belief in the spiritual transcendence) beyond the individual actions in everyday life. The text is clearly divided into subcategories in accordance with the various aspects of folk healing and their adaptability to environmental change. The article is based on recollections and memories of Czechs resettled from the former Soviet Union and the knowledge of themed literature. Keywords: folk healing; ritual; compatriots; Ukraine; Kazakhstan Available at various institutes of the ASCR
Lidová léčba, rituál a magie u Čechů z Ukrajiny a Kazachstánu

Příspěvek pojednává o dvou úzce tematicky provázaných oblastech lidského konání a myšlení, jakými jsou praktická snaha o navrácení zdraví v podobě léčebných postupů a víra v duchovní sféru ...

Beranská, Veronika
Etnologický ústav, 2016

Patrimoniální (ne)povinná četba - exotika v inventářích zapsaná
Suchomelová, Marcela
2016 - Czech
Keywords: the records/registers of agro-forestry-manors archives; the artifacts Far East; Czech and Moravian nobility (Wallenstein - Lichnowski - Metternich); aristocratic collections Available at various institutes of the ASCR
Patrimoniální (ne)povinná četba - exotika v inventářích zapsaná

Suchomelová, Marcela
Etnologický ústav, 2016

Losses and Gains: Mozart’s Sacred Works in Bohemian Monastic and parish Music Collections in his Time and in the 19th Century
Freemanová, Michaela
2016 - English
The article deals with Mozart’s sacred music in the Bohemian monastic and parish music collections in the composer’s lifetime and in the 19th century Keywords: Wolfgang Amadeus Mozart; sacred music; monastic and parish music collections Available at various institutes of the ASCR
Losses and Gains: Mozart’s Sacred Works in Bohemian Monastic and parish Music Collections in his Time and in the 19th Century

The article deals with Mozart’s sacred music in the Bohemian monastic and parish music collections in the composer’s lifetime and in the 19th century

Freemanová, Michaela
Etnologický ústav, 2016

Historické nahrávky autentických forem lidové hudby na Klatovsku
Vejvoda, Zdeněk
2015 - Czech
Keywords: historical recordings; folk music; folk song; Klatovy region; Šumava Available at various institutes of the ASCR
Historické nahrávky autentických forem lidové hudby na Klatovsku

Vejvoda, Zdeněk
Etnologický ústav, 2015

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases