Number of found documents: 7150
Published from to

Underground na kopci? Styčné plochy a různice mezi undergroundem a hanspaulským hnutím
Melichar, Dominik
2023 - Czech
Undergroundová, především hudební scéna je relativně uzavřené společenství spjaté především se jmény Ivana Martina Jirouse, Egona Bondyho a kapelou The Plastic People of the Universe, na něž se paprskovitě váže celá řada aktivit dalších jednotlivců a skupin rozesetých po celé republice. Hanspaulské hnutí, které své počátky datuje rokem 1966, vrchol do konce sedmdesátých let a postupný úpadek do poloviny let osmdesátých 20. století, dosud nebyla v souvislosti s undergroundem promýšlena. Cílem těchto úvah bylo poukázat na souvislosti, ale i rozdíly mezi oběma komunitami a poukázat tak na problematičnost vyčleňování undergroundového hnutí z mnohem širšího prostředí dalších neoficiálních a totalitním státem neřízených činností. Keywords: underground; alternative; Hanspaulka; communities; group identity; poetry; song lyrics; music groups; totalitarian state; ideology Available at various institutes of the ASCR
Underground na kopci? Styčné plochy a různice mezi undergroundem a hanspaulským hnutím

Undergroundová, především hudební scéna je relativně uzavřené společenství spjaté především se jmény Ivana Martina Jirouse, Egona Bondyho a kapelou The Plastic People of the Universe, na něž se ...

Melichar, Dominik
Ústav pro českou literaturu, 2023

Metodika klasifikace a hodnocení průmyslového dědictví z pohledu památkové péče - vodní hospodářství
Ryšková, M.; Dzuráková, M.; Pavelková, R.; Vyskočil, Aleš
2022 - Czech
Metodika se zabývá objekty vodního hospodářství (přehrady, malé vodní nádrže, vodní cesty, objekty pro využití vodní energie, objekty vodárenství, stokování a čistírenství), jež posuzuje z pohledu památkové péče. Poskytuje základní orientaci v tématu, přehled typologie a nástroje k hodnocení objektů vodního hospodářství. Tomu je přizpůsobena struktura metodiky a soustředění na hodnoticí kritéria, jež nejsou dosud v památkové péči dostatečně známé a přijaté: hodnotu typologickou, hodnotu technologického toku a zapojení v širších systémech. V památkové praxi by tak měla přispět ke zlepšení v dokumentaci, hodnocení a objektivním výběru nejvýznamnějších příkladů, navržených k památkové ochraně, čímž by mohla napomoci v odstranění (nebo alespoň zmírnění) nevyváženosti ochrany jednotlivých typů vodohospodářských objektů. Metodika je určena především pro pracovníky památkové péče a státní správu. Je nástrojem pro orientaci v tématu vodního hospodářství a pro jejich hodnocení z pohledu památkové péče. Rovněž je doporučena jako výuková pomůcka pro SŠ a VŠ technického zaměření v oblasti vodních staveb a vodního hospodářství The methodology deals with water management facilities (dams, small reservoirs, waterways, facilities for the use of water energy, water supply facilities, sewerage and sewage treatment plants), which it assesses from the point of view of monument care. It provides a basic orientation in the topic, an overview of the typology and tools for evaluating water management facilities/objects. The structure of the methodology and the focus on evaluation criteria, which are not yet sufficiently known and accepted in monument care: the typological value, the value of the technological flow and involvement in wider systems are adapted to this. In monument care practice, it should thus contribute to improvements in the documentation, evaluation and objective selection of the most important examples designed for monument protection, which could help to eliminate (or at least mitigate) the protection imbalance of individual types of water management facilities. The methodology is intended primarily for employees of monument care and state administration. It is a tool for orientation in the topic of water management and for their evaluation from the point of view of monument care. It is also recommended as a teaching aid for high schools and universities with a technical focus in the field of water construction and water management. Keywords: classification; cultural heritage; evaluation; heritage management; industrial heritage; monuments; water management Available at various institutes of the ASCR
Metodika klasifikace a hodnocení průmyslového dědictví z pohledu památkové péče - vodní hospodářství

Metodika se zabývá objekty vodního hospodářství (přehrady, malé vodní nádrže, vodní cesty, objekty pro využití vodní energie, objekty vodárenství, stokování a čistírenství), jež posuzuje z pohledu ...

Ryšková, M.; Dzuráková, M.; Pavelková, R.; Vyskočil, Aleš
Historický ústav, 2022

Mezi uměním a třídním bojem. Kolektivní identita typografických dělníků v kontextu sociokulturních změn 19. století
Raška, Jakub
2022 - Czech
Studie má záměr propojit kulturní dějiny rané industrializace a počátky dělnického hnutí. Zkoumá měnící se kolektivní identitu tiskařů a sazečů, elitních i elitářských kvalifikovaných knihtiskařských dělníků, v časech fundamentálních změn společnosti. Typografové byli vzhledem ke své blízkosti k písemné kultuře prvními manuálně pracujícími, kteří se chopili pera, a sami reflektovali proměny svého postavení. Pramenný základ tvoří českojazyčné a německojazyčné texty z druhé poloviny 19. století. Pro komparaci měnící se identity typografů jsou zde zkoumány i texty a poměry z období raného novověku. Vedle textů z pera typogafů jsou zkoumány také aktivity typografických spolků a typografické stávky, během kterých docházelo k akceleraci proměn typografické identity. This study aims to link the cultural history of early industrialization with the beginnings of the labour movement, exploring the changing collective identity of printers and typesetters, both elite and elitist skilled print workers, at a time of basic social change. Due to their proximity to written culture, typographers were the first manual workers to take up the pen and themselves reflect on the changes in their position. The source material consists of Czech and German texts from the latter half of the 19th century. In order to compare typographers’ changing identities, texts and conditions from the Early Modern period are also examined. In addition to texts written by typographers, an examination is also made of typographic association activities and typographers’ strikes, as typographers’ identities increasingly changed. Keywords: working class history; typography; 1848 revolution Available at various institutes of the ASCR
Mezi uměním a třídním bojem. Kolektivní identita typografických dělníků v kontextu sociokulturních změn 19. století

Studie má záměr propojit kulturní dějiny rané industrializace a počátky dělnického hnutí. Zkoumá měnící se kolektivní identitu tiskařů a sazečů, elitních i elitářských kvalifikovaných knihtiskařských ...

Raška, Jakub
Historický ústav, 2022

Oceňovaný důstojník, nemilovaný velitel. Bedřich Neumann a československá armáda
Maršálek, Zdenko
2022 - Czech
Bedřich Neumann se ke kariéře profesionálního důstojníka dostal jako československý legionář v letech první světové války. V meziválečné armádě nepatřil k nejvyšší generalitě, byl ale jedním z nejvíce uznávaných odborníků „vyššího středního velitelského managementu” armády. Strmá kariéra vyústila za druhé světové války během jeho působení zprvu v domácím a poté v zahraničním odboji. Stal se jedním z hlavních cílů komunistické propagandy snažící se oslabit pozici londýnské exilové vlády, a nástup komunistů v roce 1945 jeho kariéru zastavil. Po emigraci v roce 1948 se Neumann – již potřetí v životě – zapojil do boje za svobodu a nezávislost vlasti. Vynikající teoretik a štábní důstojník ovšem dodnes není doceňován a na jeho památce dodnes ulpívají zvláště důsledky cílených pomluv a očerňování komunistické propagandy. Bedřich Neumann's career as a professional officer began as a Czechoslovak Legionnaire during the First World War. In the interwar army he was not one of the highhest-top generals, but he was one of the most respected experts of the “upper middle management” of the army. A steep career culminated during the Second World War with his activities first in the Resistance at Home and then with the Czechoslovak Army-in-Exile. He became one of the main targets of Communist propaganda seeking to weaken the position of the London government-in-exile, and the rise of the Communists in 1945 brought his career to a halt. After emigrating in 1948, Neumann – for the third time – became actively involved in the foreign struggle for freedom and independence of his homeland. However, the outstanding theorist and staff officer is still not appreciated even until today, and the effects of targeted slander and the denigration of communist propaganda in particular still linger on his memory. Keywords: Czechoslovak Army; Bedřich Neumann; Czechoslovakia Available at various institutes of the ASCR
Oceňovaný důstojník, nemilovaný velitel. Bedřich Neumann a československá armáda

Bedřich Neumann se ke kariéře profesionálního důstojníka dostal jako československý legionář v letech první světové války. V meziválečné armádě nepatřil k nejvyšší generalitě, byl ale jedním z nejvíce ...

Maršálek, Zdenko
Ústav pro soudobé dějiny, 2022

Zachycení obsazeného pohraničí v české kultuře
Bednařík, Petr
2022 - Czech
Studie se zaměřuje na oblast moravského a slezského pohraničí v období před 2. světovou válkou, v jejím průběhu i po jejím skončení. Ukazuje, jakým způsobem česká literatura, kinematografie i televizní tvorba zachycovala historii tohoto území. Sleduje českou kulturu od let po druhé světové válce do současnosti. The study focuses on the area of the Moravian and Silesian borderlands in the period before, during and after the Second World War. It shows how Czech literature, cinematography and television production captured the history of this territory. Follows Czech culture from the years after the Second World War to the present day. Keywords: Czech culture; Moravian and Silesian borderland; cinematography Available at various institutes of the ASCR
Zachycení obsazeného pohraničí v české kultuře

Studie se zaměřuje na oblast moravského a slezského pohraničí v období před 2. světovou válkou, v jejím průběhu i po jejím skončení. Ukazuje, jakým způsobem česká literatura, kinematografie i ...

Bednařík, Petr
Ústav pro soudobé dějiny, 2022

Rembrandt fecit – Liepmann gedruckt. Olejomalba ve věku mechanického tisku
Trnková, Petra
2022 - Czech
Dne 16. ledna 1839 vyšla v Preußische Staats-Zeitung krátká zpráva ohlašující možnost dokonalého mechanického reprodukování olejomaleb. Informace, která se prostřednictvím lokálního tisku brzy rozšířila i do dalších zemí, se týkala vynálezu berlínského malíře Jacoba Liepmanna, nazvaného Ölgemälde-Druck. Cílem příspěvku je nejen připomenout zapomenutý vynález a jeho tvůrce a objasnit Liepmannův princip mechanického reprodukování olejomalby, ale také osvětlit okolnosti jeho vývoje, zveřejnění, existence a brzkého zániku. Pozornost je navíc věnována i dobovým diskusím na téma dokonalého, rychlého a snadného reprodukování malby a v neposlední řadě i problému zpřístupňování děl starých mistrů širokým vrstvám. On January 16, 1839, a short report appeared in the Preußische Staats-Zeitung announcing the possibility of perfect mechanical reproduction of oil paintings. The news, which soon spread to other countries through the local press, was about the invention of the Berlin painter Jacob Liepmann – the so-called Ölgemälde-Druck. The paper aims not only to recall the forgotten invention and its creator and to clarify Liepmann’s principle of mechanical reproduction of oil paintings, but also to shed light on the circumstances of its development, publication, existence and early demise. In addition, attention is paid to contemporary discussions on the topic of perfect, fast and easy reproduction of a painting and to the problem of making the works of old maters accessible to the public. Keywords: art reproduction; oil-painting; printing; Jacob Liepmann Available at various institutes of the ASCR
Rembrandt fecit – Liepmann gedruckt. Olejomalba ve věku mechanického tisku

Dne 16. ledna 1839 vyšla v Preußische Staats-Zeitung krátká zpráva ohlašující možnost dokonalého mechanického reprodukování olejomaleb. Informace, která se prostřednictvím lokálního tisku brzy ...

Trnková, Petra
Ústav dějin umění, 2022

Metodika konzervování-restaurování nízkopálené nestabilní keramiky
Kloužková, A.; Svobodová, Ljuba; Dvořáková, P.; Kolářová, M.; Kohoutková, M.; Vokáč, M.; Randáková, S.
2022 - Czech
Metodika je zaměřena na konzervování-restaurování nízkopálené nestabilní keramiky. Podává ucelený přehled o vhodných postupech pro zpracování materiálu tohoto typu. Obsahuje souhrn vhodných metod pro hodnocení stupně poškození, postupy odběru vzorku a doporučené analýzy pro identifikaci chemického a mineralogického složení keramiky. Dále popisuje možnosti čištění, postupy konsolidace, lepení a doplňování chybějících fragmentů a případné retuše. Obsahuje rovněž zásady pro vhodné uložení těchto předmětů a pro pochopení jednotlivých metod jsou uvedeny komentované příklady. The methodology is focused on the conservation-restoration of low-fired unstable ceramics. It provides a comprehensive overview of suitable procedures for processing this type of material. It contains a summary of suitable methods for assessing the degree of damage, sampling procedures and recommended analyses for identifying chemical and mineralogical composition of ceramics. It also describes cleaning options, consolidation procedures, bonding and filling of missing fragments and possible retouching. It also contains principles for the appropriate storage of these objects and annotated examples are given to understand the individual methods. Keywords: ceramics; low-fired unstable ceramic body; porosity; aging of ceramics; stability; flexural strength; conservation-restoration; adhesives for ceramics Available at various institutes of the ASCR
Metodika konzervování-restaurování nízkopálené nestabilní keramiky

Metodika je zaměřena na konzervování-restaurování nízkopálené nestabilní keramiky. Podává ucelený přehled o vhodných postupech pro zpracování materiálu tohoto typu. Obsahuje souhrn vhodných metod pro ...

Kloužková, A.; Svobodová, Ljuba; Dvořáková, P.; Kolářová, M.; Kohoutková, M.; Vokáč, M.; Randáková, S.
Archeologický ústav, Praha, 2022

Výzkum potřeb krajanských komunit ve vybraných zemích z hlediska udržení jejich vazeb na ČR: Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA a Německo
Janská, E.; Čermák, Z.; Drbohlav, D.; Janurová, K.; Beranská, Veronika; Uherek, Zdeněk; Doležalová, M.; Löblová, O.; Zachová, K.
2022 - Czech
Za kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu byly zmapovány jednotlivé oblasti krajanské problematiky, klíčové potřeby a problémy krajanů a návrhy na jejich řešení v následujících zemích: Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA a Německo. Byly zformulovány závěry a doporučení pro tvorbu krajanské politiky v těchto zemích. We used a combination of quantitative and qualitative research to map individual areas of expatriate issues, critical needs, and fundamental problems of compatriots in the following countries: Great Britain, Australia, New Zealand, the USA, and Germany. We suggested their solutions and formulated conclusions and recommendations for creating the expatriate policy in these selected countries. Keywords: compatriot; expat; diaspora; expatriate policy Available at various institutes of the ASCR
Výzkum potřeb krajanských komunit ve vybraných zemích z hlediska udržení jejich vazeb na ČR: Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA a Německo

Za kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu byly zmapovány jednotlivé oblasti krajanské problematiky, klíčové potřeby a problémy krajanů a návrhy na jejich řešení v následujících zemích: ...

Janská, E.; Čermák, Z.; Drbohlav, D.; Janurová, K.; Beranská, Veronika; Uherek, Zdeněk; Doležalová, M.; Löblová, O.; Zachová, K.
Etnologický ústav, 2022

Ztracený epitaf a náhrobník Václava Hájka z Libočan
Mezihoráková, Klára
2022 - Czech
Již od počátku 17. století zmiňovali četní autoři pragensií hrob Václava Hájka z Libočan (katolický kněz a autor slavné Kroniky české, † 1553) s náhrobkem a epitafem v kostele sv. Anny kláštera dominikánek na Starém Městě pražském. Navzdory této skutečnosti obě památky beze stopy zmizely během 19. století. Zatímco o náhrobníku víme jen to, že byl ze „žlutého mramoru“, k epitafu se dochovaly nejen popisy, ale i dvě vyobrazení v mladších vydáních Kroniky české, z let 1718 a 1761. I přes tuto neúplnou dokumentaci je epitaf nejlépe poznanou částí vybavení kláštera sv. Anny. Článek poukazuje na překvapivou skutečnost, že tyto monumenty nebyly ztraceny v dražbách po zrušení kláštera v roce 1782, jak by se dalo očekávat, ale pravděpodobně o skoro sto let později. Beginning in the 17th century, the numerous authors of documents about Prague referred to the grave of Václav Hájek of Libočany (the Catholic priest and author of the famous Czech Chronicle, † 1553) with a tombstone and epitaph being located in the Church of Saint Anne at the Convent of Dominican Nuns in the Old Town in Prague. Despite this fact, both monuments disappeared without a trace during the 19th century. While the only information about the tombstone is that it was made of ‘yellow marble’ the descriptions of the epitaph have survived as well as two depictions from the later editions of the Czech Chronicle from 1718 and 1761. In spite of the incomplete documentation, the epitaph presents the best-identified part of the furnishings of the Convent of Saint Anne in Prague. This article points to the surprising fact, that these monuments were not lost in auctions after the cancellation of the monastery in 1782, as one would have expected, but probably nearly a hundred years later. Keywords: epitaph; tombstone; Václav Hájek z Libočan; monastery of St. Anne in Prague Available at various institutes of the ASCR
Ztracený epitaf a náhrobník Václava Hájka z Libočan

Již od počátku 17. století zmiňovali četní autoři pragensií hrob Václava Hájka z Libočan (katolický kněz a autor slavné Kroniky české, † 1553) s náhrobkem a epitafem v kostele sv. Anny kláštera ...

Mezihoráková, Klára
Ústav dějin umění, 2022

Nástěnné malby a jejich interpretace mezi obrazem a strukturou materiálu
Mádl, Martin
2022 - Czech
Studie je věnována problematice materiálu v struktuře uměleckého díla a jeho významu v uměleckohistorické interpretaci. Na příkladu nástěnných maleb se zamýšlíme nad problémem uchopení úlohy materiálu v uměleckohistorickém výkladu obrazu a na obtížemi odborného dialogu mezi historiky umění na straně jedné a restaurátory a technology na straně druhé. The study is devoted to the problem of material in the structure of a work of art and its importance in art historical interpretation. Using the example of wall paintings, we consider the problem of grasping the role of material in art historical interpretation of a painting and the difficulties of professional dialogue between art historians on the one hand and restorers and technologists on the other. Keywords: painting; painting technique; mural painting; structure Available at various institutes of the ASCR
Nástěnné malby a jejich interpretace mezi obrazem a strukturou materiálu

Studie je věnována problematice materiálu v struktuře uměleckého díla a jeho významu v uměleckohistorické interpretaci. Na příkladu nástěnných maleb se zamýšlíme nad problémem uchopení úlohy materiálu ...

Mádl, Martin
Ústav dějin umění, 2022

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases