Název:
Problematika praktické výuky všeobecných sester z pohledu studentů a sester
Překlad názvu:
Problems of practical teaching of nurses from the perspective of students and nurses
Autoři:
VLČKOVÁ, Darina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Vzdělávání všeobecných sester, ale i jiných nelékařských zdravotnických pracovníků, prošlo za posledních dvacet let výraznými změnami. Dle dnešní legislativy probíhá studium všeobecných sester pouze na půdě vysokých a vyšších odborných škol.Studium sester tvoří teoretická a praktická výuka. Obě se vzájemně prolínají a doplňují po celou dobu studia. Teoretická výuka je tvořena všeobecnými, ale i odbornými předměty, na něž plynule navazuje výuka praktická. Ta probíhá v zařízení ambulantních, lůžkových, jednodenních a domácích zdravotních služeb.Na počátku byly stanoveny tři cíle práce. Prvním cílem bylo zjistit faktory, které ovlivňují spolupráci studentů/ek a sester během praktické výuky. Druhý cíl byl zaměřen na zjištění faktorů ovlivňujících kvalitu vedení praktické výuky sestrou. Posledním cílem bylo zjistit faktory, které motivují a demotivují studenty/ky během praktické výuky.Pro zjištění dat byly vytvořeny dva výzkumné soubory. Prvním byla skupina sedmi studentek studujících kombinovanou formu oboru Všeobecná sestra na ZSF JU a majících již zdravotnické vzdělání. Druhou skupinu tvořilo sedm sester pracujících na lůžkových odděleních v Nemocnici České Budějovice a.s. Pro sběr potřebných dat pro práci byla zvolena kvalitativní metoda šetření v podobě polostandardizovaných rozhovorů.Odpovědí na výzkumnou otázku ? Jaké faktory nejčastěji ovlivňují spolupráci studentů/ek a sester v průběhu praktické výuky? ? byla především vzájemná spolupráce studentů/ek a sester. A to hlavně způsob, jakým se k sobě vzájemně chovají. Byl to podstatný faktor, který se prolínal všemi oblastmi tohoto výzkumu. Dalšími důležitými faktory byly skupiny o pěti a vice studentech/kách a nedostatek času sester se věnovat studentům. Druhou výzkumnou otázkou bylo, co nejvíce ovlivňuje praktickou výuku z pohledu sester? Jako hlavní kladný vliv uvedly zájem studentů/ek dozvědět se nebo naučit se něco nového a taktéž pracovitost. Sestry vidí především překážky ve výuce na pracovišti v nedostatku času, po který by se mohly řádně studentům/kám věnovat a něco je naučit, nebo jim zajímavého ukázat. Taktéž je s tím spjatá náročnost práce sestry. V neposlední řadě z výsledků vychází i negativní vliv velkých skupin studentů/ek na směně na oddělení. A co nejvíce motivuje studenty/ky v průběhu praktické výuky? Je zřejmé, že podstatným faktorem je pro ně, možnost získávání stále nových informací a dostatek odborných výkonů. Zároveň studenti/ky očekávají milý a vstřícný personál, který bude mít dostatek času a trpělivosti se jim věnovat. Opačně jako demotivující studenti/ky považují záporné chování sester na odděleních, velký počet studentů/ek ve skupinách na směnu a nedostatek odborných výkonů.Ze všech rozhovorů je zřejmé, že možným zlepšením by mohla být stálá přítomnost odborných vyučujících z fakulty nebo mentorů/ek, kteří budou mít dostatek času se studentům/kám věnovat. Získané informace by mohly být využity na klinických pracovištích praktické výuky. Zde by osoby zodpovědné za vedení praktické výuky mohly za pomoci zjištěných informací zefektivnit praxi studentů/ek a vzájemnou spolupráci. Informace by mohly sloužit i jako podklad pro seminář určený sestrám ve směnách, jenž denně přichází do styku se studenty/kami. Stejně tak by mohly být poskytnuty doporučení pro zlepšení samotným studentům/kám. Především by mohly sloužit pro zamyšlení se a náhled do obou světů.The education of nurses, as well as other non-doctor medical workers, has seen significant changes in the course of the past twenty years. In compliance with current legislation, the studies of general nurses only take place at universities and colleges these days.The schooling of nurses consists of theoretical and practical education. Both of them mingle and supplement each other during the complete course of the studies. Theoretical part consists of general as well as special subjects which are followed by practical schooling. This takes place at and ambulatory, ward, one-day and home-based sanitary facilities.Three aims of dissertation were set at the beginning of the research. First was to find about factors which influence the cooperation of students and nurses during the practical session. Second was based on finding factors with influence on nurse's conduct of the practical session. The last aim was to find about factors which motivate and de-motivate students during the practical session.For the purpose of gaining the data, two groups were established. First was the group of seven female students studying the combined form of subject field ?general nurse? at ZSF JU, all of them having received medical education before. Second was the group of nurses working at České Budějovice Hospital, Inc. For the purpose of data collection, the qualitative method of inquiring through semi-standardized interviews was chosen. The answer to the question ? what factors most often influence the cooperation of students and nurses during the practical session? ? was defined by their cooperation, chiefly by the way of their mutual conduct. This was the essential factor pervading all areas of the research.The other important factor applies to the groups of five or more female students where nurses did not have enough time for the students. The other important question was: what influences nurses' conduct of the practical session? As the main positive influence, the interest of students to learn new things as well as their dilligence was cited. The main obstacle in this process, according to nurses, is the lack of time which is devoted to students in order to teach them or show them the aspects of the profession. Demands and challenges of the profession also contribute to the factor cited above. The last but not least factor is the negative influence of large group of students being part of the same shift at the department. And the factors that motivate students during the practical session? It is obvious that the key factor is the possibility to gain information and enough capacity to perform medical actions. At the same time, the students expect helpful and accomodating personnel possessing enough time and patience which should be devoted to them. On the contrary, the factors which de-motivate students are negative attitude and conduct of nurses at departments, too many students grouped into a shift and few opportunities to perform expert medical action. All interviews suggest that improvement could be accomplished through permanent presence of mentors or expert tutors from the faculty who would have enough time for students.It is suggested that data and information from research could be used at clinical facilities for the purpose of practical sessions. The persons responsible for practical sessions could use those data and information to make the practice and cooperation more effective. Information could be used as a base for seminar for shift nurses who get in touch with students on a daily basis. Furthermore, the outputs of research could serve as recommendations for students which could lead to their improvement. Above all, the research serves as a topic for reflection and insight into both worlds.
Klíčová slova:
Mentor; praktická výuka; student; vzdělávání sester; všeobecná sestra; Mentor; nurse; nurses education; practical training; student Citace: VLČKOVÁ, Darina. Problematika praktické výuky všeobecných sester z pohledu studentů a sester. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/33513