Název:
Možnosti vzdělávání dospělých cizinců v ČR
Překlad názvu:
Possibilities of education of foreigners in the Czech Republik
Autoři:
Němcová, Kateřina ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V České republice žije rok od roku více cizinců. Na jejich život v nové zemi, pracovní možnosti a celkovou integraci do společnosti má velký vliv jejich vzdělání a přístup k němu. Tato diplomová práce přináší přehled možností, které cizinci v oblasti vzdělávání v České republice mají, a to ve čtyřech jeho sférách: učení se českému jazyku, vysoké (střední nebo vyšší odborné) vzdělání, získávání sociálního, kulturního a právního povědomí a jiné dosahování kvalifikace nebo rekvalifikace. Přitom jsou popsány bariéry, kterým cizinci musí čelit při zájmu o vzdělávání, jako jsou problémy při příchodu z původního prostředí do českého vzdělávácího systému, nostrifikace dosaženého vzdělání, byrokratické obstrukce, jazyková bariéra či finanční potíže. Empirická část odhalila, že existují jisté rozdíly mezi dvěma početnými skupinami cizinců - Američanů a Ukrajinců - v přístupu ke vzdělání a k motivaci se vzdělávat, avšak že více než na zemi, ze které jedinec pochází, záleží na tom, zda do České republiky přichází již za konkrétním cílem (prací, studiem) či založením rodiny a jaké jsou jeho finanční možnosti.There are more and more foreigners living every year in the Czech Republic. Their lives, working opportunities and overall social integration are significantly affected by their education and the access to it. This diploma thesis brings essentially an overview of possibilities of education in four areas: the learning of the Czech language and the access to university, high school or higher vocational school education; the acquisition of social, cultural and legal awareness, as well as other paths for gaining qualification or retraining. However, foreigners are commonly faced with deterrents when coming from a foreign educational system to the Czech one: nostrification of their documents, bureaucracy, language barriers and financial difficulties. The research part of the thesis has shown that there are some differences between two large minorities - the Americans and the Ukrainians - as to their access to education and motivation to learn. Furthermore, it has ascertained that their integration also hinges upon whether they are coming to the Czech Republic with a secure goal (job, studies, Czech partner or family) and what their financial background is.
Klíčová slova:
imigranti; integrace; kvalifikace; migrace; přístup ke vzdělávání; vzdělávání; access to education; education; immigrants; integration; migration; qualification