Název:
Analýza percepčních a motorických schopností u dětí s dyslalií před nástupem do 1. ročníku ZŠ
Překlad názvu:
Analysis of both perceptual and motor skills of children with dyslalia before their entering of the first grade of primary school
Autoři:
Pešlová, Markéta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá analýzou percepčních a motorických dětí s dyslalií před nástupem do 1. ročníku ZŠ. Cílem diplomové práce je zjistit úroveň percepčních a motorických schopností předškolních dětí s dyslalií a dětí intaktních. V teoretické části práce je charakterizován předškolní věk dítěte. Vymezena je problematika dyslalie. Další kapitoly se věnují auditivní a vizuální percepci. V poslední řadě charakterizuji oblast motoriky. Praktická část se věnuje analýze percepčních a motorických schopností předškolních dětí s dyslalií a dětí intaktních, jejichž výsledky jsou na závěr porovnány. Výzkumné šetření probíhá v mateřské škole. Úroveň těchto schopností je zjištěna pomocí čtyř standardizovaných testů - Test sluchového rozlišování (Wepman, Matějček), Hodnocení fonematického sluchu (Škodová a kol.), Test zrakového vnímání (Felcmanová) a Orientační test dynamické praxe (Míka). Ke zjištění cíle jsou zvoleny čtyři dílčí cíle: 1. zjistit úroveň sluchové diferenciace předškolních dětí, 2. zjistit úroveň zrakového vnímání předškolních dětí, 3. zjistit úroveň motorických schopností předškolních dětí, 4. porovnat úroveň percepčních a motorických schopností dětí s dyslalií s výsledky dětí intaktních. KLÍČOVÁ SLOVA děti s dyslalií, děti intaktní, sluchové rozlišování, fonematický sluch, sluchové vnímání,...The thesis deals with an analysis of both perceptual and motor skills of children with dyslalia before their entering of the first grade of primary school. The aim of this thesis is to determine the level of perceptual and motor skills of both preschool children with dyslalia and intact children. The preschool age of a child is described in the theoretical part of the thesis. The thesis also defines dyslalia. Further chapters deal with auditory and visual perception. The area of motor skills is characterized in the conclusion of the theoretical part. The practical part of the thesis deals with an analysis of perceptual and motor skills of preschool children with the occurrence of dyslalia and intact children. The results are then compared. The survey was conducted in a kindergarten in Prague. The levels of the abilities were tested using the following standardized tests: Auditory Distinction Test (Wepman, Matějček); Phonemic Hearing Test (Škodová and team); Visual Perception Test (Felcmanová); and Tentative Dynamic Practice Test (Míka). Four sub-objectives were selected to define the final objective: 1) To determine the level of auditory differentiation of preschool children; 2) To determine the level of visual perception of preschool children; 3) To determine the level of motor skills of preschool...