Název:
Strategie založení sociálního podniku nestátní neziskovou organizací
Překlad názvu:
Strategies that non-profit organizations can use for the establishment of a social enterprise
Autoři:
Bernášková, Kristýna ; Dohnalová, Marie (vedoucí práce) ; Deverová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá možnými strategiemi, které mohou neziskové organizace využít při zakládání sociálního podniku. Tyto strategie byly navrženy na základě různých modelů vztahu neziskové organizace a sociálního podniku, které se liší tím, do jaké míry sociální podnik a nezisková organizace sdílí sociální a ekonomické činnosti. V teoretické části jsou kromě těchto modelů popsány i možné motivace neziskových organizací, které vedou k založení sociálního podniku. V rámci praktické části jsou tyto modely aplikovány na rozhodovací proces neziskové organizace Život 90, z. ú., plánující založení sociálního podniku. U jednotlivých modelů jsou vyhodnoceny jejich výhody a nevýhody z hlediska neziskové organizace. Na základě těchto zjištění byly v závěru zhodnoceny jednotlivé modely a jejich aplikovatelnost u českých neziskových organizací. KLÍČOVÁ SLOVA Sociální podnikání, neziskové organizace, NNO, komercionalizace, hybridizace, případová studie, mezinárodní výzkumná organizace EMESThe Diploma thesis deals with the possible strategies that non-profit organizations can use for the establishment of a social enterprise. These strategies were designed on various relationship models non-profit and social enterprise can have. These models are different in the extent to which social enterprises and non-profit organizations share social and economic activities. These models and also possible motivations of non-profit organizations, which lead to the establishment of a social enterprise are described in the theoretical section. In the practical part, these models are applied to the decision-making process of non-profit organization Life 90, z. ú., which is planning to establish a social enterprise. is evaluated considering its pros and cons from the point of view of non-profit organisations.. These findings and each model and its applicability for Czech non-profit organizations were evaluated as a result of my thesis. KEY WORDS Social entrepreneurship, non-profit organizations, NGOs, commercialization, hybridization, case study, EMES International Research Network
Klíčová slova:
hybridizace; komercionalizace; mezinárodní výzkumná organizace EMES; neziskové organizace; NNO; případová studie; Sociální podnikání; case study; commercialization; EMES International Research Network; hybridization; NGOs; non-profit organizations; Social entrepreneurship