Název:
Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro druhý stupeň ZŠ
Překlad názvu:
Didactic interpretation of Čapek´s works in the literary education for second grade of elementary school
Autoři:
TESAŘOVÁ, Terezie Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro 2. stupeň základních škol je zmapovat, nakolik jsou díla Karla Čapka zastoupena v jednotlivých řadách čítanek pro 2. stupeň základní školy, dále zhodnotit jejich výběr a představit vlastní koncepci zahrnující Čapkovu tvorbu. Práce je rozdělena na několik částí. První z nich se zabývá současným postavením literární výchovy, otázkou čtenářské gramotnosti a dalšími činiteli ovlivňující literárně výchovný proces. Dále jsou zaznamenány metody, s nimiž se lze setkat v hodinách literární výchovy. Podrobněji jsou popsány ty metody, které se zaměřují především na rozvoj čtenářské gramotnosti. Na základě odborné literatury je popsána didaktická interpretace, její postavení, funkce, determinanty a zásady. Práce stručně popisuje Čapkovo dílo. Stěžejní část pak tvoří analýza čítanek několika nakladatelství Alter, Fraus, Nová škola, Prodos a SPN. Práce se zabývá nejen tím, kolik úryvků z díla Karla Čapka v daných čítankách nalezneme, ale všímá si i žánrového zastoupení a uvedených návrhů k textům. Po zhodnocení je představen vlastní koncept, který se snaží obsáhnout celé Čapkovo dílo. The aim of this diploma thesis entitled "Didactic interpretation of Čapek's works in literary education for the 2nd stage of primary education" is to chart how the works of Karel Čapek are represented in each series of reading books for the 2nd stage of primary education. It will also further evaluate the choice of works represented and introduce the fundamental concepts in Čapek's work. The thesis is divided into many parts. The first of these is concerned with the current state of literary education, the question of literacy, and other individuals who have an effect on the process of literary education. Furthermore, recorded methods that are used in literacy lessons are outlined. The methods that focus principally on the development of literacy are described in more detail. On the basis of classic literature a didactic interpretation is described, its situation, function, determinants and policies. The thesis concisely describes Čapek's works. A key part of the thesis is made up of the analysis of reading books from many different publishers Alter, Fraus, Nová škola, Prodos and SPN. The thesis focuses not only on how many snippets of the work of Karel Čapek are found in any given reading book, but also takes into account the representation of the genre and the ideas presented alongside the texts. After evaluation, the actual concept that the entirety of Čapek's work attempts to cover is introduced.
Klíčová slova:
didaktická interpretace; Karel Čapek; literární výchova; metody literární výchovy; čtenářská gramotnost; čítanky; didactic interpretation; Karel Čapek; literacy; literary education; methods of literary education; reading books Citace: TESAŘOVÁ, Terezie. Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro druhý stupeň ZŠ. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/36027