Název:
Podpora čtenářské gramotnosti v dalším vzdělávání učitelů
Překlad názvu:
Professional development to enhance children's literacy skills
Autoři:
Škardová, Miroslava ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou čtení a čtenářství a představuje blíže celostní přístup kjazyku jako jednu z možných cest, které vedou k podpoře čtenářské gramotnosti. Teoretická část nabízí nejdříve pohled na gramotnost a rozvoj čtení a psaní v historickém kontextu a následně pak i s ohledem na jeho současné pojetí v primární škole. Pozornost je věnována také analýze postavení čtenářské gramotnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a výsledkům mezinárodních výzkumů, které zjišťovaly úroveň čtenářské gramotnosti u českých žáků. Druhá část teoretické práce blíže seznamuje s teoretickými východisky a principy celostního přístupu k jazyku a ilustruje je na konkrétních příkladech z praxe. Výzkumná část se zabývá zjišťováním toho, jak by mělo vypadat další vzdělávání učitelů v oblasti celostního přístupu kjazyku, aby byl tento přístup úspěšně zaváděn do jejich praxe a následně vedl ke zvyšování čtenářské gramotnosti.The thesis examines early reading and readers, and introduces the whole language approach to reading as one of the possible ways to develop reading literacy. The theoretical part presents a review of literacy, history of reading instruction, and current issues in reading instruction. It also places the role of literacy development in the context of the Framework Education Programme for Basic Education in the Czech Republic. Moreover, the results of reading literacy studies in the Czech Republic are summarized in the first part ofthe thesis. The second section ofthe theoretical part dosely looks at the background of the whole language approach to reading and its princip les. Specific examples oť its application in reading instruction are provided. The research part oť the thesis then studies the professional development needs oť primary school teachers when implementing the whole language approach into practice in order to develop reading literacy.