Název:
Výuka syntaxe českého jazyka na měšťanských školách v letech 1918-1939
Překlad názvu:
Teaching Syntax to Lower Junior Secondary School Pupils between the years 1918-1939
Autoři:
Novotná, Alena ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent) ; Kvapilová Brabcová, Radoslava (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Výuka syntaxe českého jazyka na měšťanských školách v letech 1918−1939 AUTOR: PhDr. Alena Novotná KATEDRA: Katedra českého jazyka ŠKOLITEL: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. ABSTRAKT: Disertační práce se zabývá problematikou vyučování syntaxe v jazykovém vzdělávání na měšťanských školách v letech 1918−1939. Ověřuje, do jaké míry bylo toto vyučování ovlivněno společensko-politickými, pedagogickými, lingvistickými a didaktickými faktory. Analyzuje prezentaci syntaktického učiva v soudobých normativních mluvnicích, sleduje míru implementace syntaxe v soudobých učebních osnovách pro měšťanské školy, charakterizuje syntaktická témata prezentovaná metodickými příručkami, které byly určeny studentům učitelství a učitelům, postihuje pedagogicko-didaktické činitele ovlivňující vyučování syntaxe a reflektuje zpracování syntaxe v učebnicích pro měšťanské školy. Výsledky ukázaly, že syntax byla ve sledovaném obodobí v centru pozornosti lingvistů, pedagogů i didaktiků. Tvořila nedílnou součást jazykového vzdělávání a byla náležitě prezentována v učebnicích českého jazyka. Analýza učebních textů prokázala, že i dnes můžeme řadu učebnic považovat z hlediska didaktického zpracování učiva za kvalitní inspirativní zdroj. KLÍČOVÁ SLOVA: měšťanská škola, učební osnovy, metodické příručky, učebnice českého jazyka pro...TITLE: Teaching Syntax to Lower Junior Secondary School Pupils between the years 1918−1939 AUTHOR: PhDr. Alena Novotná DEPARTMENT: Czech Language Department SUPERVISOR: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph. D. ABSTRACT: The thesis deals with teaching of syntax in language education at lower secondary schools between the years 1918−1939. It verifies to what extent the education was affected by social, pedagogical, didactic and linguistic factors. It analyzes the presentation of syntax in contemporary prescriptive grammar books, monitors how much syntax was implemented in the contemporary curriculum for lower secondary schools and it also focuses on the syntactic topics presented by methodological manuals for students of teaching and teachers. In particular, this thesis examines how the authors of the Czech Language textbooks, for lower secondary school pupils, presented the syntactic topics. The surveys have shown that syntax was, in this period, the focus of attention of: linguists, educationalists and methodists. Syntax was an integral part of language teaching and was properly presented in their textbooks. The surveys have shown that we can use many parts of these textbooks as high-quality sources of inspiration. KEYWORDS: Lower Secondary School, Curriculum, Methodological Manuals, Czech Language Textbooks...