Název:
Vliv senzomotorické stimulace na plochonoží u dětí předškolního věku
Překlad názvu:
Influence of sensomotoric stimulation on flat foot in preschool-aged children
Autoři:
Řehůřková, Markéta ; Nováková, Tereza (vedoucí práce) ; Maršáková, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Vliv senzomotorické stimulace na plochonoží u dětí předškolního věku Úvod: Plochá noha je častým zdravotním problémem dětského věku. Její podstatou může být vrozená, anebo ve větší míře získaná patologie v oblasti nožní klenby. Odborníci se neshodují na kritériích diagnostiky ani na formách terapie. Následky a zdravotní rizika, které s sebou plochonoží nese, jsou často opomíjeny. Senzomotorická stimulace formou cvičení na balančních plochách a chůzí po různých površích naboso by mohla být vhodnou součástí pohybových aktivit a her dětí v mateřských školách jako jedna z možností terapie a prevence plochonoží u dětí. Cíle: Hlavním cílem této diplomové práce bylo porovnat plantogramy skupiny dětí z jedné třídy mateřské školy před a po šesti měsících senzomotorické stimulace prostřednictvím tří různých metod (metodou dle Chippaux-Šmiřáka, metodou dle Sztriter-Godunova a metodou dle Mayera). Druhým cílem bylo zjistit, v jaké věkové kategorii bude nejvyšší prevalence ploché nohy a zároveň ve které věkové kategorii dojde k největšímu zlepšení stavu nožní klenby. Třetím cílem bylo porovnat navzájem všechny tři použité metody hodnocení plantogramů a zjistit, zda se budou ve výsledcích shodovat. Hypotéza č. 1: Po šesti měsících senzomotorické stimulace nohou dětí dojde u většiny nohou probandů ke...Title: The effect of sensomotoric stimulation on flat foot of children Introduction: Flat foot is a common health problem in childhood. Its development is related to congenital or acquired dysfunction of the plantar vault. There is no single opinion on the criteria for diagnosis and therapy forms. The aftereffects and health risks of flat foot are often neglected. The therapy form of sensomotoric stimulation, including balance exercises and walking barefoot over different surfaces, could be an appropriate part of the physical activities and games for children in kindergarten. Objectives: The main objective of this thesis was to compare foot prints of a group of children from one kindergarten class before and after six months of sensomotoric stimulation by three different methods (the Chippaux-Šmiřák method, the Godunov-Sztriter method and the Mayer method.). The second objective was to determine at what age category will be the highest prevalence of flat feet and also at what age group is the biggest improvement of the foot arch. The third objective was to compare each other method and determine whether the results will match. Hypothesis 1: After six months of sensomotoric stimulation of the feet of children occurs in the majority of feet of probands the improvement of the longitudinal foot arch...
Klíčová slova:
fyzioterapie; klenba nožní; metoda dle Chippaux -Šmiřáka; metoda dle Mayera; metoda dle Sztriter-Godunova; plantograf; plantogram; plochá noha; Chippaux-Šmiřák method; flat foot; foot print; Mayer method; physiotherapy; plantar vault; Sztriter - Godunov method