Název:
Martin McDonagh a Leenanská trilogie
Překlad názvu:
Martin McDonagh and The Leenane Trilogy
Autoři:
Březinová, Tereza ; Jiřík, Jan (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tereza Březinová, DiS. Martin McDonagh a Leenanská trilogie 1 Abstrakt v českém jazyce Tématem práce je tvorba dramatika Martina McDonagha a především tzv. Leenanská trilogie, kterou tvoří jeho hry Kráska z Leenane, Lebka z Connemary a Osiřelý západ. V první části se práce pokouší zařadit McDonaghovu tvorbu do dobového kulturního a literárního kontextu, stručně představuje autorovu cestu k psaní pro divadlo a pojmenovává jeho inspirační zdroje, které spatřuje nejen v tradici irského dramatu, ale také v obecném popkulturním kontextu anglosaského světa přelomu 80. a 90. let. V druhé části svou analytickou pozornost zaměřuje na Leenanskou trilogii a zejména na postavu Otce Welshe, který (ač není hlavní postavou žádné z her a ve dvou z nich dokonce přímo vůbec nevystupuje) se ukazuje jako významné tematické pojítko celé trilogie. Společně s ním práce zkoumá i způsob, jakým se postavy (skrz přístup k Otci Welshovi) vztahují k církvi a k otázkám víry.Tereza Březinová, DiS. Martin McDonagh a The Leenane Trilogy 1 Abstract in English The subject of the thesis is the work of playwright Martin McDonagh and in particular the so- called Leenane trilogy, which consists of his plays The Beauty Queen of Leenane, A Skull in Connemara and The Lonesome West. The first part of the thesis attempts to put McDonagh's work in the context of then-contemporary culture and literature, briefly outlines his journey towards writing for the theatre and seeks his inspirational sources, which are observed not only in the tradition of Irish drama, but also in a general pop-cultural context of the English- speaking world of the late 1980s and early 1990s. In the second part, the Leenane trilogy is a subject of analysis, with special attention to the character of Father Welsh, who (in spite of not being a leading character in either of the plays and not even appearing directly in two of them) proves to be a notable thematic link within the trilogy. Along with that, the thesis also discusses the way the trilogy's characters relate themselves (through their approach towards Father Welsh) to the Church and questions of faith.
Klíčová slova:
britské drama; irské drama; Kráska za Leenane; Lebka z Connemary; Leenanská trilogie; McDonagh; Osiřelý západ; Otec Welsh; víra; A Skull in Connemara; British Drama; Faith; Father Welsh; Irish Drama; Leenane Trilogy; McDonagh; The Beuty Queen of Leenane; The Lonesome West