Název:
The Role of Violence in Blood Meridian and The Road by Cormac McCarthy
Překlad názvu:
The Role of Violence in Blood Meridian and The Road by Cormac McCarthy
Autoři:
Kubalová, Barbora ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Procházka, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Násilí bylo vždy přítomné v americkém národu, jeho kultuře a literatuře. Pokud vezmeme v úvahu nezměrné množství násilných scén v současném zábavním průmyslu, bylo by přirozené, aby byly emoce otupeny do té míry, že by byly schopny zpracovat jakkoli odpudivé násilné výjevy. O to více jsou překvapivé reakce na romáy Krvavý poledník a Cesta amerického spisovatele Cormaca McCarthyho. Tváří v tvář nepopsatelnému zlu mnozí čtenáři ucukli hrůzou a všudypřítomné násilí obou děl podnítilo řadu ohlasů z obce kritiků. Romány se sice výrazně liší dobou, do které jsou zasazeny (jihozápad USA 19. století v Krvavém poledníku silně kontrastuje s post-apokalyptickou budoucností Cesty), ale zdánlivá propast mezi oběma skupinami postav a především mezi nimi a čtenáři je pouze další léčka McCarthyho plánu, skrz nějž nám odkrývá nepříjemné skutečnosti o lidském rodu. Ačkoli by autorova důkladná analýza dostupných zdrojů mohla lehce působit jako systematická výpověď o nutnosti, ba dokonce zálibě v krveprolití a vyvražďování specifická v daných podmínkách, bylo by mylné a protichůdné autorově celkové tvorbě vyvodit závěr, že se jedná spíše o anomálii než typickou charakteristiku lidstva. Nepřátelství, které opanuje oba romány, nelze chápat jako typický rys konkrétní oblasti či národa, ale jako příklad podvědomého kulturního...Violence has always been conspicuously present in the American nation, its culture and literature. Considering the immoderate abundance of violence in current entertainment industry, it would seem natural for the emotions to be dulled and able to process any abhorrent excess of violence; the reactions that both Blood Meridian and The Road by the American author Cormac McCarthy have gathered are thus all the more surprising. Face to face with the novels' unspeakable evil, many readers do recoil in horror and the pervasive violence of McCarthy's writings has provoked a wide range of critical perception. The novels may differ significantly in the setting − Southwestern United States of the 19th century in Blood Meridian as opposed to post-apocalyptic future of The Road - but the apparent gulf between both groups of characters and mainly between them and the reader is only another ruse of McCarthy's scheme, whereby he unveils uncomfortable truths about humankind. Although his meticulous study of sources might support the inevitability, even a penchant for bloodshed and carnage in specific conditions, it would be erroneous and contrary to McCarthy's portrayal to imply that it is anomalous rather than representative. The hostility in the novels should not be understood as a feature of a particular region or...
Klíčová slova:
apokalyptický román; Cormac McCarthy; gotický román; násilí; utváření osobnosti; western; Apocalyptic novel; Cormac McCarthy; Gothic novel; identity formation; violence; Western