Název:
Stínová kinematografie - Mytologie australského gotického filmu 70.let
Překlad názvu:
Shadow Cinema - TheMythology of Australian gothic films in 1970s
Autoři:
Kotrlová, Jitka ; Hanáková, Petra (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 8 Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra filmových studií Diplomová práce Jitka Kotrlová Stínová kinematografie: mytologie australského gotického filmu 70. let Shadow Cinematography: Mythology of the Australian Gothic Film of the 1970's Praha 2015 Vedoucí práce: PhDr. Petra Hanáková, Ph.D Abstrakt Tato diplomová práce se zaměřuje na mytologické aspekty filmů australské gotiky v 70. letech. Za pomoci tematické analýzy nachází v gotickém cyklu tři základní mýty, které následně rozebírá sémiotickou metodou Rolanda Barthese. První část popisuje specifickou situaci filmového průmyslu a principy financování filmů. Druhá část se věnuje konceptu národní kinematografie ve vztahu k Austrálii. Třetí část pojednává o gotické imaginaci a definici australské gotiky v rámci dobového diskursu. Čtvrtá část se zaměřuje na pojem mytologie. Hlavní částí práce jsou tři mýty, vycházející z cyklu filmů australské gotiky. Prvním je mýtus pocitu izolace, který se zaměřuje na význam izolované postavy ve vnitrozemí a na obměnu tohoto mýtu v podobě člověka v izolované společnosti. Na příkladech filmů Cesta (Walkabout, Nicholas Roeg, 1971) a Homesdale (Peter Weir, 1971) dochází k závěru, že tento pocit izolace je zpřítomněním strachu ze společnosti. Druhým je mýtus agrese, která se jako forma utlačování objevuje v...8 Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra filmových studií Diplomová práce Jitka Kotrlová Stínová kinematografie: mytologie australského gotického filmu 70. let Shadow Cinematography: Mythology of the Australian Gothic Film of the 1970's Praha 2015 Vedoucí práce: PhDr. Petra Hanáková, Ph.D Abstract: The thesis focuses on the mythological aspects of films of the so-called Australia gothic in 1970's. In a detailed form of thematic analysis it discovers three fundamental myths within the gothic cycle which then examines the semiotic method of Roland Barthes. The first part is dedicated to the specific situation of the film industry and describes the principles of film funding. The second part is focused on the concept of national cinematography in relation to Australia. The third part is dedicated to the gothic imagination and definition of Australian gothic within the contemporary discourse. The fourth part focuses on the term "mythology". The main part of the thesis presents the three myths emerging from the cycle of Australian gothic films. The first one is the myth of the feeling of isolation that focuses on the meaning of an isolated man in the inland and on the alternation of this myth in the form of a person isolated in the society. On the examples of the films Walkabout (Nicholas Roeg,...
Klíčová slova:
Australská gotika; Australská kinematografie; Austrálie; Auta; Gotická imaginace; Gotika; Homesdale; která snědla Paříž; Mytologie; Osadnické kolonie; Prodloužený víkend; Walkabout; Šílený max; Australia; Australian cinema; Australian Gothic; Gothic; Gothic imagination; Homesdale; Long Weekend; Mad Max; Mytology; Settler Colony; The Cars That Ate Paris; Walkabout