Název:
Edukační styly učitelů středních škol
Překlad názvu:
Educational styles of secondary school teachers
Autoři:
Lukáčová, Monika ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná bakalářská práce se věnuje edukačním stylům učitelů středních škol. Literárně přehledová část se postupně zabývá popisem nejvýznamnějších edukačních prostředí středoškolských studentů (dospívajících či adolescentů) - rodiny, školy, vrstevníků. Tato část podává zevrubnější informace o socializaci v období adolescence, za jejíž východisko je považována interakce s druhými lidmi, mezi nimiž je zvlášť vyzdvižen koncept "významných dospělých" (rodičů, učitelů) jako nezastupitelných faktorů pro vývoj a rozvoj adolescenta. V návaznosti na charakteristiku interakce a komunikace v pedagogicko-psychologickém kontextu jsou představeny různé přístupy k edukačním stylům učitele i specifikům, která se týkají edukačního prostředí středních škol. V další části je navržen výzkumný projekt, který věnuje pozornost středoškolským učitelům "Pedagogiky" a "Psychologie", u nichž je v úvodu stručně charakterizováno jejich specifické postavení ve vztahu k edukačním stylům. Cílem takové výzkumné sondy by mělo být porovnání edukačních stylů těchto učitelů, k jehož naplnění je navrhnuto využití dotazníku "Žák o učiteli" od autorky Ilony Gillernové. Klíčová slova v českém jazyce: edukační prostředí, interakce učitel-žák, edukační styl, středoškolský učitel, adolescence, střední školaThe present thesis is devoted to educational styles of secondary school teachers. The literary overview describes progressively the most important educational environment of high school students - their family, school and peers. This section provides more detailed information about socialization in adolescence. The interaction with other people is considered as the starting point of their socialization. The concept of "significant others" (parents, teachers) as an irreplaceable factor of adolescent's development and growth is particularly highlights at the thesis. Follow-up to the characteristics of interaction and communication at pedagogical-psychological context the different views of educational styles of teachers and specifics that relate to the educational environment of secondary schools are introduced. In another part of the thesis a research project is proposed. It pays attention to secondary school teachers who teach "Pedagogy" and "Psychology" which are characterized briefly by their specific position in relation to the educational styles at the introduction. The aim of such research project should be comparing educational styles of these teachers. It should be filled by using a questionnaire "Pupil about a teacher" by author Ilona Gillernová. Key words: educational environment,...
Klíčová slova:
adolescence; edukační prostředí; edukační styl; interakce učitel-žák; střední škola; středoškolský učitel; adolescence; educational environment; educational style; secondary school; secondary school teacher; teacher-student interaction