Název:
Dětské operky autorské dvojice J. Uhlíř + Z. Svěrák a jejich didaktické využití
Překlad názvu:
Children Operas by J. Uhlir and Z. Sverak and their didactic utilisation
Autoři:
Hánová, Markéta ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá dětskými operkami autorské dvojice J. Uhlíř, Z. Svěrák. Obsahem práce jsou jak medailony autorů, shrnutí literární inspirace libret a zavedení pojmu dětská operka, tak i praktický rozbor jednotlivých kusů: Budulínek, Karkulka, O dvanácti měsíčkách, Šípková Růženka. V práci je užita metoda strukturální analýzy, skladby jsou rozděleny na dílčí celky (obrazy) a je provedena jejich následná hudebně-teoretická analýza melodická, harmonická, formální a vyčleněna didakticky náročná místa. Přehled těchto rytmických, intonačních a jazykových problémů je využitelný v přípravách na výuku. V další části práce jsou analyzované problémy empiricky ověřeny jak vlastní praxí, tak reflexí videonahrávek z nastudování operek hudebními pedagogy. KLÍČOVÁ SLOVA: Dětská operka, pohádka, motiv, Budulínek, Karkulka, O dvanácti měsíčkách, Šípková Růženka.This thesis discusses children's operas by J. Uhlir and Z. Sverak. It consists of brief biographies of both authors, summary of the origin of literary stories - fairy tales for simple librettos written by Z. Sverak, the theoretical implementation of the concept of children's operas and a practical analysis of each opera: Budulinek, Karkulka (Little Red Riding Hood), O dvanacti mesickach (The Twelve Months), Sipkova Ruzenka (Sleeping Beauty). Structural analysis has then been applied - the operas were divided into scenes, each musically analysed in terms of their melodies, harmonies and forms. Next, possible didactically challenging parts have been identified and how to use these rhythm, intonation and language issues for lesson planning have been suggested. In the next part of the thesis, the afore-mentioned issues have been empirically verified using the following methods - observation, practical class-leading and reflexive analysis of video recordings. KEYWORDS: Children's opera, fairy tale, musical theme, Budulinek, Karkulka, O dvanacti mesickach, Sipkova Ruzenka.
Klíčová slova:
Budulínek; Dětská operka; Karkulka; motiv; O dvanácti měsíčkách; pohádka; Šípková Růženka; Budulinek; Children's opera; fairy tale; Karkulka; musical theme; O dvanacti mesickach; Sipkova Ruzenka