Název:
Individuální vzdělávání v oblasti specifických poruch učení v dětských domovech Libereckého kraje - řízení změny
Překlad názvu:
Individual training in the field of specific learning disorders in children's homes of Liberec region - managing change
Autoři:
Kahan, Tomáš ; Vrzáček, Petr (vedoucí práce) ; Procházková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt. Tato diplomová práce se zabývá významem individuální práce speciálního pedagoga v prostředí dětských domovů. Součástí je popis stávajícího systému ústavní výchovy, včetně historických východisek, tento systém je pak porovnáván se zahraničními modely péče o ohrožené děti. Z popisu systému a základních problematik, které děti v ústavní péči mají, vychází požadavek na individuální, odbornou práci speciálního pedagoga, zaměřenou na jeden z hlavních faktorů životní úspěšnosti dětí v dětských domovech - školní úspěšnost, jako předpoklad budoucího pracovního uplatnění. Druhou rovinou práce je popis realizace změny formou projektu, tato část vychází v teoretické rovině z popisu řízení dětských domovů a jejich možností, ze stavu jaký v oblasti odborné práce a kvalifikovanosti pracovníků dětské domovy mají. Na tomto základě pak generuje popis cílů změny a metodologii pedagogických intervencí. V praktické části pak pokračuje popisem realizace změny, s uvedením konkrétních pracovních postupů, kterými byla změna řízena v dětských domovech, zachycení rizikových míst a zkušeností s jejich řešením. Druhý blok praktické části je věnován ověření indikátorů změny, formou výzkumu školní úspěšnosti dětí, s definicí cílové skupiny a diskusí metodologických rizik. V grafickém zpracování jsou pak uvedeny konkrétní...Abstract. This thesis deals with the importance of the individual work of a special educator in children's homes. Part of the description of the existing system of institutional education, including historical background. This system is then compared with models of care for vulnerable children used in other countries On the description of the system and fundamental issues that children in institutional care have, is based the individual request for the need of the work of a special educator focused on one of the main factors in the success of children - school success as a prerequisite for their future careers. The second part of the thesis is a description of the implementation of the changes in the form of the project, this part is based on the theoretical level from the description of the management of children's homes and their options, from what in the field of technical work and the skills of workers, children's homes. On this basis, then generates a description of the objectives and methodology of pedagogical intervention changes. In the practical part of the description of the implementation of the changes then continues, with an indication of the specific working procedures, which was controlled by the change in children's homes, the capture of risk points and experience with their solutions. The...