Název:
Současná česká literatura v kontextu střední školy
Překlad názvu:
Czech contemporary literature in the context of secondary schools
Autoři:
Šaršeová, Michaela ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zaměřuje na otázku současné české literatury v kontextu středoškolské výuky. Problematiku současné literatury a její místo ve výuce mapuje vzhledem k odborné literatuře, učebnicím, platným pedagogickým dokumentům a dalším dostupným materiálům. Pozici současné literatury nahlíží pomocí výzkumů (rozhovoru s učiteli, dotazníkové šetření mezi absolventy středních škol a analýzou seznamů děl k ústní části státní maturitní zkoušky). Dále se zaměřuje na různá chápání termínu "současná" literatura a charakterizuje ho vzhledem k analyzovaným materiálům. Cílem práce je reflektovat aktuální stav výuky současné literatury na středních školách, definovat specifické problémy pojící se s její výukou a navrhnout strategie, pomocí nichž lze současnou českou literaturu do výuky zapojovat ve větší míře, a vysvětlit jejich možný přínos. Závěr práce nabízí konkrétní rozpracované textové materiály, které mohou být využity ve výuce současné literatury.This work is focused on the matter od the Czech contemporary literature in the context of the secondary school. The Czech contemporary literature and its position in the secodary education is examined in the view of academic literature, textbooks, pedagogical documents and other accessible materials. The position of the Czech contemporary literature is explored by surveys (among teachers and former secondary school students). This work is also focused on the probleme of the definicion of the term "contemporary" literature and characterizes this term taking into consideration all examined materials. This work's aim is to describe the current situation of the contemporary literature at the secondary schools, to define specific problems connected to this theme and to suggest strategies which could help making more advantage of the Czech contemporary literature. This work explains and describes these advanteges. The end of the work offers concrete materials which could be used in the Czech lessons.
Klíčová slova:
současná literatura|výuka literatury|český jazyk a literatura|střední škola|vyučovací metody; contemporary literature|teaching literature|Czech language and the literature|secondary school|teaching methods