Název:
Čtení knih u žáků se sluchovým postižením
Překlad názvu:
Reading books in pupils with hearing impairment
Autoři:
Götzová, Tereza ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá čtenářstvím žáků se sluchovým postižením, jejich oblibou čtení knih na 2. stupni základní školy pro sluchově postižené vzhledem k jejich specifikům, která vyplývají z jejich postižení. Nejprve je práce věnovaná čtenářské gramotnosti a čtenářství obecně, jeho ukotvení ve vzdělávání a pohledu na sluchové postižení v rámci dvou disciplín. V rámci práce jsou také popsány nejznámější výzkumy týkající se čtenářské gramotnosti a čtenářství. Poté jsou témata čtenářství a čtenářská gramotnost úzce zaměřena na žáky se sluchovým postižením, což také úzce souvisí s problematikou nabývání jazyka majority u osob se sluchovým postižením i kvůli rozdílům mezi českým jazykem a českým znakovým jazykem. Dále je zařazena analýza dat a interpretace výsledků výzkumného šetření, které bylo uskutečněno na základních školách pro sluchově postižené prostřednictvím dotazníků pro žáky a jejich pedagogy. Z výstupů výzkumného šetření lze vyvodit některá specifika typická pro neslyšící žáky ve vztahu k četbě, ale také shodné prvky, které byly nalezeny při porovnání s výzkumem čtenářství u slyšících žáků v České republice.This diploma thesis deals with the reading of pupils with hearing impairment, popularity of reading books at the 2nd level of primary school for the hearing impaired based on their specifics, which arise from their disability. Firstly, the thesis is devoted to reading literacy and reading in general, its anchoring in education and the view of hearing impairment in two disciplines. The thesis also describes the best-known research on reading literacy and reading. After that, reading and reading literacy topics are closely focused on pupils with hearing impairment, which is also closely related to the issue of acquiring the language of the majority among people with hearing impairment also due to the differences between Czech language and Czech sign language. Furthermore, the analysis of data and interpretation of the results of the research carried out at primary schools for the hearing impaired by means of questionnaires for pupils and their teachers is included. Some of the specifics typical for deaf pupils in relation to reading can be deduced from the outcomes of the research, but also the same elements that were found when compared with the research of reading by the hearing pupils in the Czech Republic.
Klíčová slova:
neslyšící; český jazyk; český znakový jazyk; čtenářská gramotnost; čtenářství; čtení s porozuměním; žák se sluchovým postižením; Czech Language; Czech Sign Language; Deaf; Pupil with Hearing Impairment; Readership; Reading Comprehension; Reading Literacy