Název:
Metodické přístupy k výuce improviazace na základních uměleckých školách
Překlad názvu:
Methodological approaches to teaching improvisation at primary art school.
Autoři:
Matulíková, Věra ; Dvořáková, Jiřina (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá výukou improvizace na základních uměleckých školách. Popisuje přínos a význam improvizace v životě žáka, v jeho hudebním rozvoji. Cílem práce je zaměření na praktické aspekty klavírní výuky, a to z pohledu žáka (jeho hudebních potřeb, obtíží), tak i z pohledu učitele. Práce vyvrací názor, že improvizace je podmíněna speciálním, individuálním nadáním, ale zdůrazňuje, že vhodným přístupem a metodikou lze improvizaci rozvíjet u každého žáka. Práce se zabývá také některými z možných obtíží při učení hře na klavír, a těmi jsou stres a tréma u klavíru a notová dyslexie. Oba tyto jevy propojuje s dovedností improvizovat a ukazuje, jak může improvizace pozitivně působit na tyto učební obtíže. Dalším cílem této práce je zmapovat současný stav výuky improvizace na našich základních uměleckých školách. Za tímto účelem vznikl dotazník oslovující učitele napříč celou Českou republikou. Cílem dotazníku bylo zjistit stav výuky improvizace na základních uměleckých školách, obsah výuky improvizace, individuální časovou dotaci této výuky a materiály používané k výuce improvizace. Práce seznamuje čtenáře s výsledky průzkumu. Z průzkumu vyplývá celkově nízká priorita věnovat se ve výuce improvizaci. Z hlediska výuky improvizace se učitelé zaměřují většinou na tvorbu doprovodů písní. Naším cílem je...This work deals with the teaching of improvisation in basic art schools. It describes the contribution and signifikance of improvisation in the pupil's life, in his musical development. The aim of this work is to focus on the practical aspects of piano teaching, both from the pupil's point of view (pupil's musical needs, difficulties) and from the teacher's point of view. The work refutes the opinion that improvisation is conditioned by special, individual talent, but emphasizes that a suitable approach and methodology can develop improvisation in each student. The work also deals with some of the possible difficulties in learning to play the piano, and these are stress and tremor and musical dyslexia. Work connects both of these phenomena with the ability to improvise and shows how improvisation can have a positive effect on these learning difficulties. Another goal of this work is to map the current state of teaching improvisation in our basic art schools. For this purpose, a questionnaire was created addressing teachers throughout the Czech Republic. The aim of the questionnaire was to find out the state of teaching improvisation at basic art schools, the content of teaching improvisation, the individual time allowance of this teaching and the materials used to teach improvisation. The work...
Klíčová slova:
hudební rozvoj; improvizace; metodika improvizace; strach z improvizace; význam improvizace; fear of improvisation; improvisation; meaning of improvisation; methodology of improvisation; musical development