Název:
Ředitelé jako pedagogičtí leadeři. Když zbude čas a energie
Překlad názvu:
Principals as educational leaders
Autoři:
Černý, Jakub ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Pýchová, Silvie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce přibližuje názory a postoje ředitelů českých obecních základních škol a přináší informace o jejich subjektivním vnímání potřeb podpory v provozních a pedagogických záležitostech školy. Za tímto účelem bylo realizováno dotazníkové šetření mezi 1 908 respondenty. Teoretická část práce nachází obsah pojmu pedagogické vedení školy na normativním podkladu přesvědčení, že ředitel je ve škole především řídícím učitelem. V souladu s teoretickým zakotvením, zjištěními plynoucími z dotazníkového šetření a po zohlednění praxe je závěr práce věnován modelaci možností, jak ředitele podpořit a odbřemenit. Modelované scénáře nabízejí inspiraci pro náplň činnosti uvažovaného středního článku podpory a vyzývají k řešením přesahujícím rámec vzdělávací politiky.The Thesis focuses on opinions and attitudes of Czech primary and secondary school's headteachers and brings information about their perception of needs in fields of administrative and pedagogic matters. For this purpose, it was carried out a survey among 1 908 respondents. Theoretical part of Thesis finds content of the concept "pedagogical management" on the normative basis which assumes that headteacher is - firs of all - pedagogical leader. In accordance with the theoretical basis, the survey findings and practical knowledge there are headteacher support scenarios in the last part of the Thesis. The scenarios provide inspiration for the considered district support body competence and call for solutions outreach the educational policy framework.
Klíčová slova:
educational leadership; pedagogické vedení školy; vzdělávací politika; ředitel školy; education policy; educational leadership; headteacher; pedagogical management; principal