Název:
Monetizace digitálního obsahu v českých médiích
Překlad názvu:
Monetization of digital content in Czech media
Autoři:
Pavlović, Martin ; Klimeš, David (vedoucí práce) ; Shavit, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Monetizace digitálního obsahu v českých médiích Tato bakalářská práce pojednává o trendu přímé monetizace digitálního žurnalistického obsahu. Zpočátku mapuje vývoj zpoplatňování a zasazuje jej do kontextu proměn mediálních trhů po masovém rozšíření internetového připojení. Následně zkoumá další důvody, které k nástupu paywallů vedly, jednotlivé typy přímé monetizace a diskutuje vybrané aspekty, jež úspěšnost zpoplatňování ovlivňují. Teoretická část je uzavřena diskuzí o některých problematických stránkách přímé monetizace a definicí základních postupů, jimiž se vydavatelé snaží získávat nové předplatitele. V praktické části je provedena analýza nabídek digitálního předplatného u vybraných českých médií a marketingových aktivit, kterými jejich prodeje podporují. Posléze je rozebírán vlastní spotřebitelský výzkum týkající se postojů českých čtenářů ke zpoplatněnému internetovému obsahu a jejich preferencí v různých aspektech jednotlivých nabídek, jako jsou například cenová hladina nebo periodicita hrazení předplatného. V rámci praktické části byly provedeny také tři rozhovory se zástupci médií, která nějakou formu přímé monetizace využívají, přičemž získané poznatky jsou využívány napříč prací.This bachelor thesis focuses on the trend of direct monetization of digital newspaper content. At the beggining, it examines the development of monetizing and puts it in the context of media market transformations after the mass expansion of internet connection. Subsequently it explores other reasons that lead to the surge of paywalls, analyses particular approaches to direct monetization and discusses some aspects which affect the overall success of imposing fees. The theoretical part is concluded with a discussion about several problematic sides of direct monetization and defining some elemental techniques which publishers use to attract new subscribers. The practical part provides an analysis of digital subscription offers in selected Czech media and marketing activities which they use to support sales. Followingly, the work elaborates on its own survey which focused on attitudes of Czech readers towards paid internet content and their preferences regarding particular offers, such as price level or periodicity of subscription payments. As a part of the practical section, three interviews with media representatives were conducted and the acquired findings are used throughout the thesis.
Klíčová slova:
digitální média; digitální předplatné; internet; marketing; Monetizace; obsah; paywall; publicistika; zpoplatnění; zpravodajství; česká média; žurnalistika; content; Czech media; digital media; digital subscription; imposing a fee; internet; journalism; marketing; Monetization; news; paywall; publicistic content