Název:
Používání veřejného prostoru ve vztahu k výtvarnému umění a vzdělávání
Překlad názvu:
Usage of public space in connection to visual art and education
Autoři:
Viková, Tereza ; Arbanová, Linda (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] VIKOVÁ, Tereza. Používání veřejného prostoru ve vztahu k výtvarnému umění a výtvarné výchově [Diplomová práce]. Praha, 2019. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy. 98 s. (Přílohy na CD: 1 textová, 1 obrazová příloha) Obsahem diplomové práce je používání veřejného prostoru. Tedy takový způsob užívání, kdy na základě uvědomění si sama sebe ve společném, sdíleném prostoru za něj uživatel pociťuje a přebírá odpovědnost. Svůj zájem projevuje jako schopnost vést dialog s místem, jeho obyvateli, uživateli či správci. Autorku zajímá především moment zaměření pozornosti, jenž může (ale nemusí) vyústit v akci a stát se hybatelem změny. V této spojitosti je zmiňován fenomén tzv. jemné akce. Akce jednotlivce vycházející zevnitř samotného systému, jež se obvykle vyznačuje nenápadným působením s hlubším, dalekosáhlejším účinkem. Ústřední myšlenky autorka aplikuje v tematické řadě tvořené spojením didaktické a výtvarné části v provázaný celek. Na příkladu vytržení prvku veřejného prostoru ze svého všedního prostředí, jeho dočasného "přivlastnění" a opětovného navrácení ukazuje vlastní přístup k problému ve vztahu k výtvarnému umění a výtvarné výchově. Jednotlivé náměty odkrývají aspekty soukromého a veřejného a nastiňují způsoby, jakými se uživatel vztahuje ke svému prostředí a...VIKOVÁ, Tereza. The Uses of Public Space in Connection to Visual Art and Art Education [Dissertation]. Prague, 2019. Charles University, Faculty of Education, Art Education Department. 98 pages (Attachments on CD: 1 text, 2 image attachments) The subject matter of the master's thesis is the use of public space. Namely a way of use when the user, on the basis of self-awareness in the common space, feels and assumes responsibility for this space. The author is particularly interested in the moment of focus, which may (or may not) result in action and become a change. In this context, the so called gentle action phenomenon is being mentioned. That is, an individual's actions emanating from within the system itself, which is usually characterized by subtle action with a deeper, more far-reaching effect. The author's central ideas are applied in a thematic series consisting of a combination of a didactic and an artistic part. Together, they create a coherent whole. The author shows her own approach to the problem (in relation to fine art and art education) based on the extraction of a public space element from its everyday environment, its temporary appropriation and restitution. Particular topics reveal the aspects of private and public and outline the ways in which the user relates to his or her...
Klíčová slova:
aktivita; intervence ve veřejném prostoru; pobyt; role autora a diváka ve veřejném prostoru; site-specific art; veřejný prostor; vnímání; vstup; activity; entrance; intervention in the public space; percpetion; public space; roles of the author and the viewer in public space,site-specific art; stay