Název:
Diagnostika rané gramotnosti u dětí v předškolním věku
Překlad názvu:
Diagnostic of preschool children early literacy
Autoři:
Seydlová, Marie ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je speciálně pedagogického zaměření, zabývá se logopedickou problematikou. V teoretické části se práce věnuje intaktnímu řečovému vývoji a jazykovým schopnostem dětí, a dále rané gramotnosti a narušení komunikační schopností u dětí předškolního věku. Práce porovnává dva druhy předškolního vzdělávání. Jedním z nich je mateřská škola běžného typu a druhým je alternativní mateřská škola Montessori typu. Empirická část probíhala za pomoci testové baterie MABEL. MABEL je diagnostická baterie pro hodnocení raných gramotností a dovedností souvisejících s rozvojem gramotnosti. Byly použity testy elize a izolace hlásek, rychlé jmenování barev a obrázků, psaní jednoduchých slov a skládání hlásek. Výzkumné šetření probíhalo ve dvou mateřských školách. Respondenty byly děti předškolního věku navštěvující tyto vybrané mateřské školy. Cílem diplomové práce bylo zjistit a porovnat ranou gramotnost u dětí předškolního věku. Výsledky byly porovnávány s dosaženými normami z diagnostické baterie a ukazují, že respondenti z mateřské školy Montessori typu dosahují mírně lepších výsledků oproti respondentům z mateřské školy běžného typu. Avšak výsledky jsou zkreslené, kvůli menšímu počtu respondentů.This diploma thesis is especially pedagogical oriented, it is focused on matters of speech therapy. In theoretical part, there are described issues of intact speech development and language skills of children, and also early literacy and malfunction of communication skills of pre-school children. This work is comparing two types of pre-school education. One of them is classic pre-school, the second one is alternative Montessori pre-school. Empirical part was realized with MABEL test battery. MABEL is diagnostic battery for evaluation of early literacy and skills for development of early literacy. There were used tests of elision and isolation of phones, fast naming of colours and pictures, writing of easy words and phones composing. Research survey was placed in two pre-schools. Respondents were early aged children, who attend these schools. The main objective of this work was to find and compare early literacy of pre-school children. The results were compared to standards from diagnostic battery and they showed, that Montessori respondents got slightly higher score in comparison to children of classic pre-school. However, results are little bit disorted, because of low number of total respondents.
Klíčová slova:
gramotnost; logopedie; Montessori; narušená komunikační schopnost; předškolní vzdělávání; test MABEL; literacy; malfunctioning communication skills; Montessori; pre-school education; speech therapy; test MABEL