Název:
Tvorba animací pro podporu výuky biochemie na středních školách - Buněčná signalizace
Překlad názvu:
The Development of Animations Supporting Teaching of Biochemistry at High Schools - Signal Transduction
Autoři:
Chaloupková, Denisa ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá zpracováním výukových materiálů (animace a studijního textu) pro podporu výuky tématu buněčná signalizace. Vytvořené materiály jsou primárně určeny žákům vyššího stupně gymnázií a chemicky zaměřených středních škol a jsou cíleny do výuky předmětu chemie a biologie. Teoretická část bakalářské práce zahrnuje vymezení základních pojmů, kterými je vizualizace, vizuál či animace. Následně se detailněji zabývá animacemi, jejich výhodami a nevýhodami ve výuce a též se věnuje efektivitě užívání animací ve výuce a proměnnými, které tuto efektivitu ovlivňují. Kapitola též představuje kritéria, která by měla být splněna při tvorbě výukové animace a následné zařazení do vyučovacího procesu. Dále je v této části provedena analýza kurikulárních dokumentů, tedy rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu týkajících se tématu buněčná signalizace. Praktická část se věnuje analýze již vytvořených videí volně dostupných na internetu, která se tématem buněčné signalizace zabývají. Následně představuje výukové materiály, které byly vytvořeny autorkou práce. Prvním výukovým materiálem je výuková animace sestavená na téma buněčná signalizace a vytvořená prostřednictvím programu Adobe Animate CC 2021 (21.0). Animace se skládá ze tří dílčích animací, jež se věnují třem typům...This bachelor thesis focuses on the processing of educational materials (animation and educational text) to support the teaching of cell signalling. The created materials are primarily intended for students of higher grammar schools and chemically oriented secondary schools and they are aimed at teaching the subject of chemistry and biology. The theoretical part of this bachelor thesis includes the definition of basic concepts of visualization, visual or animation. Subsequently, it deals in more detail with animations, their advantages and disadvantages in teaching and it also deals with the effectiveness of the use of animations in teaching and the variables that affect this effectiveness. This chapter also presents the criteria that should be fulfilled when creating an educational animation and subsequent inclusion in the teaching process. Furthermore, in this part, there is an analysis of curricular documents performed, which is the Framework Education Programme and the School Education Programme related to the topic of cell signaling. The practical part is devoted to the analysis of already created videos freely available on the internet, which deal with the topic of cell signaling. Subsequently, it presents teaching materials that were created by the author of this work. The first teaching...
Klíčová slova:
Adobe Animate; Animace; Biochemie; Buněčná signalizace; Střední škola; Výuka; Adobe Animate; Animation; Biochemistry; Education; High School; Signal Transduction