Název:
Mýtus jménem americká střední škola
Překlad názvu:
Myth called American high school
Autoři:
Zelená, Lucie ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Kolářová, Marta (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce "Mýtus jménem americká střední škola" se zabývá problematikou studia na střední škole ve Spojených státech amerických a to z pohledu Čechů, kteří prošli touto zkušeností. Práce se zaměřuje z větší části na skryté kurikulum, teda ty poznatky, dovednosti a postoje, které sice nejsou explicitně stanovené, přesto si je ovšem žáci ze školy odnášejí. Obecně lze hovořit také o termínu kulturní transmise, jelikož do skrytého kurikula jsou zahrnuty hodnoty, které učitel žákům v rámci výuky předává. Skryté kurikulum vyplývá zejména ze způsobu jakým se vyučuje, jak učitel přistupuje k žákům, co na nich oceňuje a podporuje. V menší míře se pak práce zabývá kurikulem oficiálně deklarovaným a to zejména po obsahové stránce výuky. Mezi zkoumaná témata tedy patří jednak charakter sociálních vztahů a interakcí mezi aktéry prostředí výuky, v rámci kterých se utváří neformální pravidla kooperace a soužití. Popsány jsou strategie a typy autorit, které učitel uplatňuje vůči deviantním žákům, a zároveň také, jak je takové chování definováno z učitelské perspektivy. Dále je předmětem zkoumání struktura výuky se zaměřením na to, jaký prostor je věnován jednotlivým aktérům a kdo určuje chod hodiny. A konečně jsou popsány nejběžnějších typy aktivit, kterých se žáci účastní přičemž podstatné jsou ty druhy...Bachelors thesis "Myth called American high school" deals with an issue of high school studies in the United States of America from the perspective of Czechs who have experienced it in real terms. The main focus is on the hidden curriculum including knowledge, skills and attitudes which pupils learn even though this matter is not explicitly defined. In general terms it is possible to talk about a cultural transmission as it also includes values transferred from the teacher to the pupils. Hidden curriculum arises from the actual teaching style, the teachers' approach and the things being valued and encouraged the most. Less emphasis is then put on the officially declared curriculum with respect to the content of knowledge. The subject of study primarily includes social relations and interactions among people involved in the schooling environment, in which the informal rules of cooperation and coexistence are shaped. Strategies and types of authority which teachers assert when dealing with deviant behavior are being described, as well as the definition of deviant behavior from teacher perspective. Secondly, the study covers the structure of the class work with emphasis being put on the space devoted to different persons involved. At last, various types of lesson activities on which pupils participate...