Název:
Fonologické uvědomění a počáteční čtení
Překlad názvu:
Phonological awareness and beginning reading
Autoři:
VESELÁ, Kateřina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na zjišťování úrovně fonologického uvědomění u počátečních čtenářů. Dítě při osvojování řeči zpracovává zvukové celky, které jsou nositeli významu. Při osvojování čtení však musí tyto celky rozložit na jednotky (hlásky, slova), které již nejsou spojeny s významem. Tomuto rozkladu říkáme fonologické uvědomění. Teoretická část vymezuje problematiku dyslexie, neboli specifické poruchy čtení. Dále se zabývá zvukovou stránkou jazyka a vysvětluje pojem čtenářství. Výzkumná část je věnována samotnému šetření na mateřských školách a zpracovává získaná data. Testování probíhala na mateřských školách v Karlových Varech a okolí. Použila jsem tyto testy: IQ test {--} Ravenovy progresivní matice (CPM) Test sluchového rozlišování {--} Wepman, Matějček Test sluchové analýzy {--} Moseley Test počátečního čtení Dále jsem připravila cvičení pro verbální a neverbální práci. This dissertation focuses on finding the level of phonological awareness by beginning readers. The child processes the sound units while capturing speech, the sound units which are the carriers of meaning. However while capturing reading the child must spread it apart to bases {--} words {--} which are not joined by the meaning. This spreading is called phonological awareness. Theoretical part encloses the dilemma of dyslexia, which is specific defect of reading. Further it mentions sound aspects of the language and explains the conceptions of reading. Investigative part describes the research in the kindergartens and processes the collected data. All tests took place in the kindergartens in Karlovy Vary and environs. I used the following test: IQ test {--} Ravenovy progresivní matice (CPM) Test sluchového rozlišování {--} Wepman, Matějček Test sluchové analýzy {--} Moseley Test počátečního čtení I also prepared some exercises for verbal and non-verbal tests. Citace: VESELÁ, Kateřina. Fonologické uvědomění a počáteční čtení. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/4047