Název:
Vztah mezi pohybovou zdatností a vybranými testy kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku
Překlad názvu:
The relationship between physical fitness and selected tests of cognitive functions in pupils of elementary schools
Autoři:
Šula, Marek ; Šteffl, Michal (vedoucí práce) ; Větrovský, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Vztah mezi pohybovou zdatností a vybranými testy kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku Cíle: Cílem práce bylo odhadnout sílu vztahu mezi pohybovou zdatností a kognitivními schopnostmi u dětí mladšího školního věku Metody: Práce byla realizována jako průřezová studie. Výzkumný soubor byl tvořen žáky ve věku od 8 do 12 let (n=66; věk 9,8 ± 0,8). Úroveň kognitivních funkcí byla zjišťována pomocí standardizovaných online testů na portálu www.proskoly.cz a úroveň pohybové zdatnosti byla zjištěna pomocí testové baterie Unifittest (6-60) Výsledky: Děvčata se od chlapců nelišila v žádném z testů. V celkovém souboru byly vztahy mezi testy kognitivních funkcí a výsledky v jednotlivých testech pohybové zdatnosti velmi slabé a statisticky nevýznamné. Nicméně u dívek byl statisticky významný (p<0,05) inverzní vztah mezi testem obrazové paměti a všemi testy pohybové zdatnosti a mezi testem vnímání a testy - skok z místa, člunkový běh, vytrvalost a celkovým skórem Unifittest. U chlapců nebyl zjištěn žádný statisticky významný vztah, nicméně korelace naznačila, že se jednalo na rozdíl od dívek o vztah přímo úměrný. Klíčová slova: kognitivní schopnosti, tělesná zdatnost, pohybové schopnosti, mladší školní věk, Unifittest (6-60)Title: The relationship between physical fitness and selected tests of cognitive functions in pupils of elementary schools Objectives: The main aim of the thesis was to estimate the relationship between physical fitness and cognitive abilities among pupils of elementary schools Methods: The thesis was carried out as a cross-sectional study. Pupils aged 8 to 12 years (n = 66; age 9.8 ± 0.8) participated in the study. The cognitive abilities were determined using standardized online tests on the portal www.proskoly.cz, and the physical fitness levels was determined using the test battery Unifittest (6-60) Results: The girls did not differ from the boys in any of the tests. In the overall group, the relationships between cognitive abilities and physical fitness were very weak and statistically not significant. However, in girls, we found indirectly proportional statistically significant (p <0.05) relationships between the Visual Memory test and all the physical fitness tests as well as between the Perception test and Standing Long Jump test, Shuttle Run Agility test, Endurance test, and overall Unifittest (6-60) score. No statistically significant relationship was found in the boys; however, the correlation indicated that the relationships were directly proportional Key words: cognitive abilities,...
Klíčová slova:
kognitivní schopnosti; mladší školní věk; pohybové schopnosti; tělesná zdatnost; Unifittest (6-60); cognitive abilities; physical abilities; physical fitness; Unifittest (6-60); younger school age