Název:
Rozpoznávání emocí podle zrakových a sluchových vodítek
Překlad názvu:
Emotion Recognition based on Visual and Auditory Cues
Autoři:
Hrdličková, Kristýna ; Lukavský, Jiří (vedoucí práce) ; Pešout, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se ve své literárně-přehledové části zabývá schopností rozpoznávání emocí a jejím ontogenetickým vývojem napříč modalitami, včetně vlivů, které na tuto schopnost působí. Pozornost je věnována nejčastěji využívaným výzkumným designům a volbě podnětů. Představuje také poznatky o možné senzorické dominanci u dětí. Dále je popsána metoda a výsledky realizovaného kvantitativního výzkumu. Děti ve věku 4-7 let (N = 18), 8-11 let (N = 18) a dospělí (N = 24) se zúčastnili experimentu. Postupně jim byly prezentovány čtyři bloky emočních podnětů zobrazujících emoci radosti a strachu: samostatně videozáznamy výrazů v tváři; samostatně audionahrávky vět v angličtině; současně videa a audia s instrukcí ignorovat video; a současně videa a audia s instrukcí ignorovat audio. Skupiny se mezi sebou nelišily v úspěšnosti rozpoznávání emocí z výrazu tváře (v unimodální i multimodální podmínce) a emocí z hlasu v kongruentní multimodální podmínce. Mladší děti byly méně úspěšné než starší děti a dospělí v poznávání emocí z hlasu v unimodální podmínce a mladší děti i starší děti byly méně úspěšné než dospělí v poznávání emocí z hlasu v nekongruentní multimodální podmínce. Role own-age biasu se neprokázala. Klíčová slova rozpoznávání emocí; vývoj rozpoznávání emocí; databáze emočních projevů; senzorická...In its theoretical part, this paper examines the ability to recognize emotions and its ontogenetic development across modalities, including the influences affecting this ability. Attention is paid to the most used research designs and stimulus selection. It also presents findings on possible sensory dominance in children. The method and results of the quantitative research conducted are also described. Children aged 4-7 years (N = 18), 8-11 years (N = 18) and adults (N = 24) participated in the experiment. They were sequentially presented with four blocks of emotional stimuli depicting the emotions of joy and fear: separate video recordings of facial expressions; separate audio recordings of sentences in English; simultaneously video and audio recordings with instructions to ignore the video; and simultaneously video and audio recordings with instructions to ignore the audio. The groups did not differ in their ability to recognize emotions from facial expressions (in both the unimodal and multimodal conditions) and emotions from voice in the congruent multimodal condition. Younger children were less successful than older children and adults in recognizing emotions from voice in the unimodal condition, and younger children and older children were less successful than adults in recognizing emotions...
Klíčová slova:
rozpoznávání emocí|vývoj rozpoznávání emocí|databáze emočních projevů|senzorická dominance|own-age bias|multimodální podněty|nekongruentní emoční projevy; Emotion Recognition|Database of Emotional Expressions|Sensory Dominance|Own-age Bias|Multimodal Stimuli|Incongruent Emotional Expressions|Development of Emotional Recognition