Název:
Rozvíjení emoční inteligence u dětí předškolního věku skrze práci s knihou
Překlad názvu:
Emotional intelligence and her development in kindergarten through working with book
Autoři:
Kašparová, Nikola ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Koželuhová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na oblast rozvoje emoční inteligence u dětí předškolního věku skrze práci s knihou. Zabývá se problematikou emoční inteligence, její role při vývoji dítěte, a to v období předškolního věku. Teoretická část má čtenáře uvést do problematiky emoční inteligence a jejího vztahu k předškolnímu vzdělávání. V úvodu práce je charakterizováno období předškolního věku a jeho specifika v souvislosti s rozvojem emocí. Dále jsou definovány emoce, emoční inteligence a její význam rozvoje ve zvoleném předškolním období a navrhuje možnosti jejího rozvoje a vhodné způsoby práce (čtenářské strategie, model E-U-R). Na závěr byl vytvořen přehled vybraných titulů, které podporují rozvoj emocí. V rámci praktické části byl stěžejní metodou akční výzkum, který sloužil k ověření efektivnosti vytvořených lekcí na základě modelu E-U-R s využitím čtenářských strategií. Autorka realizovala akční výzkum v mateřské škole, kde pracuje, a veškeré lekce realizovala se svou třídou. Akční výzkum včetně realizace rozhovorů trval 3 týdny a celkem bylo zapojeno 81 dětí a 9 učitelek. Vyhodnocení akčního výzkumu probíhalo na základě zúčastněného pozorování, zhlédnutím videozáznamů a rozhovory s učitelkami, které se zúčastnily akčního výzkumu a přispěly k ověření lekcí v praxi. Výsledkem praktické části je...The diploma thesis deals with the area of development of emotional intelligence in preschool children through work with a book. It deals with the issue of emotional intelligence, its role in the development of the child, in the period of preschool age. The theoretical part is intended to introduce the reader to the issue of emotional intelligence and its relationship to pre-school education. The introduction of the thesis characterizes the period of preschool age and its specifics in connection with the development of emotions. Furthermore, emotions, emotional intelligence and its development importance in the chosen preschool period are defined and the possibilities of its development and appropriate ways of working are suggested (reading strategies, EUR model). In conclusion of the theoretical part, the importance of the development of emotional intelligence in the chosen preschool period is given and suggests the possibilities of its development and appropriate ways of working Within the practical part, the key method was action research, which served to verify the effectiveness of the created lessons based on the EUR model using reading strategies. The author carried out action research in the kindergarten where she works and implemented all the lessons with her class. The evaluation of the...
Klíčová slova:
Dítě předškolního věku; emoce; emoční inteligence; literatura pro děti; mateřská škola; model EUR; práce s knihou; children's literature; emotional intelligence; emotions; EUR model; kindergarten; Preschool child; work with a book