Název:
Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáka s odlišným mateřským jazykem
Překlad názvu:
Inclusive education with a focus on the pupil with a different mother tongue
Autoři:
Štefková, Martina ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáka s odlišným mateřským jazykem" je rozdělena do dvou částí. Teoretická část je vypracována na základě odborné literární rešerše zvolené problematiky, ve které se autorka zaměřuje na žáka se speciálními vzdělávacími potřebami z jiného sociokulturního prostředí, na žáka s odlišným mateřským jazykem, který je edukován na běžné základní škole. V úvodní teoretické části se autorka věnuje migraci, multikulturalismu a stručně zde představuje zemi, národnostní menšinu, odkud žák s odlišným jazykem pochází. K této tematice autorka zařazuje i vysvětlení k pojmům interkulturní identita, komunikace-jazyk a integrace cizinců. V druhé kapitole teoretické části "Inkluzivního vzdělávání" žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, se autorka zaměřuje na žáky s odlišným mateřským jazykem. Uvádí příslušné legislativní dokumenty a představuje zde pojmy, jako jsou bilingvismus, poradenská zařízení, podpůrná opatření a definuje personální pozici asistentů pedagoga. Autorka se dále věnuje v této části školským zařízením, klimatu školy, výuce multikulturní výchovy na školách, popisuje intervence při úskalích v inkluzivním vzdělávání žáka s odlišným mateřským jazykem v běžné základní škole. Druhou část teoretické práce uzavírá výběrem organizací, které se podílejí...The diploma thesis "Inclusive education with a focus on the pupil with a different mother tongue" is divided into two parts. The theoretical part is based on the basis of a professional literary research of the chosen issue, in which the author focuses on the pupil with special educational needs from a different socio-cultural environment, on a pupil with a different mother tongue who is educated at a regular primary school. In the introductory theoretical part, the author deals with migration, multiculturalism and briefly introduces the country, the national minority, where the student with a different language comes from. The author also includes an explanation of the terms such as intercultural identity, communication-language and integration of foreigners to this topic. In the second chapter of the theoretical part of "Inclusive education" of the pupils with specific educational needs, the author focuses on pupils with a different mother tongue. It also presents the relevant legislative documents and introduces terms such as bilingualism, counselling facilities, support measures and defines the personnel position of teaching assistants. In this part, the author also focuses on school facilities, school climate, teaching multicultural education in schools, describes interventions in the event of...
Klíčová slova:
edukace; Inkluzivní vzdělávání; klima školy; multikulturalismus; neformální vzdělávání; podpůrná opatření; žák s odlišným mateřským jazykem; education; Inclusive education; multiculturalism; non-formal education; pupil with a different mother tongue; school climate; support measures