Název:
Vesmírná turistika
Překlad názvu:
Space Tourism
Autoři:
Ciba, Tomáš ; Bakos, Tomáš (vedoucí práce) ; Herget, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce analyzuje reálné možnosti cestování kosmických turistů do kosmického prostoru. Po obecném objasnění klíčových pojmů z oblasti kosmonautiky, letecké techniky a fyziky a definováním pojmů jako kosmická turistika a kosmický turista se práce zabývá cestováním na Mezinárodní kosmickou stanici prostřednictvím ruských kosmických lodí Sojuz TMA. Navazuje ohlédnutí za významnou iniciativou Ansari X Prize, která se stala hybnou silou pro nástup soukromých společností v oblasti pilotované kosmonautiky. Následuje průřezová analýza nejúspěšnějšího projektu Ansari X Prize od společnosti Virgin Galactic a zároveň vedoucího lídra na vznikajícím trhu komerčních suborbitálních letů. Virgin Galactic nabízí svým klientům tzv. suborbitální skoky na práh kosmu za zlomek vysoké ceny v porovnání s několika denním pobytem na ISS. Práci uzavírá vlastní dotazníkové šetření provedené mezi dvěma skupinami odborníků z technické oblasti a z oblasti marketingu a také tvorby produktu cestovního ruchu.This diploma thesis analyzes the actual travelling possibilities into space for space tourists. Following a general clarification of key concepts in the area of cosmonautics, aeronautical technology and physics as well as definition of space tourism and space tourist, this thesis deals with travelling to the International Space Station by means of the Russian spaceship Sojuz TMA. A review for the significant initiative Ansari X Prize follows, which became the moving power for emergence of private companies in the field of manned cosmonautics. After that, a cross-sectional analysis of the most successful space project in the Ansari X Prize Competition by Virgin Galactic, being the leader on the nascent market of commercial suborbital flights, is performed. Virgin Galactic offers its clients so called suborbital jumps on the threshold of space for the fragment of high price in comparison with a several-day stay on the ISS. The thesis is concluded by author's questionnaire involving two groups of experts: technical experts as well as marketing and product development professionals in the field of tourism.
Klíčová slova:
Kosmický package; Kosmický turista; Lety do kosmu; Marketingová strategie; Mezinárodní kosmická stanice; Vesmír; International Space Station; Space; Space Tourist
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/24318