Název:
Barva zvuku a její úloha ve výstavbě hudební skladby
Překlad názvu:
SOUND COLOUR AND ITS FUNCTION IN MUSIC COMPOSITION CONSTRUCTION
Autoři:
Hořínka, Slavomír ; Bartoň, Hanuš (vedoucí práce) ; Slavický, Milan (oponent) ; Bláha, Ivo (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Ve své práci Barva a její úloha ve výstavbě hudební skladby se pokouším nalézt nový
úhel pohledu na tektonické situace, kdy se barva stává aktivním činitelem
ve výstavbě hudební skladby. Základním faktorem pro výběr konkrétních
kompozic je v mé práci hledisko hierarchie v tektonice. A to jak její přítomnost,
tak i případná absence. Jako metodologický nástroj používám trojici pojmů
Dynamický vrchol, Tektonické centrum a Tektonicko-dynamický vrchol, blíže definované
v 2. kapitole. Dynamický vrchol se týká dynamického průběhu skladby,
tektonické centrum hierarchie ve stavbě a tektonicko-dynamický vrchol je případ
společného působení obou dvou zároveň. Klíčovým pojmem je v mé práci
centrum. To chápu, v obecné rovině, jako část hudební struktury, která je
z hlediska vnímání důležitější než ostatní části a tím hierarchicky strukturuje
hudební proud v čase. V analýzách se zabývám úlohou barvy v méně obvyklých
způsobech výstavby skladeb z pohledu dynamického průběhu a hierarchie
v tektonice. Jsou to případy, kdy: skladba má tektonické centrum, které není
identické s dynamickým vrcholem; skladba je vystavěna jako oblouk, ale
bez tektonického centra; skladba má dynamické vrcholy ale nemá tektonické centrum;
skladba nemá dynamický vrchol, ale má jiné tektonické centrum; skladba, nebo její
část je vystavěna jako obráceně vyklenutý oblouk, tj. místo gradace k vrcholu
sestupuje ke spodnímu vrcholu a zpět; skladba nemá dynamický vrchol ani tektonické
centrum. V závěru zasazuji získané poznatky do obecnějšího rámce, čímž se
dostávám i k otázkám hierarchické strukturace při vnímání hudby posluchačem a
jiným širším aspektům působení výše zmiňovaných tektonických koncepcí.In my dissertation Sound Colour and its Function in Music Composition Construction I
am trying to find new point of view on the situations, when sound colour is
becoming an active element. Fundamental factor in selection of concrete
compositions is hierarchy in construction (its presence or contingent abstention).
I am using a triad of terms as a methodological instrument ? Dynamic culmination,
Tectonic centre and Tectonically-dynamic culmination. *ey are specified in the 2nd
chapter. Dynamic culmination relate to the dynamic behaviour, tectonic centre
relate to the hierarchy in construction and tectonically-dynamic culmination is
incorporation of these two in the same time. Crucial term in my dissertation is
centre. Such I read as a part of musical structure, which is more important than
other parts, in light of perception. By this way the centre is structuring musical
stream in time hierarchically. In analysis I am dealing with sound colour function
in less common construction solution, in term of dynamic behaviour and
hierarchy. *ey include cases when: Composition has tectonic centre, which is not
identical with dynamic culmination; Composition is constructed as an arch, but
without tectonic centre; Composition has several dynamic culminations but no
tectonic centre; Composition has no dynamic culmination, but other tectonic
centre; Composition (or its part) is constructed as inverse arch, i.e. descend to the
rock-bottom and backwards; Composition has neither no dynamic culmination or
tectonic centre. In conclusion I am concerning with retrieved information in more
universal context. *us leads me to the question of hierarchical structuring
during musical perception and other wider incidence aspects of construction
conceptions mentioned above.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/2995