Number of found documents: 467
Published from to

Rozdíly mezi Britskou a Americkou angličtinou a jejich užití v promluvách/textech, které vyprodukovali čeští rodilí mluvčí
Wopršálek, Tomáš
2014 - English
Cílem této práce je nastínit elementární rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou a jejich výskyt v promluvách/textech českých rodilých mluvčích. Rozdíly jsou popisovány z hlediska gramatiky, výslovnosti a slovní zásoby. Dalším cílem této práce je analýza popisující jazykové zvyky Čechů, tedy zda-li mají tendence preferovat jednu variantu (BrE/AmE) či tyto dvě varianty kombinují. The aim of this undergraduate thesis is to present the elementary differences between British and American English alongside with its influence on Czech native speakers when they are using the English language. The differences are described from the grammatical, phonetic and lexicological point of view in order to create a theoretical base for the practical part. Another aim of this undergraduate thesis is to provide an analysis describing the language habits of Czech native speakers regarding their tendency to either stick to BrE or AmE or use a combination of these two varieties. Keywords: britská angličtina; americká angličtina; rozdíl; druh; čeští rodilí mluvčí; british english; american english; difference; variety; czech native speakers Available in digital repository of ZČU.
Rozdíly mezi Britskou a Americkou angličtinou a jejich užití v promluvách/textech, které vyprodukovali čeští rodilí mluvčí

Cílem této práce je nastínit elementární rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou a jejich výskyt v promluvách/textech českých rodilých mluvčích. Rozdíly jsou popisovány z hlediska gramatiky, ...

Wopršálek, Tomáš
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Welština a její projevy v současné welšské kultuře
Procházka, Tomáš
2014 - English
Tato práce poskytuje celistvý pohled na vývoj velštiny ve Velké Británii od příchodu keltů až po současnost a na základě zkoumaných skutečností se pokouší konstatovat její udržitelnost. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část podává svědectví o příchodu keltů na území Británie a vysvětluje okolnosti vývoje velštiny v historických souvislostech až po období šestnáctého století. Druhá část je zaměřena na klíčové osoby a události jež stály jednak za úpadkem, a jednak za skutečností, že velština zůstala nejpoužívanějším keltským jazykem až do dnes. Třetí část pak blížeji nahlíží na zakotvení velštiny ve vládě a dalších organizacích, v současném vzdělávání a poskytuje náhled na rozvrstvení a používanost velštiny ve Walesu. This undergraduate thesis provides a cohesive view on the development of the Welsh language in Great Britain since the arrival of Celts up until present day and based on the explored facts it attempts to provide a statement on its sustainability. The thesis is divided into three main parts. The first part provides background of the arrival of Celts to Britain and tracks the circumstances of historical development of the Welsh language until the sixteenth century. The second part concentrates on the key figures and events which have been responsible for both the decline of Welsh and for the fact that it has remained to be the most widely spoken Celtic language so far. The third part then looks closer on the extent of its governmental and organisational support, its educational provision and presents an image of its distribution and usage within Wales. Keywords: Velština; jazyk; kultura; udržitelnost; Wales; historie; současnost; Welsh; language; culture; sustainability; Wales; history; present Available in digital repository of ZČU.
Welština a její projevy v současné welšské kultuře

Tato práce poskytuje celistvý pohled na vývoj velštiny ve Velké Británii od příchodu keltů až po současnost a na základě zkoumaných skutečností se pokouší konstatovat její udržitelnost. Práce je ...

Procházka, Tomáš
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Skotský nacionalismus a jeho projevy
Lidinský, Tomáš
2014 - English
Tato bakalářská práce je zaměřena na historii Skotska stejně tak jako na skotskou národní identitu, její symboly a způsoby, jakými bývá projevována. Cílem této práce je pokusit se osvětlit události z minulosti, které byly klíčové pro budoucí vývoj Skotska a skotského národa. Dále pak také poodkrýt příčiny sporů často probíhajících mezi Skotskem a Anglií napříč historií. Další kapitola důkladněji představuje typické znaky skotského národa, které pak slouží jako základ pro porovnání s údaji obsaženými v praktické části. Názory lidí žijících ve Skotsku byly získány z online dotazníku, který se skládal z třinácti otázek týkajících se důležitých skotských symbolů, tradic a osobností. Další sada otázek se zabývala názorem na skotskou gaelštinu a cílem poslední dvojice dotazů bylo zjistit, co lidé mají a nemají na Skotsku rádi. Každou otázku předcházelo odůvodnění, proč byla položena; výsledky jsou detailně analyzovány a zpracovány do tabulek. Většina názorů respondentů se shodovala s položkami uvedenými v teoretické části a výsledky dotazníku naznačují, že velká většina dotazovaných je hrdá na skotskou historii a tradice, avšak gaelštinu nepovažuje za důležitou součást svého kulturního dědictví. This undergraduate thesis is focused on history of Scotland as well as on Scottish national identity, its symbols and manifestations. The aim of this work is to try to pinpoint the events in the past that were defining for the future forming of Scotland and Scottish nation and also to discover the causes of discord often present between Scotland and England throughout the history. Additionally, the essential traits of Scottish nation are also discussed in the theoretical part more elaborately and provided as the basis for comparison with the data from the practical part. The opinions of Scottish people were obtained via an online questionnaire composed of thirteen questions regarding the significant symbols, traditions and personalities typical for Scotland. Moreover, inquiries were made concerning people's viewpoints on the subject of Scottish Gaelic language. Lastly, the respondents were asked what they like and dislike about living in their country in general. The reasoning behind each question is provided and the results, processed into charts, are discussed in detail. The results suggest that Scottish people are in general proud of their history and traditions and enjoy living in Scotland. On the other hand, they do not see the Gaelic language as an important cultural heritage. Keywords: Skotsko; skotský nacionalismus; historie Skotska; národní symboly; Scotland; Scottish nationalism; history of Scotland; national symbols Available in digital repository of ZČU.
Skotský nacionalismus a jeho projevy

Tato bakalářská práce je zaměřena na historii Skotska stejně tak jako na skotskou národní identitu, její symboly a způsoby, jakými bývá projevována. Cílem této práce je pokusit se osvětlit události z ...

Lidinský, Tomáš
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Národ Šajenů - lidé Velkých plání
Vachrlon, Václav
2014 - English
Tématem této práce je jeden z kmenů původních Američanů - Šajenů, kteří dříve obývali tzv. Velké pláně. Popisuje jejich historii, kulturu a současný život. The topic of this thesis is one of the Native American tribe - the Cheyenne people who used to live on the Great Plains. It describes the history, culture and present-day life of the Cheyenne. Keywords: Šajen; Indián; původní Američané; USA; kultura; Velké pláně; rezervace; historie; Cheyenne; Indian; native Americans; USA; culture; Great plains; reservations; history Available in digital repository of ZČU.
Národ Šajenů - lidé Velkých plání

Tématem této práce je jeden z kmenů původních Američanů - Šajenů, kteří dříve obývali tzv. Velké pláně. Popisuje jejich historii, kulturu a současný život....

Vachrlon, Václav
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Vyhodnocování podobnosti digitálních snímků
Frič, Vojtěch
2014 - English
Hlavním cílem této práce je prozkoumat postupy využitelné pro analýzu podobnosti obrázků. První část práce je věnována příznakové metodě založené na waveletové transformaci. Druhá část se věnuje metodám pro extrakci nízko dimenzionálních kódů z přirozených obrázků. Zvláštní důraz je kladen na využití neuronových sítí. Dalším cílem této práce je prozkoumání možností využití hlubokého učení v oboru strojového učení bez učitele, především v oblasti počítačového vidění a zpracování obrazu. The main goal of this work is to explore the methods usable for image similarity assessment. First part of this work is dedicated to a feature based approach utilizing the wavelet transform. The second part is dedicated to methods for extracting low dimensional codes from natural images. Particular emphasis is given to the use of neural networks. Secondary goal of this work is to explore the options of using the deep learning methods in an unsupervised machine learning field, especially in tasks of computer vision and image processing. Keywords: podobnost obrázků; neuronové sítě; hluboké ucení; waveletová transformace; vyhledávání na základě obsahu; restricted Boltzman machines; deep belief networks; RBM; DBN; image similarity; neural networks; deep learning; wavelet transform; content based image retrieval; restricted Boltzman machines; deep belief networks; RBM; DBN Available in digital repository of ZČU.
Vyhodnocování podobnosti digitálních snímků

Hlavním cílem této práce je prozkoumat postupy využitelné pro analýzu podobnosti obrázků. První část práce je věnována příznakové metodě založené na waveletové transformaci. Druhá část se ...

Frič, Vojtěch
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Výpočet a vizualizace dutin ve velkých modelech molekul
Jirkovský, Lukáš
2014 - English
S pokrokem v biochemii a ve vývoji léků analýza molekulárních dat nabývá na důležitosti. Jednou z mnoha vlastností, které je možno zkoumat, jsou nepřístupné dutiny a povrchové prohlubně. K účelu jejich nalezení se obvykle definuje sonda reprezentující rozpouštědlo, jakým je např. voda. V diplomové práci jsem se zaměřil na řešení problému hledání a vizualizace dutin ve velkých molekulách až se stovkami tisíc atomů. Pro rychlé hledání dutin při proměnné velikosti sondy je využito předzpracování s vyžitím Delaunay triangulace atomů molekuly. Tvar dutiny je možné zpřesnit pomocí algoritmu využívající aditivně váženého Voroného diagramu. Protože nalezených dutin může být velmi mnoho, je důležité i jejich filtrování. Pro tento účel práce zavádí nové metody vyjadřující různé vlastnosti dutin, které mohou být k filtrování použity. With the advances in biochemistry and drug design in the late years, the analysis of molecular data has seen an increased attention. One of the many properties being researched are inaccessible cavities, which are an empty space inside a molecule, and surface depressions called pockets. To discover such empty space, a spherical probe representing a solvent is often used. In this thesis we tried to solve the problem of finding and visualizing cavities in large molecules of up to hundreds of thousands of atoms. The algorithm finds approximate cavities in a molecule. To allow quick updates when a probe radius is changed, it uses a preprocessing stage where a Delaunay triangulation of molecule atoms is computed. If a precise shape is desired, an algorithm that uses an additively-weighted Voronoi diagram can be used to improve the shape of cavity. Because there may be a large number of cavities found for a selected probe radius, the filtering of cavities is also important. To support filtering, new methods to measure cavity properties are introduced in this work. Keywords: protein; visualizace; ray casting; modelování; Voronoi diagram; dutiny; Delaunayova triangulace; protein; visualization; ray casting; modelling; Voronoi diagram; cavities; Delaunay triangulation Available in digital repository of ZČU.
Výpočet a vizualizace dutin ve velkých modelech molekul

S pokrokem v biochemii a ve vývoji léků analýza molekulárních dat nabývá na důležitosti. Jednou z mnoha vlastností, které je možno zkoumat, jsou nepřístupné dutiny a povrchové prohlubně. K účelu ...

Jirkovský, Lukáš
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Studie napojení C/C kompozitového ventilátoru na kovovou strukturu s použitím metody konečných prvků.
Fictumová, Anna
2014 - English
V rámci bakalářské práce byla provedena rešerše spojů používaných pro spojení oceli a kompozotního materiálu C/C. Dále bylo numericky simulováno chování šroubového spoje. S ohledem na výsledky výpočtů, především hodnot pevnostního kritéria Tsai-Wu a velikosti síly působící na jednotlivé části spoje, bylo navrženo více alternativ provedení spoje, tyto byly namodelovány a jejich chování bylo posléze numericky simulováno. Na závěr byl navržen tvar části spoje lépe odpovídající působícímu zatížení. Jeho pevnost byla numericky ověřena. Research of metal-composite joints and C/C composite material was performed. Several design alternatives were modelled and their behaviour was numerically simulated. Strength and stiffness of individual designs were evaluated. Finally, an improvement of the shape of the critical part was suggested and numerically verified. Keywords: numerická analýza; ventilátor; C/C; spoj; MKP; fan; C/C; FEM; joint; numerical analysis Available in digital repository of ZČU.
Studie napojení C/C kompozitového ventilátoru na kovovou strukturu s použitím metody konečných prvků.

V rámci bakalářské práce byla provedena rešerše spojů používaných pro spojení oceli a kompozotního materiálu C/C. Dále bylo numericky simulováno chování šroubového spoje. S ohledem na výsledky ...

Fictumová, Anna
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Výuka hodin anglické konverzace na 2. stupni ZŠ
Tomášková, Pavla
2014 - English
Diplomová práce pojednává o současném stavu výuky hodin anglické konverzace na 2. stupni ZŠ v České republice. Zaměřuje se zejména na obsah a cíle hodin anglické konverzace a okrajově se také zabývá jejich organizací. V teoretické části je nejdříve detailně popsána konverzace, poté se práce zabývá možnými cíli výuky hodin konverzace. Dále je uvedeno, jakých konverzačních schopností by žáci 9. tříd měli dosáhnout podle Společného evropského referenčního rámce, a jaké jsou očekávané výstupy žáků podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu provedeného jak prostřednictvím vyplnění dotazníků učiteli anglické konverzace na školách po celé České republice, tak i osobním interview s vyučujícím hodin anglické konverzace na 14. ZŠ v Plzni. Výsledky průzkumu jsou rozděleny do třech základních celků, jež se zaměřují na organizaci, cíle a náplň hodin anglické konverzace. Na základě průzkumu se ukázalo, že hodiny konverzace poskytují jedinečnou možnost k procvičování všech čtyř základních řečových dovedností, rozvíjení celé řady kompetencí, a začleňování zajímavých aktivit, které dokonce mohou pozitivně ovlivnit vztah žáků k anglickému jazyku. This thesis examines the current situation of English conversation lessons in the 8th and 9th grades of primary schools in the Czech Republic. It focuses on two main areas: the content and the goals of the English conversation lesson teaching and, marginally, it deals with the organization of the lessons in the 8th and 9th grades of Upper Primary Education. The theoretical part of this work provides a detailed description of conversation including its functions and its typical features. After this, the potential goals and possible content of English conversation lessons are outlined. Apart from that this thesis reveals how conversation is depicted by the Common European Framework of Reference for Languages and what are the expected outcomes of pupils at the end of the 9th grade according to the Framework Education Programme for Basic Education. The second part of this thesis presents the findings of a survey conducted in primary schools around the Czech Republic by means of questionnaires and an interview. Based on the survey results it is concluded that English conversation lessons provide a unique chance for practising all four language skills, the development of a variety of competences, extending pupils' vocabulary knowledge, and incorporating engaging activities which might positively influence pupils' attitude to learning English. Keywords: konverzace; hodiny anglické konverzace; cíle výuky anglického jazyka; komunikační kompetence; komunikační aktivity; komunikativní přístup; Společný evropský referenční rámec pro jazyky; Rámcový vzdělávací program; autentické materiály; klíčové kompetence; conversation; english conversation lessons; goals of communicative language teaching; communicative competence; Common european framework for languages; Framework educational programme; authentic materials; key competencies Available in digital repository of ZČU.
Výuka hodin anglické konverzace na 2. stupni ZŠ

Diplomová práce pojednává o současném stavu výuky hodin anglické konverzace na 2. stupni ZŠ v České republice. Zaměřuje se zejména na obsah a cíle hodin anglické konverzace a okrajově se také zabývá ...

Tomášková, Pavla
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Používání mateřského jazyka ve výuce angličtiny
Havlová, Martina
2014 - English
Předmětem této diplomové práce je užití mateřského jazyka ve výuce angličtiny jako cizího jazyka. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část nejprve sleduje vývoj jednotlivých názorů na tuto problematiku a dokládá, že se v žádném případě nejedná o jednoznačně danou problematiku. Vzhledem k tomu, že využívání mateřštiny ve výuce cizích jazyků s sebou přináší i určitá rizika, její pozice ve výuce angličtiny je již po mnoho let poměrně nejistá. Tato práce se snaží představit využívání mateřského jazyka jako přirozenou součást cizojazyčné výuky, kterou tento aspekt může velice pozitivně ovlivnit. Vedle kladů je však poukázáno i na možná negativa, kterým je třeba se ve vyučovacím procesu nezbytně vyhýbat, aby se mateřština mohla skutečně stát efektivním vyučovacím nástrojem. Hlavním cílem teoretické části je tedy podat přehled základních principů, jež zajišťují účelné využívání mateřského jazyka v hodinách angličtiny. Praktická část této práce poté shrnuje výsledky empirického výzkumu provedeného na vybraných plzeňských školách. Výzkum se zabýval názory učitelů základních a středních škol na využívání češtiny v jejich vlastní pedagogické praxi. Výsledky této studie ukázaly, že se práce s mateřským jazykem mezi učiteli 2. stupňů základních škol do určité míry odlišuje od jejich středoškolských kolegů. Hlavním důvodem pro tyto odlišnosti se ukázal být jednak věk, ale především úroveň angličtiny jejich žáků. The thesis deals with the topic of the mother-tongue use which has been for many decades a subject of dispute among the foreign-language-teaching public. In general the work supports the view that students' native language, despite many contradictory opinions, should have its firm position in English language classes. While presenting both the advantages accompanying its use as well as its indisputable disadvantages, the thesis attempts to justify its employment not merely as a last resort but actually as one of the tools sustaining effective English learning. Primarily the thesis seeks to summarize the definition of an ideal mother-tongue use and it suggests the framework of principles assuring its effective use in foreign language classes. Besides, the work comprises a small empirical research whose findings provide an illustrative picture about the situation concerning the use of mother tongue at schools in Pilsen, West Bohemia. More accurately, the study examines what the attitudes towards the issue are among lower and upper secondary school teachers and demonstrates that their employment of the mother tongue during their English lessons differs in respect to the age and mainly the proficiency of their students'. Keywords: cizojazyčná výuka; cizí jazyk; anglický jazyk; mateřský jazyk; český jazyk; 2. stupeň ZŠ; střední škola; překlad; přímá metoda; srovnávací analýza; foreign language teaching; foreign language; english language; mother tongue; czech language; second level primary school; translation; direct method; contrastive analysis Available in digital repository of ZČU.
Používání mateřského jazyka ve výuce angličtiny

Předmětem této diplomové práce je užití mateřského jazyka ve výuce angličtiny jako cizího jazyka. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část nejprve sleduje vývoj ...

Havlová, Martina
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Užití filmů založených na románech k trénování poslechových dovedností a podnícení zájmu studentů k rozsáhlému čtení
Běhounková, Kristýna
2014 - English
Diplomová práce se zabývá užitím filmů založených na románech při výuce anglického jazyka. Práce poskytuje inspiraci pro práci s filmy v hodinách a také kritéria, kterých by se měl učitel držet při výběru filmů. Jsou zde diskutovány genderové rozdíly mezi studenty a jejich vliv na výběr filmu a také informace o receptivních dovednostech. V praktické části jsou prezentovány výsledky z dotazníků, které poskytují informace o genderových preferencích i o užívání filmů v českých a anglických školách. The diploma thesis deals with using of films based on novels during English lessons. The thesis provides inspiration for using of films in classrooms as well as criterions for choosing of films. Gender differences and their influence on choosing of films and also receptive skills are discussed there. Results from questionnaires that provides information about gender preferences and also about using of films in Czech and English classrooms are presented in the practical part of the thesis. Keywords: poslech; čtení; genderové preference; film; kniha; video; aktivita; třída; dovednosti; listening; reading; gender preferences; film; book; video; activity; class; skills Available in digital repository of ZČU.
Užití filmů založených na románech k trénování poslechových dovedností a podnícení zájmu studentů k rozsáhlému čtení

Diplomová práce se zabývá užitím filmů založených na románech při výuce anglického jazyka. Práce poskytuje inspiraci pro práci s filmy v hodinách a také kritéria, kterých by se měl učitel držet při ...

Běhounková, Kristýna
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases