Number of found documents: 324
Published from to

Different forms of modelling as a support of communication between the teacher and the pupil
Roubíček, Filip
2007 - English
Poster obsahuje několik ukázek reprezentačních prostředí zkoumaných v rámci výuky matematiky na základní škole, například užití různých skládaček, geometrie překládaného papíru a provázkové geometrie The poster includes some illustrations of representational environments investigated in the frame of mathematics classes at an elementary school, for example usage of various types of puzzles, geometry of folded sheet of paper and geometry using strings. Keywords: teaching of geometry; geometrization; representational environment Available on request at various institutes of the ASCR
Different forms of modelling as a support of communication between the teacher and the pupil

Poster obsahuje několik ukázek reprezentačních prostředí zkoumaných v rámci výuky matematiky na základní škole, například užití různých skládaček, geometrie překládaného papíru a provázkové geometrie

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2007

Optimal control of linear dynamical systems with a quadratic criterion
Křížek, Michal; Šolcová, A.
2007 - Czech
We study linear dynamical systems with a quadratic criterion. We prove that the minimum of a criterion functional depends ounly on the initial value of the optimal control. V článku vyšetřujeme lineární dynamické systémy s kvadratickým kritériem. Dokazujeme, že hodnota minima kriteriálního funkcionálu závisí jen na hodnotě optimálního řízení v počátečním bodě a že na hodnotách optimálního řízení v dalších bodech nezávisí. Keywords: Bellman optimality principle; optimal trajectory; finite element method Available at various institutes of the ASCR
Optimal control of linear dynamical systems with a quadratic criterion

We study linear dynamical systems with a quadratic criterion. We prove that the minimum of a criterion functional depends ounly on the initial value of the optimal control.

Křížek, Michal; Šolcová, A.
Matematický ústav, 2007

Comparison of some FEM approximations of boundary layers
Segeth, Karel
2007 - English
Numerická řešení úloh konvekce-difuze s převládajícím vlivem konvekce hrají důležitou roli v mnoha vědeckých a technických aplikacích, jako jsou např. viskózní proudění, interakce tekutiny a tuhé struktury, transportní modely apod. V této práci studujeme schopnosti hp-metody konečných prvků při numerickém řešení této třídy úloh. The numerical solution of convection-diffusion problems with a dominant influence of convection plays important role in many scientific and engineering applications, such as viscous flow, fluid-structure interaction, transport models, and others. These problems typically exhibit, steep gradients, e.g. in the vicinity of solid walls, which are called boundary layers. Usually, piecewise-linear finite element methods combined with appropriate stabilization techniques are used to compute the solution. In this study we investigate the potential of the hp-FEM to facilitate the numerical treatment of this class of problems. Keywords: hp-finite element method; boundary layer; convection-diffusion Available at various institutes of the ASCR
Comparison of some FEM approximations of boundary layers

Numerická řešení úloh konvekce-difuze s převládajícím vlivem konvekce hrají důležitou roli v mnoha vědeckých a technických aplikacích, jako jsou např. viskózní proudění, interakce tekutiny a tuhé ...

Segeth, Karel
Matematický ústav, 2007

Some aspects of communication in the teaching of mathematics - the semiotic viewpoint
Roubíček, Filip
2007 - English
Článek se zabývá problémy mezi učitelem a žákem, které mohou být zkoumány prostřednictvím sémiotické analýzy. Jsou popsány některé příčiny těchto problémů, například rozdílné mentální reprezentace nebo komunikační kontexty, nepřijetí konvenčních forem zápisu a jiné. The paper deals with problems in communication between the teacher and the pupil which can be investigated by way of semiotic analysis. Some causes of these problems are described, for example different mental representations or communication contexts, nonaccepting of conventional writing forms and another. Keywords: teaching of mathematics; communication; semiotic approach Available on request at various institutes of the ASCR
Some aspects of communication in the teaching of mathematics - the semiotic viewpoint

Článek se zabývá problémy mezi učitelem a žákem, které mohou být zkoumány prostřednictvím sémiotické analýzy. Jsou popsány některé příčiny těchto problémů, například rozdílné mentální reprezentace ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2007

On Transition Mapping of $n$-dimensional Systems with Constraints
Adamec, Ladislav
2007 - English
Práce studuje vlastnosti "transition" zobrazení $n$-dimenzionálního systému diferenciálních rovnic s vazbami. In the article some properties of transition mappings of some $n$-dimensional systems of ordinary differential equations with constraints are studied Keywords: transition mapping Available at various institutes of the ASCR
On Transition Mapping of $n$-dimensional Systems with Constraints

Práce studuje vlastnosti "transition" zobrazení $n$-dimenzionálního systému diferenciálních rovnic s vazbami.

Adamec, Ladislav
Matematický ústav, 2007

Transformations of Differential Equations - Their Algebraic and Geometric Aspects
Neuman, František
2007 - English
Nedávné výsledky a metody z algebry a geometrie umožnily řešení globálních problémů v oblasti lineárních diferenciálních rovnic. Článek podává historii a současný stav tohoto výzkumu. Recent results of algebra and geometry made it possible to solve global problems for linear differential equations. This paper gives a survey of the history and the present state of this research. Keywords: linear differential equations; algebraic and geometric methods; transformations Available at various institutes of the ASCR
Transformations of Differential Equations - Their Algebraic and Geometric Aspects

Nedávné výsledky a metody z algebry a geometrie umožnily řešení globálních problémů v oblasti lineárních diferenciálních rovnic. Článek podává historii a současný stav tohoto výzkumu.

Neuman, František
Matematický ústav, 2007

Ten Theorems on the Astronomical Clock of Prague
Křížek, Michal; Šolcová, A.; Somer, L.
2007 - English
V článku předkládáme deset geometrických a algebraických vět, které mají úzký vztah ke konstrukci pražského orloje. Například ukážeme, jak trojúhelníková čísla souvisí s bicím strojem orloje. We present ten geometrical and algebraical theorems that have a close connection with the astronomical clock (horologe) of Prague. In particular, we found that there is a remarkable relationship between the triangular numbers and the bellworks of the astronomical clock. Keywords: stereographic projection; Prague clock sequence; primitive Šindel sequence Available at various institutes of the ASCR
Ten Theorems on the Astronomical Clock of Prague

V článku předkládáme deset geometrických a algebraických vět, které mají úzký vztah ke konstrukci pražského orloje. Například ukážeme, jak trojúhelníková čísla souvisí s bicím strojem orloje.

Křížek, Michal; Šolcová, A.; Somer, L.
Matematický ústav, 2007

Sandia Workshop Structural Mechanics Challenge Problem
Chleboun, Jan
2007 - English
Uvažuje se rám s neurčitě určeným Youngovým modulem. Ten je reprezentován náhodnou funkcí, jejíž charakteristiky nejsou známé. Má se předpovědět, jak rám zareaguje na zatížení, k dispozici je však jen omezený počet měření lokálních a efektivních hodnot Youngova modulu. Problém je řešen postupem založeným na nástrojích teorie pravděpodobnosti, fuzzy množin a metody nejhoršího scénáře. A frame with uncertain material data is considered. The Young modulus is represented through a random field whose characteristics are not known. The frame response to a given lood is to be assessed on the basis of a limited number of measurements of local and effective Young modulus values. The contribution presents an approach based on probability, fuzzy set, and the worst scenario tools. Keywords: uncertain data; uncertain displacement; probability Available at various institutes of the ASCR
Sandia Workshop Structural Mechanics Challenge Problem

Uvažuje se rám s neurčitě určeným Youngovým modulem. Ten je reprezentován náhodnou funkcí, jejíž charakteristiky nejsou známé. Má se předpovědět, jak rám zareaguje na zatížení, k dispozici je však jen ...

Chleboun, Jan
Matematický ústav, 2007

Nonlinear Analysis Function Spaces and Applications, Vol. 8
Rákosník, Jiří
2007 - English
Sborník obsahuje pět zvaných přednášek prezentovaných na jarní škole organizované Matematickým ústavem AV ČR a Českou zemědělskou univerzitou v Praze. Série jarních škol je pořádána ve čtyřletém intervalu od r. 1978 s cílem shromáždit široké spektrum zájemců zahrnující jak zkušené specialisty, tak studenty a nabídnout jim rozsáhlejší přehledy o nejnovějším vývoji v oblastech vyjmenovaných v názvu v podání vybraných specialistů. Všechny publikované články prošly standardním recenzním řízením. The proceedings contain five invited lectures presented at the Spring School organized by the Institute of Mathematics AS CR in collaboration with the Czech University of Agriculture at Prague. The series of the spring schools has been organized in four years period since 1978 with the aim to bring together a broad audience including experienced mathematicians as well as students and to offer them extensive surveys of recent developments in the named fields delivered by distinguished specialists. All published papers were subject to the standard referee procedure. Keywords: nonlinear analysis; function space Available at various institutes of the ASCR
Nonlinear Analysis Function Spaces and Applications, Vol. 8

Sborník obsahuje pět zvaných přednášek prezentovaných na jarní škole organizované Matematickým ústavem AV ČR a Českou zemědělskou univerzitou v Praze. Série jarních škol je pořádána ve čtyřletém ...

Rákosník, Jiří
Matematický ústav, 2007

Assessment of knowledge and conceptions through problem posing: The case of fractions
Macháčková, Jana; Tichá, Marie
2007 - English
V příspěvku je ukázáno, jak se snažíme v probíhajícím výzkumu zjistit, které subkonstrukty a interpretace (celek-čast, míra, operátor, podíl, poměr)přisuzují zlomkům žáci, studenti učitelství, učitelé. Východiskem jsou úlohy, které vytvořili respondenti. Jsou prezentována dosavadní zjištění a naznačeny směry dalšího výzkumu. Fraction is not a simple construct. In this contribution we try to show how we aim in our ongoing investigation at finding out what meanings/subconstructs (part-whole, measure, operator, quotient, ratio) are attributed to fractions by pupils, future teachers and in-service teachers. The starting point is problems posed by respondents. Findings are presented and some suggestions for further research outlined. Keywords: fraction; subconstructs; ratio and fraction Available at various institutes of the ASCR
Assessment of knowledge and conceptions through problem posing: The case of fractions

V příspěvku je ukázáno, jak se snažíme v probíhajícím výzkumu zjistit, které subkonstrukty a interpretace (celek-čast, míra, operátor, podíl, poměr)přisuzují zlomkům žáci, studenti učitelství, ...

Macháčková, Jana; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2007

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases