Počet nalezených dokumentů: 288
Publikováno od do

Psychika virtuální bytosti
Brom, C.; Lukavský, Jiří
2006 - český
Virtuální bytosti nachází uplatnění v počítačových hrách, ve filmu, výuce i terapii. Tyto bytosti potřebují svůj funkční model psychiky – potřebují zpracovávat signály z prostředí, stanovovat své bezprostřední cíle a na základě toho jednat. Cílem příspěvku je vymezit pojem virtuální bytosti a ilustrovat na konkrétním projektu – IVE – možnost modelovat chování jednoduchých bytostí. Virtuální bytosti v mají v tomto projektu tři základní charakteristické rysy: 1) jejich vnímání vychází z Gibsonova konceptu afordancí, 2) jejich jednání je rozvrhováno pomocí Belief-Desire-Intention teorie M. E. Bratmana, 3) chování bytostí v odlehlých částech světa je možné zjednodušovat podle Level-of-Detail techniky. Virtual beings are being used in computer games, film industry, education and even in therapy. They need a functional model of mind – to process the signals from environment, to set their goals and to act. In this work we try to define the term of virtual being and to illustrate this concept in one particular project. Virtual beings in IVE Project have three remarkable features: 1) their perception is based on Gibson's theory of affordances, 2) their actions are planned using Belief-Desire-Intention theory, 3) their behavior can be dynamically simplified using Level-of-Detail technique. Klíčová slova: virtual human; virtual world; affordance Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Psychika virtuální bytosti

Virtuální bytosti nachází uplatnění v počítačových hrách, ve filmu, výuce i terapii. Tyto bytosti potřebují svůj funkční model psychiky – potřebují zpracovávat signály z prostředí, stanovovat své ...

Brom, C.; Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

Hrubost a slušnost 2006. Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidksých vztahů
Klicperová-Baker, Martina; Košťál, J.
2006 - český
Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidských vztahů. Porovnání s výzkumem Pew Charitable Trust, USA z r. 2002. Opinions of Czech citizens on public expressions of interpersonal relations. Comparison with reslts of Pew Charitable Trust, USA 2002. Klíčová slova: Rudeness; civility; interpersonal relations Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Hrubost a slušnost 2006. Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidksých vztahů

Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidských vztahů. Porovnání s výzkumem Pew Charitable Trust, USA z r. 2002....

Klicperová-Baker, Martina; Košťál, J.
Psychologický ústav, 2006

Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě
Kohoutek, Tomáš; Ježek, S.; Mareš, J.
2006 - český
Příspěvek pracuje s pilotní verzí dotazníku pro zjišťování struktury zvládání zátěže ve třech různých životních kontextech – v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Metoda umožňuje identifikovat vztah mezi typem a mírou prožívaných problémů a stylem jejich zvládání. Formou předběžného sdělení seznamujeme i s porovnáním výsledků s další potenciálně významnou proměnnou – sociální pozicí účastníka výzkumu ve školní třídě, zjišťovanou pomocí rozšířené verze metody SORAD. Závěrem se zabýváme možnostmi podrobnější konceptualizace zvládání zátěže s ohledem na sociální pozici jako aspekt jeho široce kontextuálního charakteru. This study presents outputs of the pilot version of the coping questionare, which is focused on possible problems in the family, school and with peers. This questionare alows identify the types of the problems, its subjective meanings and the coping strategy. Social status in the clasroom was measured by SORAD questionare. Results iterpreting coping strategy as part of the multidimensonal resources of the social status. Klíčová slova: coping; coping strategies; clasroom Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě

Příspěvek pracuje s pilotní verzí dotazníku pro zjišťování struktury zvládání zátěže ve třech různých životních kontextech – v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Metoda umožňuje identifikovat ...

Kohoutek, Tomáš; Ježek, S.; Mareš, J.
Psychologický ústav, 2006

Antisociální chování dospívajících a jeho souvislosti s kvalitou školního prostředí*
Sobotková, Veronika; Blatný, Marek; Hrdlička, M.; Jelínek, Martin; Květon, Petr; Vobořil, Dalibor; Urbánek, Tomáš
2006 - český
Studie se zabývá vztahem mezi antisociálním chováním a školním prostředím. Ve výzkumu byla použita data z mezinárodního projektu SAHA (The Social And Health Assessment), který byl v České republice proveden u národního souboru adolescentů z městských oblastí (N = 4.980) ve třech věkových kohortách (12, 14 a 16 let). V předkládaném příspěvku jsme se zaměřili na kohorty 12letých a 14letých (N = 3023). K identifikaci osob s různými formami problémového chování jsme provedli nehierarchickou shlukovou analýzu na položkách škály antisociálního chování. Výsledkem byla identifikace 4 typů osob s různou mírou a charakterem antisociálního chování. Osoby z jednotlivých shluků jsme pomocí jednorozměrnéanalýzy rozptylu porovnali z hlediska jejich vztahu ke škole, školního klimatu, vnímané podpory od učitelů a obecné motivace ke studiu. Podle očekávání percipovali z jednotlivých typů školní prostředí jako nejvíce negativní dospívající s vysokou mírou antisociálního chování. The study deals with relation between antisocial behavior in adolescence and school environment. The Social and Health Assessment (SAHA), a school survey, was administered to a nationwide sample of 4,980 adolescents in three age cohorts (12, 14, and 16 years) in Prague and 12 regional capitals of the Czech Republic. In present study we focus on cohorts of 12 and 14 years old adolescents (N = 3023). K-means cluster analysis on the items of Antisocial Behavior Scale was used to identify the main clusters of antisocial behavior. Four major clusters of children were identified. Subsequently, adolescents from different clusters were compared on the levels of their attachment to school, school climate, perceived support from teachers and general motivation to study. As we expected, adolescents from the cluster with high rate of antisocial behaviors perceive the school environment as the most negative. Klíčová slova: antisocial behavior; school; adolescence Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Antisociální chování dospívajících a jeho souvislosti s kvalitou školního prostředí*

Studie se zabývá vztahem mezi antisociálním chováním a školním prostředím. Ve výzkumu byla použita data z mezinárodního projektu SAHA (The Social And Health Assessment), který byl v České republice ...

Sobotková, Veronika; Blatný, Marek; Hrdlička, M.; Jelínek, Martin; Květon, Petr; Vobořil, Dalibor; Urbánek, Tomáš
Psychologický ústav, 2006

Kognice 2006
Šikl, Radovan; Špok, Dalibor; Heller, Daniel; Vobořil, Dalibor; Lukavský, Jiří
2006 - český
Setkání odborníků z oblastí psychologie, filozofie, neurověd, lingvistiky, biologie a počítačové vědy vytvořilo fórum pro diskuzi o aktuálních otázkách výzkumu lidské kognice z různých názorových pozic. Konference Kognice 2006 nabídla příležitost k otevřenému a přátelskému mezioborovému dialogu a k seznámení se s přístupy, které i přes vzájemnou odlišnost spojuje snaha o poznání a porozumění mysli. Researchers from the fields of psychology, philosophy, neuroscience, linguistics, biology and computer science discussed on the current state of the research on cognition. The conference Kognice 2006 offered the platform for the interdisciplinary dialogue and for learning about the very different approaches and languages which are linked by their curiosity on the nature of the human mind. Klíčová slova: Cognition; cognitive science; mind and brain Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Kognice 2006

Setkání odborníků z oblastí psychologie, filozofie, neurověd, lingvistiky, biologie a počítačové vědy vytvořilo fórum pro diskuzi o aktuálních otázkách výzkumu lidské kognice z různých názorových ...

Šikl, Radovan; Špok, Dalibor; Heller, Daniel; Vobořil, Dalibor; Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

Výzkum vzorců chování pachatelů z pohledu forenzní psychologie na příkladu pachatelů vloupání
Polišenská, Veronika
2006 - český
Článek se věnuje problematice výzkumu vzorců chování pachatelů trestné činnosti a uzavírá jej na příkladu pachatelů vloupání z pohledu geografických a strategických aspektů trestné činnosti. The article concentrates upon the aspect of research of behavioural patterns of offenders and concludes with an example of burglars from the geographical and strategic perspective. Klíčová slova: research; forensic psychology; burglars Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Výzkum vzorců chování pachatelů z pohledu forenzní psychologie na příkladu pachatelů vloupání

Článek se věnuje problematice výzkumu vzorců chování pachatelů trestné činnosti a uzavírá jej na příkladu pachatelů vloupání z pohledu geografických a strategických aspektů trestné činnosti....

Polišenská, Veronika
Psychologický ústav, 2006

Sémantická mapa pojmu vědomí: Asociace a kategorie
Špok, Dalibor
2006 - český
V době bezprecedentního zájmu o vědecký výzkum vědomí bychom měli postoupit od často ad hoc vymezení směrem k důkladnému rozboru významu tohoto širokého a nejednoznačného termínu. Tuto analýzu je třeba učinit nejen z pozice filozofie mysli a nejrůznějších filozofických a psychologických škol, ale také studiem sémantické pozice tohoto pojmu v jazyku a v každodenním užívání. Pomocí jednoduché studie se autor snažil vymezit základní "sémantickou mapu" pojmu vědomí, základní oblasti a kategorie, v jejichž kontextu se o vědomí může uvažovat. Chceme-li vědecky zkoumat vědomí, pak nesmíme opomínat žádnou z uvedených kategorií nebo si tohoto omezení musíme být vědomi a definici námi zkoumaného konceptu zúžit. In the times of unprecedented interest in scientific research on consciousness, we should advance from ad hoc definitions towards thorough analysis of the meaning of this broad and ambiguous term. This analysis should be done not only in terms of philosophy of mind and various philosophical and psychological traditions, but also by examining the semantic position of this term in language and everyday use. This study tries to delimit basic "semantic map" of the term consciousness, basic realms and categories of everyday thinking about consciousness. If we want to research consciousness scientifically, we cannot omit any of these categories or we have to be aware of this limitation and narrow our scientific definition of the term. Klíčová slova: consciousness; semantic map Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Sémantická mapa pojmu vědomí: Asociace a kategorie

V době bezprecedentního zájmu o vědecký výzkum vědomí bychom měli postoupit od často ad hoc vymezení směrem k důkladnému rozboru významu tohoto širokého a nejednoznačného termínu. Tuto analýzu je ...

Špok, Dalibor
Psychologický ústav, 2006

Nevědomé vnímání stále ostře vnímáno
Špok, Dalibor
2006 - český
Studie se zabývá kořeny zájmu o nevědomé vnímání, představuje koncepty silného a slabého nevědomí, přibližuje některé metodologické přístupy (paradigma přímého a nepřímého účinku, teorii detekce signálu), jejich přednosti a omezení. Popisuje metodu analýzy nesprávných odpovědí, která může sloužit jako možné řešení některých problémů s experimentálním paradigmatem přímého a nepřímého vlivu percepce. This study deals with the roots of interest in unconscious perception research in psychology. It introduces the concepts of strong and weak unconsciousness, methodological approaches (direct/indirect effects of perception, signal-detection theory) and their pros and cons. It describes incorrect-trials analysis, which can serve as a possible solution to some of the problems with experimental design of direct/indirect effects of perception. Klíčová slova: unconscious perception; direct/indirect effects of perception; incorrect trials analysis Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Nevědomé vnímání stále ostře vnímáno

Studie se zabývá kořeny zájmu o nevědomé vnímání, představuje koncepty silného a slabého nevědomí, přibližuje některé metodologické přístupy (paradigma přímého a nepřímého účinku, teorii detekce ...

Špok, Dalibor
Psychologický ústav, 2006

Současné psychologické přístupy k autobiografické paměti
Vlčková, Irena; Čermák, Ivo
2006 - český
Výzkum paměti byl vždy jedním z pilířů kognitivní psychologie. Autobiografická paměť se však jako předmět výzkumu objevuje až v posledních desetiletích. V příspěvku je nastíněn vývoj konceptu autobiografické paměti v oblasti sociálního konstrukcionismu, kognitivní a diskurzivní psychologie. Diskurzivní psychologie upozorňuje na dynamiku autobiografické paměti a její utváření v procesu vzájemného působení paměti, self a kultury. Kognitivní psychologie nabízí motivační teorii autobiografické paměti, podle které je funkcí autobiografické paměti uchovávání informací o osobních cílech. Autoři věnují pozornost též narativnímu pojetí autobiografické paměti. Autobiografická paměť je představena jako komplexní a mnohovrstevnatý fenomén. The research of memory has always been one of the most important topics in cognitive psychology while the particular research of the autobiographical memory has started in the last decades. In this paper the development of the autobiographical memory research is outlined through the different psychological approaches such as the social sonstructivism; the cognitive psychology and the discoursive psychology. The discoursive psychology highlights the interplay of self, memory and culture in the autobiographical memory development. The cognitive psychology developed the motivational theory of the autobiographical memory whereas its function is to preserve information about individual`s goals and motives. The narrative approach to the autobiographical memory is also mentioned thus presents the subject of the autobiographical memory in the comprehensive and many-layered perspective. Klíčová slova: autobiographical memory; self-story; cognitive psychology Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Současné psychologické přístupy k autobiografické paměti

Výzkum paměti byl vždy jedním z pilířů kognitivní psychologie. Autobiografická paměť se však jako předmět výzkumu objevuje až v posledních desetiletích. V příspěvku je nastíněn vývoj konceptu ...

Vlčková, Irena; Čermák, Ivo
Psychologický ústav, 2006

Vnímání plné předpokladů
Šikl, Radovan; Šimeček, Michal
2006 - český
Lidské vnímání má omezenou přesnost, není věrným obrazem skutečnosti. Takové ovšem ani není jeho hlavní poslání. Tím je mnohem spíše poskytnutí relevantních, použitelných informací v co nejkratším čase a přesnost postačující k bezpečné interakci v prostředí. Podoba vjemu odráží u člověka – ostatně stejně jako u jiných živočichů – zvláštnosti stylu života, je optimalizovaná na požadavky situací, se kterými se dostáváme do každodenního kontaktu. Tomu je uzpůsobená stavba a činnost smyslového ústrojí a tomu odpovídá i množství zvnitřněných předpokladů (přednastavení, schémat), s nimiž přistupujeme k poznávání okolního světa. Tyto předpoklady se týkají obecných i specifických vlastností prostředí a jsou naším průvodcem a rádcem v procesu percepční interpretace, byť si jejich intervenci neuvědomujeme. Human visual perception is far from being an exact copy of reality. For the observer, it is much more important to dispose of relevant and immediately usable information. In fact, the accuracy allowing the safe interactions through the environment is sufficient. The perception always mirrors the life style, i.e., it is optimalized for managing the requirements of everyday situations. These requirements have gradually modified the human visual system in the course of evolution and also led to the forming of internal constraints (presuppositions). Klíčová slova: Visual perception; constraints in perception; minimum principle and likelihood principle Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Vnímání plné předpokladů

Lidské vnímání má omezenou přesnost, není věrným obrazem skutečnosti. Takové ovšem ani není jeho hlavní poslání. Tím je mnohem spíše poskytnutí relevantních, použitelných informací v co nejkratším ...

Šikl, Radovan; Šimeček, Michal
Psychologický ústav, 2006

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze