Number of found documents: 1381
Published from to

Přídavná osová napjatost pryžového válce při torzním namáhání a velkých deformacích
Šulc, Petr; Pešek, Luděk; Bula, Vítězslav; Cibulka, Jan; Košina, Jan
2016 - Czech
Tento článek pojednává o analýze napětí tvrdých pryží při velkých torzních deformacích. Tato studie byla motivována úsilím pozvednout teoretický základ pro experimentální vývoj materiálového chování tvrdých pryží na našem testovacím zařízení. Nejprve byl vytvořen Mooney-Rivlin model (MRM) pro případ smykového zatížení a pak byly nalezeny MRM konstanty pomocí fitování MRM na experimentální torzně-deformační křivku. Pak byl naladěný MRM válcový model testován při torzním zatížení pro vyhodnocení napěťových stavů. Mimo radiálního rozložení smykových napětí a přetvoření byla upřena pozornost na vyhodnocení přídavných osových napětí. Toto pomáhá posouzení vlivu tahových napětí na tečných deformacích testovaného vzorku během velkých torzních přetvoření. The paper deals with a stress analysis of hard rubber under large torsion deformations. This study was motivated by effort to enhance the theoretical background for experimental evaluation of material behaviour of hard rubbers on our test rig. First the Mooney Rivlin model (MRM) for shear case of loading was developed and then MRM constants were attained by fitting of the MRM to the experimental torsion-deformation curve. Then the tuned MRM cylindrical model was tested under torsion loading for evaluation of stress state. Besides the radial distribution of shear stress and strain the attention was paid for evaluation of additional axial stresses. It helps to assess the influence of the tension stresses on the tangential deformations of the test sample during large torsion strains. Keywords: hard rubber; torsion vibration; large deformation; hyperelasticity; parameter identification Available at various institutes of the ASCR
Přídavná osová napjatost pryžového válce při torzním namáhání a velkých deformacích

Tento článek pojednává o analýze napětí tvrdých pryží při velkých torzních deformacích. Tato studie byla motivována úsilím pozvednout teoretický základ pro experimentální vývoj materiálového chování ...

Šulc, Petr; Pešek, Luděk; Bula, Vítězslav; Cibulka, Jan; Košina, Jan
Ústav termomechaniky, 2016

Analýza příčného kmitání pružně uloženého nevyváženého viskoelastického Jeffcottova rotoru
Ferfecki, P.; Zapoměl, Jaroslav; Kozánek, Jan
2016 - Czech
Chování pružných rotorů je výrazně ovlivněno jejich elasticitou a tlumicími vlastnostmi. To znamená, že zvláštní pozornost musí být věnována volbě vhodného materiálu, který by reprezentoval rotory v matematických modelech rotačních strojů. Postup vyvinutý v této publikaci se zaměřuje na vyšetřování ustálených složek vibrací Jeffcottova rotoru vyvolané nevývahou a na amplitudy sil přenášených do ložiskového stojanu. Materiál hřídele je reprezentován Zenerovým modelem. Odezva byla získána pomocí trigonometrické kolokační metody. Výsledky simulací potvrdily vliv tlaku vstupního oleje na tvar oběžné dráhy rotoru a na amplitudu jeho kmitání. The behaviour of flexible rotors is significantly influenced by elasticity and damping properties of the shaft. It implies a special attention has to be paid to appropriate choice of a theoretical material to represent the rotors in mathematical models of rotating machines. The procedure developed in this paper concentrates on the investigation of the steady state component of the Jeffcott rotor vibration induced by the disc unbalance and on magnitude of the forces transmitted to the rotor frame. The shaft material is represented by the Zener standard solid material model. The steady state response was determined by application of the trigonometric collocation method. The results of the simulations confirmed the influence of the input oil pressure on the shape of the rotor orbit and on the oscillation amplitude. Keywords: Jeffcott rotor; Zener material; squeeze film dampers; steady state response; trigonometric collocation method Available at various institutes of the ASCR
Analýza příčného kmitání pružně uloženého nevyváženého viskoelastického Jeffcottova rotoru

Chování pružných rotorů je výrazně ovlivněno jejich elasticitou a tlumicími vlastnostmi. To znamená, že zvláštní pozornost musí být věnována volbě vhodného materiálu, který by reprezentoval rotory v ...

Ferfecki, P.; Zapoměl, Jaroslav; Kozánek, Jan
Ústav termomechaniky, 2016

Proudění v modelu ventilu I
Uruba, Václav; Procházka, Pavel P.; Skála, Vladislav
2016 - Czech
Zpráva obsahuje výsledky měření na modelu ventilu. Jako vzor posloužil typický ventil používaný pro regulaci páry ve vstupním potrubí parní turbíny. Účelem studie je zmapovat fyzikální mechanismy vzniku nestacionarit, které souvisejí se stabilitou smykových oblastí při proudění ventilem. This report is dealing with the measurement on the valve model. The model design is based on the real steam turbine valve used for steam regulation in an inlet pipe. The main goal of this investigation was to describe the physical principles related with the non-stationarities which are related with the stability of shear layers of the flow field inside the valve. Keywords: diffuser; particle image velocimetry; steam turbine valve Available at various institutes of the ASCR
Proudění v modelu ventilu I

Zpráva obsahuje výsledky měření na modelu ventilu. Jako vzor posloužil typický ventil používaný pro regulaci páry ve vstupním potrubí parní turbíny. Účelem studie je zmapovat fyzikální mechanismy ...

Uruba, Václav; Procházka, Pavel P.; Skála, Vladislav
Ústav termomechaniky, 2016

Dynamický model planetové převodovky se čtyřmi jednonásobnými satelity a zastaveným nosičem satelitů
Hortel, Milan; Škuderová, Alena
2016 - Czech
V rámci řešení projektu TAČR TA04011656 a v návaznosti na předchozí výzkumné zprávy Z-1512/14, Z-1521/14, Z-1537/15 byl sestaven zpřesněný matematicko-fyzikální slabě a silně nelineární parametrický dynamický model pseudoplanetové převodové soustavy s kinematickými vazbami, tj. se čtyřmi jednonásobnými satelity s čelním přímým ozubením a zastaveným nosičem satelitů (model Wikov typ PP) o 28 stupních volnosti. Model respektuje jak elastické uložení všech ozubených kol, tak i pomocí Heavisideových funkcí možné odskoky zabírajících zubových profilů v oblastech bočních zubových vůlí, kdy dochází k rázovým jevům při opětovném styku zubových boků jak při normálním, tak i při eventuálním inverzním záběru, v závislosti na velikosti dynamické síly v ozubení. Na základě explicitního vyjádření Lagrangeových pohybových rovnic tohoto modelu je připraven simulační model převodové soustavy v prostředí MATLAB/Simulink. The precised mathematical and physical weakly and strongly nonlinear parametric dynamic model pseudoplanetary transmission system with kinematic couplings, ie. four satellites with front straight toothing and standing planet carrier (model Wikov type PP) with 28 degrees of freedom was compiled within the project TAČR TA04011656 follow-up to previous research reports Z-1512/14, Z-1521/14, Z-1537/15. Model respects both elastic supports of all gears and by means Heaviside functions possible contact bounces of meshing gear profiles in the area of the lateral tooth clearances. There are a impact effects upon re-contact of tooth flanks both in normal and during the eventual inverse gear meshes, depending on the size of dynamic forces in gearing. Based on the explicit expression of Lagrange equations of this model, the simulation model of transmission system is prepared in MATLAB / Simulink. Keywords: high-speed planetary gear train; weakly and strongly nonlinear dynamics; parametric vibration; dynamic computational model Available at various institutes of the ASCR
Dynamický model planetové převodovky se čtyřmi jednonásobnými satelity a zastaveným nosičem satelitů

V rámci řešení projektu TAČR TA04011656 a v návaznosti na předchozí výzkumné zprávy Z-1512/14, Z-1521/14, Z-1537/15 byl sestaven zpřesněný matematicko-fyzikální slabě a silně nelineární parametrický ...

Hortel, Milan; Škuderová, Alena
Ústav termomechaniky, 2016

Aktivní řízení proudového pole syntetizovaným proudem v případě příčně obtékaného kruhového válce
Flídr, E.; Broučková, Z.; Šafařík, P.; Trávníček, Zdeněk
2016 - Czech
Tato experimentální práce se zaměřuje na aktivní řízení proudového pole při obtékání kruhového válce s využitím syntetizovaných proudů. Vliv aktivního řízení na obtékání válce byl zkoumán pomocí vizualizace prováděné v malém aerodynamickém tunelu. Dále byly vyhodnoceny frekvenční a výkonové charakteristiky generátoru syntetizovaného proudu, na základě měření rychlosti Pitotovou sondou. Rezonanční frekvence generátoru byla také určena teoretickým výpočtem a porovnána s experimentálními výsledky. The aim of this paper is active control around circular cylinder using synthetic jet. Flow control was investigated by flow field visualization in small wind tunnel. Velocity measurement using Pitot tube was used for evaluation of power and frequency characteristics of synthetic jet actuator. Measured frequency of actuator was compared to theoretical calculation. Keywords: flow around circular cylinder; active control; synthetic jet Available at various institutes of the ASCR
Aktivní řízení proudového pole syntetizovaným proudem v případě příčně obtékaného kruhového válce

Tato experimentální práce se zaměřuje na aktivní řízení proudového pole při obtékání kruhového válce s využitím syntetizovaných proudů. Vliv aktivního řízení na obtékání válce byl zkoumán pomocí ...

Flídr, E.; Broučková, Z.; Šafařík, P.; Trávníček, Zdeněk
Ústav termomechaniky, 2016

Možnosti zvýšení efektivity profilů lopatek
Uruba, Václav
2016 - Czech
Bude představen fyzikální mechanismus vzniku silových účinků na lopatkové profily při\nobtékání. Dále bude naznačena cesta pro ovlivnění relevantních parametrů těchto profilů,\nzejména velikosti vztlakové a odporové síly a tlakových ztrát. The physical mechanism of force origin exerting on blades in flow is to be explained. The\nway for modification of blades flow parameters will be indicated, special attention will be\npaid to drag and lift forces as well as to pressure loses. Keywords: profile blades; buoyancy; stability Available at various institutes of the ASCR
Možnosti zvýšení efektivity profilů lopatek

Bude představen fyzikální mechanismus vzniku silových účinků na lopatkové profily při\nobtékání. Dále bude naznačena cesta pro ovlivnění relevantních parametrů těchto profilů,\nzejména velikosti ...

Uruba, Václav
Ústav termomechaniky, 2016

Tvary vlastních kmitů čtyř-planetové převodovky
Půst, Ladislav; Pešek, Luděk; Radolfová, Alena
2016 - Czech
Zpráva je věnována vlivu poddajnosti planetových čepů na frekvenční spektrum vlastního kmitání a rozboru vlastností modálního spektra. Matematický model planetové převodovky vychází z předpokladu tuhých těles ozubených kol, lineárních tuhostí planetových čepů i čepu centrálního kola. Kontaktní poddajnosti v ozubení jsou modelovány střední hodnotou se zanedbáním periodické proměnnosti, Centrální kolo i všechna planetová kola konají rovinný pohyb Ve frekvenčním spektru matematického modelu se 16ti stupni volnosti se vyskytují i vícenásobné frekvence. Výpočet frekvenčního a modálního spektra je realizován v programovém prostředí Matlab. The report is oriented on influence analysis of planet pins compliance on the frequency and modal spectrums of gearing box. The assumptions of mathematical model of four-planets gearing are: Lumped, stiff bodies of gear wheels, linear stiffness of planet’s pins as well as all wheel axes. Contact stiffness in gearings are modelled by average values with neglecting of periodic variability. All wheels moves in plane. Frequency spectrum of dynamic model with 16 degrees of freedom contains multiple eigen-frequencies. Computations of frequency and modal spectra are realized in the programme base Matlab. Keywords: planet’s gearing; frequency; mode’s spectrum Available at various institutes of the ASCR
Tvary vlastních kmitů čtyř-planetové převodovky

Zpráva je věnována vlivu poddajnosti planetových čepů na frekvenční spektrum vlastního kmitání a rozboru vlastností modálního spektra. Matematický model planetové převodovky vychází z předpokladu ...

Půst, Ladislav; Pešek, Luděk; Radolfová, Alena
Ústav termomechaniky, 2016

Zakázka G2 - programové rozhraní pro ovládání hlavního pohonu po síti EtherCAT, verze 2.
Kokeš, Petr
2016 - Czech
Je popsáno programové rozhraní pro ovládání pohonu s asynchronním motorem po průmyslové síti EtherCAT. Tento pohon je řízen regulátorem EmadynF, který je v síti EtherCAT zařízením SLAVE. Původní programové rozhraní bylo značně přepracováno a je nyní označeno jako Verze 2. Navíc se zde vysvětluje způsob manipulace s parametry pro naše řídicí aplikace po síti EtherCAT. The software interface for actuating an IM drive using the Ethercat network is described. The IM drive is controlled by the EmadynF controller, which represents a Slave device in the network. The former software interface has been considerably innovated and released in the Version number 2. In addition, a technique of parameters manipulation for our control applications via the EtherCAT network is explained. Keywords: variable-speed drive; EtherCAT network Available at various institutes of the ASCR
Zakázka G2 - programové rozhraní pro ovládání hlavního pohonu po síti EtherCAT, verze 2.

Je popsáno programové rozhraní pro ovládání pohonu s asynchronním motorem po průmyslové síti EtherCAT. Tento pohon je řízen regulátorem EmadynF, který je v síti EtherCAT zařízením SLAVE. Původní ...

Kokeš, Petr
Ústav termomechaniky, 2016

Zhodnocení kritických faktorů měření metodou BTT
Maturkanič, Dušan; Košina, Jan; Hodboď, Robert
2016 - Czech
Zpráva popisuje rozbor kritických faktorů měření metodou Blade Tip-Timing, které jsou představovány kolísáním otáček modelového turbínového kola a přesností měření obvodových senzorů vibrodiagnostického systému. Zpráva se zabývá jejich vyhodnocením a vzájemným porovnáním s výhledem na využití pro simulaci kmitání lopatek metodou BTT. The report describes an analysis of critical factors occurred during the Blade Tip-Timing method measuring. These factors are represented by speed fluctuation of model turbine wheel and accuracy of sensors of the vibrodiagnostic system. This analysis is focused on evaluation and comparison of these items in different conditions. Subsequently, the results can be used for the simulations of vibration of turbine blades. Keywords: vibration; turbine blade; sensor; diagnostics Available at various institutes of the ASCR
Zhodnocení kritických faktorů měření metodou BTT

Zpráva popisuje rozbor kritických faktorů měření metodou Blade Tip-Timing, které jsou představovány kolísáním otáček modelového turbínového kola a přesností měření obvodových senzorů ...

Maturkanič, Dušan; Košina, Jan; Hodboď, Robert
Ústav termomechaniky, 2016

Zobecnění metodiky pro výpočet ventilačních ztrát
Bauer, Petr; Kordík, Jozef; Krátký, Tomáš; Sedlář, Milan
2016 - Czech
První část zprávy tvoří zpřesněný návrh metodiky výpočtu ventilačních ztrát celé převodovky prostředky CFD analýzy. Použitá metoda zahrnuje zjednodušení geometrie převodové skříně a náhradu ozubení převodového kola a pastorku drsnou stěnou a přidanými objemovými silami na základě dříve vypočtených ztrátových příkonů na segmentu převodového kola s reálnou geometrií ozubení. Výsledky zahrnují konfiguraci s převodovým kolem a pastorkem v záběru pro různé vzdálenosti obvodového krytu, včetně případu bez krytu. Pro srovnání s dřívějšími výpočty byly počítány i varianty bez pastorku se stejnou konfigurací krytů.\nDruhá část zprávy obsahuje revizi dříve navrženého analytického přístupu pro přibližný výpočet ventilačních ztrát ozubeného kola s využitím napojení logaritmických rychlostních profilů. Získané hodnoty ztrátových příkonů jsou porovnány s výsledky CFD analýzy. Při porovnání bylo dosaženo řádové shody.\n The first part of the report proposes a methodology for gear windage loss evaluation using CFD analysis. The methodology includes simplification of gearbox complex geometry and the toothed wheel and pinion are replaced by a rough-walled disks with additional braking volume forces. The values of volume forces were determined using auxiliary computations with a real gear geometry (a gear segment with periodical boundary conditions). The computations included configuration of the gear wheel meshing with the pinion, while distance of wheel enclosure was a variable parameter (the case without enclosure was tested as well). The cases without pinion were computed too, they were compared with earlier results obtained with the gear segment geometry.\nThe second part of the report contains a revision of the earlier proposed analytical approach. The approach can serve for approximate gear windage loss evaluation and its idea dwells in smooth connection of logarithmic velocity profiles. The gear windage loss values obtained from the analytical approach were compared with the results based on CFD analysis. A good agreement between both methods was concluded.\n Available at various institutes of the ASCR
Zobecnění metodiky pro výpočet ventilačních ztrát

První část zprávy tvoří zpřesněný návrh metodiky výpočtu ventilačních ztrát celé převodovky prostředky CFD analýzy. Použitá metoda zahrnuje zjednodušení geometrie převodové skříně a náhradu ozubení ...

Bauer, Petr; Kordík, Jozef; Krátký, Tomáš; Sedlář, Milan
Ústav termomechaniky, 2016

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases