Number of found documents: 209
Published from to

Literatura a společnost - ohlas Goethova "Werthera"
Metličková, Lucie
2014 - German
Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi literaturou a společností, jejich vzájemným vlivem. V teoretické části jsou popsány funkce umění, funkce literatury a její postavení mezi ostatními druhy umění. Praktická část se zabývá analýzou vybraných děl reagujících na Goethova Werthera, v jejich čele stojí Utrpení mladého Werthera od J.W. Goetha. Vše je zasazeno do dobového kontextu. This diploma thesis deals with relation between literature and society and their mutual influences. Functions of art - literature - and its position among other types of arts are analyzed in this first part. The practical part deals with analysis of literary works which appeared as reaction to the Goethe´s Werther, The Sorrow of Young Werther by J.W. Goethe in the first place. Everything is set into the contemporary context. Keywords: společnost; vliv literatury; literární dílo; Utrpení mladého Werthera; Johann Wolfgang Goethe; society; influence of literature; function of literature; literary work; The Sorrow of Young Werther; Johann Wolfgang Goethe Available in digital repository of ZČU.
Literatura a společnost - ohlas Goethova "Werthera"

Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi literaturou a společností, jejich vzájemným vlivem. V teoretické části jsou popsány funkce umění, funkce literatury a její postavení mezi ostatními druhy ...

Metličková, Lucie
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Částečná analýza úrovně čtenářských dovedností žáků základních škol na konci prvních tříd
Zemková, Lenka
2014 - German
Diplomová práce se zabývá problematikou úrovně čtenářských dovedností a charakterizuje faktory, které tyto dovednosti ovlivňují. Cílem diplomové práce je částečně analyzovat úroveň čtenářských dovedností žáků vybraných prvních tříd na konci školního roku. Prostřednictvím srovnání genetické a analyticko-syntetické metody je zjišťován možný vliv na dosažené výsledky. Dílčím cílem je zvážit různé okolnosti, které mohou mít vliv na dosaženou úroveň a získat lepší přehled o problematice výuky primární čtenářské gramotnosti. V teoretické části se práce zabývá vývojem metod prvopočátečního čtení, blíže charakterizuje současné vyučovací metody čtení a popisuje vybrané faktory, ovlivňující úroveň čtenářských dovedností. Tato práce také zmiňuje některé metody čtení, používané ve vybraných státech EU. Praktická část je zaměřena na měření, hodnocení a diagnostiku dosažené úrovně čtení. Jsou zde uvedeny některé výsledky stěžejních mezinárodních výzkumů čtenářské gramotnosti PISA a PIRLS. Práce obsahuje stručný popis obtíží při čtení, jako je specifická porucha učení dyslexie. Dále uvádí vybrané projekty na podporu čtenářství u dětí. Na základě průzkumu autorka popisuje a srovnává dosažené výsledky žáků ve vybraných prvních třídách. V závěru práce analyzuje vlastní výzkum a následně nabízí doporučení pro praxi. This thesis concerns with the issues of the reading skills level and defines the factors by which these skills are being influenced. The aim of this thesis is to partly analyze the reading skills of the chosen elementary school pupils at the end of the school term. By means of the comparison of genetical and analytically-synthetical methods, the possible influence on the results achieved is being pursued. Partial goal of this work is to consider different circumstances, which might have an influence on the reached level as well as to gain better overview on the problematics of primary reading literacy education. Theoretical part of this thesis deals with the development of the very initial reading methods, closely characterizing current educational reading methods and describes the chosen factors influencing the readers' skills. This work also mentions some of the reading methods, being used in the chosen states of the EU. Practical part is aimed at measurement, eveluation and diagnosis of the achieved reading standard. I involved some of the important intenational researches named PISA and PIRLS, concerning with the reading literacy. The thesis includes a short description of difficulties with reading, such as the specific learning malfunction - dyslexia. It further states the chosen projects on supporting the reading by children and youngsters. On the basis of the research, the author describes and compares the achieved results made by the pupils in the chosen first grades in the primary schools. In the end of the thesis, own research is being analyzed and further offers recommendations for the practice. Keywords: úroveň čtenářských dovedností; čtenářská gramotnost; psychologické procesy při čtení; analyticko-syntetická metoda; genetická metoda; měření; dyslexie; podpora čtení; hodnocení; level of reading skills; reading literacy; psychological processes in reading; analytically-syntetical method; genetical method; measurement; dyslexia; support of reading; assessment Available in digital repository of ZČU.
Částečná analýza úrovně čtenářských dovedností žáků základních škol na konci prvních tříd

Diplomová práce se zabývá problematikou úrovně čtenářských dovedností a charakterizuje faktory, které tyto dovednosti ovlivňují. Cílem diplomové práce je částečně analyzovat úroveň čtenářských ...

Zemková, Lenka
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Příspěvek k výzkumu písemného projevu žáků na 1. stupni ZŠ
Belzová, Markéta
2014 - German
Diplomová práce je zaměřena na problematiku písemného projevu žáků na prvním stupni základní školy. Je rozdělena na dvě části, teoretickou část a praktickou část. V teoretické části za pomocí odborné literatury jsou sepsány poznatky týkající se prvopočátečního psaní žáků. Zabývám se předškolní přípravou na psaní, popisuji historický vývoj metod počátečního psaní, etapy výuky psaní, kvantitativní a kvalitativní znaky písma, správné držení psacího náčiní a sezení při psaní, specifické vývojové poruchy učení a v neposlední řadě hlouběji prezentuji nový typ písma Comenia Script. V praktické části jsem napsala, jakým způsobem jsem postupovala při testování žáků a jaký byl cíl mé práce. Testování proběhlo ve dvou obdobích, které jsem postupně hodnotila a porovnávala. Pro testování jsem použila metodu kvantitativního výzkumu pro zjištění rychlosti psaní u žáků, tedy psaní textu za jednu minutu a opis věty psané tiskacím písmen pro zjištění chybovosti v gramatice, interpunkcí a čitelnosti písma. Cílem diplomové práce je snaha přiblížit se k otázce, zda nový typ písma Comenia Script je stejně vhodný, anebo dokonce vhodnější pro současné děti než klasické psací písmo. Vyhodnocení testování proběhlo za pomoci grafů a závěry z testování jsem interpretovala v kapitole Vyhodnocení výzkumného šetření. This thesis is focused on the issue of the writing skills of pupils at the primary school level. It is divided into two parts, a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, with the help of expert literature, are written findings related to the basic writing skills of students. We are engaged in the pre-school preparation for writing, describe the historical development of the method of initial writing, teaching at the writing stage, quantitative and qualitative characters in the proper holding of a pen and pencil, sitting while writing, specific developmental disorders of learning, and ultimately, problems which more deeply present themselves in the new typeface called Comenia Script. In the practical part, I have written on the method which I used in the course of testing pupils, and the ultimate goal of my work. Testing took place in two periods, which I later evaluated and compared. For testing, I used a quantitative research method for determining the speed of writing for pupils, writing tests for one minute and copying written sentences in block capitals for detecting errors in grammar, punctuation, and the legibility of fonts. The aim of this thesis is an effort to approach the question of whether a new typeface, Comenia Script, is equally appropriate or even more appropriate for contemporary children than conventional handwriting. An evaluation test was done to help chart a conclusion from the testing I interpreted in the chapter evaluating the research. Keywords: dětská kresba; písemný projev; Comenia Script; psací písmo; rychlost psaní; výzkum písemného projevu žáků; kvalitativní a kvantitativní znaky písma; children's drawings; writing; Comenia Script; handwriting; writing speed; research writing skills of students; qualitative and quantitative form of characters Available in digital repository of ZČU.
Příspěvek k výzkumu písemného projevu žáků na 1. stupni ZŠ

Diplomová práce je zaměřena na problematiku písemného projevu žáků na prvním stupni základní školy. Je rozdělena na dvě části, teoretickou část a praktickou část. V teoretické části za pomocí odborné ...

Belzová, Markéta
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Současné reálie Republiky Rakousko
Vlček, Jiří
2014 - German
Předkládaná diplomová práce se zaobírá problematikou reálií Republiky Rakousko. Je členěna do 2 částí - teoretické a praktické -, přičemž teoretická část definuje pojem "reálie", zabývá se významnými historickými milníky didaktiky reálií, obecnými zásadami pro jejich aplikaci do výuky. Praktická část je posléze podpořena realizovaným dotazníkovým šetřením, během něhož byli u žákyň a žáků testovány jejich vědomosti o vybraných tématech rakouských reálií, a následnou povšechnější charakteristikou současných reálií Republiky Rakousko. This diploma thesis deals with issues of facts of Republic of Austria. It's divided into two parts - theoretical and practical, where the theoretical defines the term "cultural studies", deals with important historical milestones of didactics of cultural studies, general principles for their application into the lessons. Practical part is later supported by provided questionnaire, where the knowledge of students in the field of austrian facts was tested and then general characteristics of current facts of Republic of Austria. Keywords: reálie; didaktika; Republika Rakousko; Rakousko; charakteristika reálií; dotazníkové šetření; cultural studies; didactics; the Republic of Austria; Austria; cultural studies characteristics; questionnaires Available in digital repository of ZČU.
Současné reálie Republiky Rakousko

Předkládaná diplomová práce se zaobírá problematikou reálií Republiky Rakousko. Je členěna do 2 částí - teoretické a praktické -, přičemž teoretická část definuje pojem "reálie", zabývá se významnými ...

Vlček, Jiří
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Siegfried Lenz a jeho "pohled do zrcadla" - romány Hodina němčiny a Vzor
Židová, Hana
2014 - German
Práce se zabývá literární analýzou románů Hodina němčiny a Vzor. Představuje Siegfrieda Lenze a německou literaturu ve druhé polovině 20. století. This work deals with the literary analysis of novels The German lesson and An Exemplary life.Introduces Siegfried Lenz and German literature in the second half of the 20th century. Keywords: Siegfried Lenz; poválečná doba; vliv doby na literaturu; kritika; analýza literárního díla; autobiografické prvky autora v dílech; pojem vlastenectví; 70. léta; Německo; Siegfried Lenz; post war era; influence of time on literature; criticism; analysis of literary work; authors autobiographic elements in his work; concept of patriotism; 70s; Germany Available in digital repository of ZČU.
Siegfried Lenz a jeho "pohled do zrcadla" - romány Hodina němčiny a Vzor

Práce se zabývá literární analýzou románů Hodina němčiny a Vzor. Představuje Siegfrieda Lenze a německou literaturu ve druhé polovině 20. století....

Židová, Hana
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Postava učitele ve filmu Bílá stuha od Michaela Hanekeho
Klapilová, Lenka
2014 - German
Tato bakalářská práce se zabývá postavou učitele ve filmu "Bílá stuha" od rakouského režiséra Michaela Hanekeho. První část je věnována představení světoznámého režiséra Michaela Hanekeho, který za své filmy získal několik ocenění. Další část práce se věnuje filmu, jeho ději a krátkému popisu jednotlivých postav. Dále je nastíněna problematika analýzy postav ve filmu. Poslední část práce se zabývá analýzou postavy učitele z "Bílé stuhy", kde jsou uplatněny teoretické poznatky z předchozí části. This thesis deals with the character of the teacher in the movie "The White Ribbon", which is made by the Austrian director Michael Haneke. The first part is devoted to an introduction of the world-wide known director Michael Haneke, who has been several times awarded for his brilliant films. The next part of the thesis pays attention to the film, its story, and provides a brief characterization of the characters. Subsequently are outlined the issues of the analysis of the character in a film general. The last part of the thesis analyses the character of the teacher in "The White Ribbon", where is applied theoretical knowledge from the previous part. Keywords: Bílá stuha; analýza filmových postav; film; Michael Haneke; The White Ribbon; analysis of character in film; film; Michael Haneke Available in digital repository of ZČU.
Postava učitele ve filmu Bílá stuha od Michaela Hanekeho

Tato bakalářská práce se zabývá postavou učitele ve filmu "Bílá stuha" od rakouského režiséra Michaela Hanekeho. První část je věnována představení světoznámého režiséra Michaela Hanekeho, který za ...

Klapilová, Lenka
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Fenomén "Falsche Freunde" pohledem kontrastivní frazeologie
Prskavcová, Zdeňka
2014 - German
Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem "falešní přátelé", především mezi českým a německým jazykem. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definicí termínu "falešní přátelé" a disciplínami, které jsou tímto jevem ovlivněny.Těmito disciplínami jsou frazeologie, didaktika cizích jazyků a kontrastivní lingvistika. Následně jsou vysvětleny pojmy lexikálně-pragmatické vztahy a problematika negativního transferu. Druhá část práce se zaměřuje na výčet typických "falešných přátel" mezi češtinou a němčinou a na jejich názorné užití ve větách. Důležitou částí práce je také anketa uskutečněná na střední škole. V závěru práce jsou popsány příčiny chybování v těchto slovech. Následně jsou zde stručně shrnuty výsledky ankety. This bachelor's thesis deals with a phenomenon "false friends", particularly between Czech and German language. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is concerned with a definition of a term "false friends" and with disciplines which are affected by this phenomenon. These disciplines are phraseology, didactics of foreign languages and contrastive linguistics. Lexical-pragmatics relations and problems of negative transfer are explained subsequently. The second part is concentrated on a listing of typical "false friends" between Czech and German and on their demonstrative application in sentences. An important part of the thesis is also a survey at the secondary school. In the end of the thesis, causes of a mistaking in these words are described. There is also summarized an evaluation of the survey. Keywords: falešní přátelé; negativní transfer; interference; homonymie; frazeologie; didaktika; cizí jazyk; false friends; negative transfer; interference; homonymity; phraseology; didactics; foreign language Available in digital repository of ZČU.
Fenomén "Falsche Freunde" pohledem kontrastivní frazeologie

Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem "falešní přátelé", především mezi českým a německým jazykem. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definicí termínu ...

Prskavcová, Zdeňka
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Pozice grafému Eszett (ostré s) v systému německé ortografie.
Polívková, Barbora
2014 - German
Na konci 20. století - téměř po sto letech - byla změněna v německy mluvících zemích pravopisná norma, platná pro školy i úřady. 1. 8. 1998 byla jeho forma oficiálně potvrzena Německem, Rakouskem a Švýcarskem. Do 31. 7. 2005 měli všichni uživatelé německého jazyka možnost se se změnami v ortogafii seznámit. Od 1. 8. 2007 jsou veškteré prohřešky proti pravopisným pravidlům považovány za chyby. Autorka si během svého studia německého jazyka a kontaktu s lidmi, kteří užívají němčinu jako cizí jazyk, všimla, že největším problémem nového pravopisu v písemném projevu je užívání grafému eszett. Aby se mohla zvolenému tématu přiblížit z teoretického hlediska, bylo nutno zasadit grafém eszett do širšího lingvistického kontextu a prostudovat obsáhlou odbornou literaturu. Velký důraz je kladen na vznik a vývoj psaní dnešního znaku pro eszett ("ß"), který zůstal v inventáři grafémů/písmen pouze v Německu a Rakousku. Švýcarsko a Lichtenštejnsko sice přistoupili k dohodě o jednotném pravopisu pro všechny německy mluvící země, ale "ß" důsledně nahrazují grafémem "ss". Centrem teoretických úvah je funkce grafému eszett v základní pravopisné příručce Duden 1- Die deutsche Rechtschreibung podle staré i nové kodifikace. Prakticky zaměřený druhý díl bakalářské práce představuje výsledky empirického výzkumu o informovanosti vybraného vzorku lidí (71) o existenci a užívání eszett. At the end of the 20th century - almost after hundred years - was changed in the German-speaking countries the standard orthography validity for schools and offices. 1. 8. 1998 was this form officially confirmed by Germany, Austria and Switzerland. Till 31. 7. 2005 all users of the German language had an option to meet with changes in the orthography. From 1. 8. 2007 all violations of the rules of orthography are concidered as misstakes. The author during her study of the German language and contact with people who use German as a foreign langure noticed that the biggest problem of the new orthography is the use of grapheme eszett in the written form. To be able to bring a selected topic from a theoretical point of view, it was necessary to put grapheme eszett in the broader linguistic context and study extensive research literature. Great emphasis is placed on the origin and development of writing today´s eszett ("ß"), which remained in inventory graphemes/letters only in Germany and Austria. Although Switzerland and Liechtenstein came to an agreement on a unified orthography for all German-speaking countries, they replace grapheme "ß" consistently by "ss". The center of theoretical considerations is a function of grapheme eszett in the basic orthography Guide "Duden 1 Die deutsche Rechtschreibung" by old and new codification. The practically oriented second part of bachelor thesis presents the results of empirical research on the awareness of the sample of 71 people about the existence and the use of eszett. Keywords: ortografie; grafém eszett; pravopis; Duden; jazykové reformy; ortografické konference; empirický výzkum; orthography; grapheme eszett; spelling; Duden; language revisions; orthographic conference; empiric research Available in digital repository of ZČU.
Pozice grafému Eszett (ostré s) v systému německé ortografie.

Na konci 20. století - téměř po sto letech - byla změněna v německy mluvících zemích pravopisná norma, platná pro školy i úřady. 1. 8. 1998 byla jeho forma oficiálně potvrzena Německem, Rakouskem a ...

Polívková, Barbora
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Modalverben kontrastiv
Benešová, Ivana
2014 - German
Tato bakalářská práce se zabývá modálními slovesy v němčine a jejich srovnáním s možnostmi překladu do češtiny. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. V první kapitole jsou posány různé definice modálních sloves a jejich srovnání. Třetí a nejobsáhlejší část se zabývá různými významy německých modálních sloves, z hlediska objektivní a subjektivní modality. Další kapitoly lze charakterizovat jako různé opisy modálních sloves. V praktické části jsou vybrány příkladové věty z románu Der Vorleser, které jsou posléze porovnány s českými ekvivalenty. This thesis deals with modal verbs in German language and with comparison of the possibilities of their translation into the Czech. Thesis is devidid into two parts, theoretical and practical. The first part contains definitions of modal verbs and their comparison. The third part is the biggest one and deals with meanings, from the point of the subjective or objective modality. Next parts deals with transcription of modal verbs. The practical part has different sentences with modal verbs from the roman Der Vorleser, which are compared with the Czech equivalents. Keywords: modální slovesa; subjektivní modalita; objektivní modalita; opis modálních sloves; porovnání; modal verbs; subjective modality; objective modality; transcription of modal verbs; comparison Available in digital repository of ZČU.
Modalverben kontrastiv

Tato bakalářská práce se zabývá modálními slovesy v němčine a jejich srovnáním s možnostmi překladu do češtiny. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. V první kapitole ...

Benešová, Ivana
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

Germanismy v díle Václava Čtvrtka
Nováková, Aneta
2014 - German
Bakalářská práce se zabývá přejatými slovy z německého jazyka a je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část věnuje pozornost vysvětlení přejímání slov v českém a německém jazyce a přizpůsobení přejatých slov v obou jazycích, dále se zaměřuje na germanismy, jejich klasifikaci a jejich postavení během historického vývoje českého jazyka. V této části se nachází také část věnovaná českému spisovateli Václavu Čtvrtkovi. V praktické části se analyzují vyhledané germanismy ze tří pohádek od Václava Čtvrtka (z Rumcajse, Manky a Cipíska). Jejich analýza je založena na třech klasifikacích podle různých kritérií, které jsou podrobněji popsány v teoretické části. Výsledky, které práce přinesla, jsou uvedeny v závěru práce. Bachelor's thesis deals with loanwords from German language and is split into two main parts. Theoretical part concerns with explanation of loanwords usage in Czech and German language and adaptation of loanwords in both languages, further it concerns with germanisms, their classification and their position during historical development of Czech language. In this part there is part devoted to the Czech writer Vaclav Ctvrtek. In practical part there is analysis of picked germanisms from three fairytales by Vaclav Ctvrtek (Rumcajz, Cipísek a Manka). The analysis of these words is based on three classifications by different criteria that are described in detail in theoretical part. The results of research are presented at the end of the thesis. Keywords: přejata slova; cizí slova; germanismus; purismus; přejímání slov; slovní zásoba; Václav Čtvrtek; loanwords; foreign words; germanism; purism; loanwords usage; vocabulary; Václav Čtvrtek Available in digital repository of ZČU.
Germanismy v díle Václava Čtvrtka

Bakalářská práce se zabývá přejatými slovy z německého jazyka a je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část věnuje pozornost vysvětlení přejímání slov v českém a německém jazyce a ...

Nováková, Aneta
Západočeská univerzita v Plzni, 2014

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases