Number of found documents: 113
Published from to

Geometrical modelling
Roubíček, Filip
2008 - Czech
The paper deals with the problem of representation of geometrical objects by means of material models. It includes the description of two methods of modelling in planimetry: geometry of folding paper and geometrical puzzles. Článek je věnován problematice reprezentace geometrických objektů prostřednictvím materiálních modelů. Obsahuje popis dvou technik modelování v planimetrii: geometrie překládaného papíru a geometrické skládačky. Keywords: teaching of geometry; models Available at various institutes of the ASCR
Geometrical modelling

The paper deals with the problem of representation of geometrical objects by means of material models. It includes the description of two methods of modelling in planimetry: geometry of folding paper ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2008

Five subjects for the teaching of algebra
Roubíček, Filip
2008 - Czech
The paper deals with the problem of the teaching of algebra at elementary school. It includes the description of five methods aimed at developing algebraic skills and based on well-known party games: algebraic domino, pexeso, lotto, quartet and equational marathon. Článek je věnován problematice výuky algebry na základní škole. Obsahuje popis pěti technik zaměřených na rozvíjení algebraických dovedností, jejichž základem jsou známé společenské hry: algebraické domino, pexeso, loto, kvarteto a rovnicový maratón. Keywords: algebraic expressions; algebraic games Available at various institutes of the ASCR
Five subjects for the teaching of algebra

The paper deals with the problem of the teaching of algebra at elementary school. It includes the description of five methods aimed at developing algebraic skills and based on well-known party games: ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2008

History of mathematics around the turn of the XVII. and XVIII. centuries as reflected in the letters of Johann Bernoulli and Pierre Varignon
Saxl, Ivan
2007 - Czech
The origins and development of calculus in the correspondence of Johann Bernoulli and Pierre Varignon. Odraz vzniku a rozvoje infinitesimálního počtu v korespondenci Johanna Bernoulli a Pierra Varignona Keywords: Johann Bernoulli; Pierre Varignon; correspondence Available at various institutes of the ASCR
History of mathematics around the turn of the XVII. and XVIII. centuries as reflected in the letters of Johann Bernoulli and Pierre Varignon

The origins and development of calculus in the correspondence of Johann Bernoulli and Pierre Varignon.

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2007

Optimal control of linear dynamical systems with a quadratic criterion
Křížek, Michal; Šolcová, A.
2007 - Czech
We study linear dynamical systems with a quadratic criterion. We prove that the minimum of a criterion functional depends ounly on the initial value of the optimal control. V článku vyšetřujeme lineární dynamické systémy s kvadratickým kritériem. Dokazujeme, že hodnota minima kriteriálního funkcionálu závisí jen na hodnotě optimálního řízení v počátečním bodě a že na hodnotách optimálního řízení v dalších bodech nezávisí. Keywords: Bellman optimality principle; optimal trajectory; finite element method Available at various institutes of the ASCR
Optimal control of linear dynamical systems with a quadratic criterion

We study linear dynamical systems with a quadratic criterion. We prove that the minimum of a criterion functional depends ounly on the initial value of the optimal control.

Křížek, Michal; Šolcová, A.
Matematický ústav, 2007

Merton calculators
Saxl, Ivan
2006 - Czech
Origins of kinematics and dynamics in Oxford in XIVth century Počátky kinematiky a dynamiky v Oxfordu ve XIV. století Keywords: metron calculators; Brodvardine; Heytesbury Available at various institutes of the ASCR
Merton calculators

Origins of kinematics and dynamics in Oxford in XIVth century

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2006

Geometric constructions from the point of view of various didactic environments
Roubíček, Filip
2006 - Czech
The paper describes three didactic environments as an alternative to drawing. They concern constructions of geometric figures using puzzles, folding paper and using strings. These representational environments are presented on constructions of polygons. Článek popisuje tři didaktická prostředí jako alternativu k rýsování. Týkají se konstrukcí geometrických útvarů užitím skládaček, překládáním papíru a pomocí provázku. Reprezentační prostředí jsou prezentována na konstrukcích mnohoúhelníků. Keywords: teaching of geometry; representation; construction Available at various institutes of the ASCR
Geometric constructions from the point of view of various didactic environments

The paper describes three didactic environments as an alternative to drawing. They concern constructions of geometric figures using puzzles, folding paper and using strings. These representational ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2006

Some problems in communication teacher - pupil
Roubíček, Filip
2006 - Czech
The paper concerns selected problems in communication between the teacher and the pupil. It describes their main causes: different mental representations, not distinguishing between of the communication contexts, non-accepting of conventional writing forms, insufficient acquaintance with rules of usage of semiotic systems and alternative forms of mathematical writing Článek se zabývá vybranými problémy v komunikaci mezi učitelem a žákem. Popisuje jejich hlavní příčiny: rozdílnost mentálních reprezentací, rozlišování kontextů komunikace, nepřijetí konvenčních forem zápisu, nedostatečné seznámení s pravidly pro užití znakových systémů a alternativními formami matematických zápisů Keywords: teaching of mathematics; communication; representation Available on request at various institutes of the ASCR
Some problems in communication teacher - pupil

The paper concerns selected problems in communication between the teacher and the pupil. It describes their main causes: different mental representations, not distinguishing between of the ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2006

Following the path of teachers´competence empovering
Macháčková, Jana; Tichá, Marie
2006 - Czech
As the core of the professional growth of teachers we understand the cultivation of their subject-didactical competence. It means empowering the knowledge of subject and its didactical elaboration as well as practical capability. In the contribution we show the differences in individual written reflections of teachers. The contribution of the joint reflection to the improvement of professional competence of teachers is outlined. Za jádro profesního růstu učitelů považujeme kultivaci jejich oborově didaktické kompetence. To znamená kultivaci znalosti oboru a jeho didaktického zpracování i dovednost jeho realizace v praxi. V příspěvku jsou ukázány rozdíly v individuálních reflexích učitelů, kteří mají různou míru zkušeností s prováděním reflexe a je naznačen přínos kolektivní reflexe při zvyšování profesionální kompetence učitelů. Keywords: professionalisation of teacher´s work; individual reflection; qualified join reflection Available at various institutes of the ASCR
Following the path of teachers´competence empovering

As the core of the professional growth of teachers we understand the cultivation of their subject-didactical competence. It means empowering the knowledge of subject and its didactical elaboration as ...

Macháčková, Jana; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2006

Reflection and professionalisation of teacher´s work
Tichá, Marie
2006 - Czech
The need of professionalisation of teachers´ work grows. Therefore the cultivation especially of subject didactical competence is necessary. It includes not only acquirement of mathematical core of subject and its didactic elaboration but also the capability of creation of social climate that is suitable for students´cognition. One of the ways is realisation of qualified pedagogical reflection. Potřeba profesionalizace práce učitele roste. Proto je třeba kultivovat především oborově didaktické kompetence učitelů. To zahrnuje nejen zvládnutí matematického jádra vyučovacího předmětu a jeho didaktického zpracování, ale i způsobilost vytvořit tvůrčí sociální klima pro poznávání žáků. Jednou z cest je realizování kvalifikované pedagogické reflexe. Keywords: qualified pedagogical reflection; self-reflection; joint reflection Available on request at various institutes of the ASCR
Reflection and professionalisation of teacher´s work

The need of professionalisation of teachers´ work grows. Therefore the cultivation especially of subject didactical competence is necessary. It includes not only acquirement of mathematical core of ...

Tichá, Marie
Matematický ústav, 2006

Probability and statistics in our everyday life
Saxl, Ivan
2006 - Czech
Overview of random events accompanying our everyday life and notes concerning the statistical education. Přehled náhodných jevů provázejících náš každodenní život a poznámky k didaktice statistiky Keywords: statistical literacy; didactics of statistics Available at various institutes of the ASCR
Probability and statistics in our everyday life

Overview of random events accompanying our everyday life and notes concerning the statistical education.

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2006

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases