Number of found documents: 113
Published from to

The didactic game We build a house
Roubíček, Filip
2003 - Czech
In the paper is described an activity focused on developing some geometric skills, such as modelling and representing three-dimensional objects, and communication skills in the teaching of geometry. V článku je popsána aktivita zaměřená na rozvoj některých geometrických dovedností,jako jsou modelování a zobrazování trojrozměrných objektů a komunikačních dovedností ve vyučování geometrii. Keywords: teaching of geometry; communication Available on request at various institutes of the ASCR
The didactic game We build a house

In the paper is described an activity focused on developing some geometric skills, such as modelling and representing three-dimensional objects, and communication skills in the teaching of geometry.

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2003

The conjugate gradient method
Křížek, Michal; Segeth, Karel
2003 - Czech
The paper introduces the main idea of the conjugate gradient method for solving large systems of linear algebraic equations. V článku je představena základní myšlenka metody sdružených gradientů pro řešení velkých soustav lineárních algebraických rovnic. Keywords: direct methods; iterative methods; conjugate gradients Available at various institutes of the ASCR
The conjugate gradient method

The paper introduces the main idea of the conjugate gradient method for solving large systems of linear algebraic equations.

Křížek, Michal; Segeth, Karel
Matematický ústav, 2003

Improvement of mathematics classroom culture through collective reflection of teachers
Hošpesová, A.; Tichá, Marie
2003 - Czech
Contribution is based on the samples of reflections (selfreflections) and collective reflections of teachers starting point is belief that the cultivation of selfreflection and systematical realisation of collective reflection can change character and improve quality of mathematics education. Příspěvek je založen na příkladech reflexí,(sebereflexí) a kolektivních reflexí učitelů. Vychází z přesvědčení, že kultivace učitelovy sebereflexe a systematické provádění kolektivní reflexe může změnit charakter a zvýšit kulturu matematického vzdělání. Keywords: selfreflection; collective reflection; mathematic education Available on request at various institutes of the ASCR
Improvement of mathematics classroom culture through collective reflection of teachers

Contribution is based on the samples of reflections (selfreflections) and collective reflections of teachers starting point is belief that the cultivation of selfreflection and systematical ...

Hošpesová, A.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2003

Creating problems for the Mathematical Olympiad
Šimša, Jaromír
2003 - Czech
The contribution presents the authorďs personal view of the history and present state of the selection of problems for the Mathematical Olympiad in the Czech republic. Příspěvek je věnován osobnímu pohledu autora na historii a současný stav výběru úloh pro Matematickou olympiádu v České republice. Keywords: mathematical contents; problem solving Available at various institutes of the ASCR
Creating problems for the Mathematical Olympiad

The contribution presents the authorďs personal view of the history and present state of the selection of problems for the Mathematical Olympiad in the Czech republic.

Šimša, Jaromír
Matematický ústav, 2003

Collective reflections in mathematics lessons
Hošpesová, A.; Tichá, Marie
2003 - Czech
The contribution is based on analysis of several video-tapes of mathematics lessons. It is shown how the group of elementary teachers understands and evaluates their competences in the course of preparation, realisation and assessmentseveral teaching experiments. Improvement of their subject-didactical competence is outlined. V příspěvku je ukázáno, jak skupina učitelů-elementaristů chápe a hodnotí své kompetence v průběhu přípravy, realizace, analýzy a hodnocení několika vyučovacích experimentů. Je naznačen růst oborově-didaktické kompetence učitelů. Podkladem pro napsání článku jsou videozáznamy vyučovacích hodin. Keywords: action research; collective reflection; competences Available on request at various institutes of the ASCR
Collective reflections in mathematics lessons

The contribution is based on analysis of several video-tapes of mathematics lessons. It is shown how the group of elementary teachers understands and evaluates their competences in the course of ...

Hošpesová, A.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2003

Mathematical and numerical modeling of a semiconductor device
Segeth, Karel
2002 - Czech
Mathematical and numerical modeling of the function of a semiconductor device is a problem of great practical as well as strategical importance. Recently, this modeling has been devoted much theoretical as well as practical effort in the world. Matematické a numerické modelování funkce polovodičové součástky je úloha velkého praktického a strategického významu. Proto bylo tomuto modelování v posledních letech věnováno ve světě mnoho teoretického i praktického úsilí. Keywords: mathematical model of a semiconductor device; numerical modeling Available at various institutes of the ASCR
Mathematical and numerical modeling of a semiconductor device

Mathematical and numerical modeling of the function of a semiconductor device is a problem of great practical as well as strategical importance. Recently, this modeling has been devoted much ...

Segeth, Karel
Matematický ústav, 2002

Fast direct methods
Práger, Milan
2002 - Czech
A short survey of standard fast methods for the solution of algebraic systems arising when solving elliptic boundary value problems. It is shown how these methods can be used for the solution of more general problems. AAll polygons and tetrahedra are found where boundary problems can be transformedby reflection and solved with fast methods. V článku je stručný přehled standardních rychlých metod pro řešení soustav vzniklých při numerickém řešení eliptických okrajových úloh. Je stručně ukázáno, jak tyto metody použít k řešení obecnějších úloh. Jsou nalezeny všechny polygony a čtyřstěny, na nichž lze okrajové úlohy řešit pomocí rychlých metod. Keywords: poisson equation; boundary value problems; fast direct solver Available at various institutes of the ASCR
Fast direct methods

A short survey of standard fast methods for the solution of algebraic systems arising when solving elliptic boundary value problems. It is shown how these methods can be used for the solution of more ...

Práger, Milan
Matematický ústav, 2002

Interesting geometric problems
Šimša, Jaromír
2002 - Czech
We consider a set of thematically connected extremal geometric problems which are solvable by methods known to junior-school pupils. V příspěvku jsou vyloženy tematicky propojené extremální úlohy z geometrie, které lze řešit metodami přístupnými žákům základních škol. Keywords: extremal geometric problems; Torricelli point of a triangle Available at various institutes of the ASCR
Interesting geometric problems

We consider a set of thematically connected extremal geometric problems which are solvable by methods known to junior-school pupils.

Šimša, Jaromír
Matematický ústav, 2002

The selection of geometry
Saxl, Ivan; Beneš, V.
2002 - Czech
The laws of geometric sampling objects in 2D and 3D are presented and discussed. Objektem statistického hodnocení bývají stále častěji data popisující objekty nejrůznějšího druhu rozmístěné v prostoru. Předmětem zkoumání jsou jednak objekty samotné, resp. jejich prostorové rozmístění, jednak jejich vnitřní struktura, rozmístění jejích komponent příp. jejich interakce. Keywords: geometric sampling Available at various institutes of the ASCR
The selection of geometry

The laws of geometric sampling objects in 2D and 3D are presented and discussed.

Saxl, Ivan; Beneš, V.
Matematický ústav, 2002

The computing complexity (the speed of the computation)
Práger, Milan
2002 - Czech
A short elementary description of the problems of computing complexity for nonspecialists. On simple examples the number of arithmetic operations (determining the speed of the computation) is considered and possible ways of its reduction are shown. E.g. the dyadic reduction that is used to the construction of FFT. Práce pojednává o krátkém základním popisu problémů výpočetní složitosti pro neodbornou veřejnost. Na jednoduchých příkladech je vzato číslo aritmetických operací (vymezující rychlost výpočtu) a možné cesty jeho redukce jsou ukázány. Např. dyadická redukce, která je použita k sestavení FFT. Keywords: computing complexity; dyadic reduction; fast Fourier transform Available at various institutes of the ASCR
The computing complexity (the speed of the computation)

A short elementary description of the problems of computing complexity for nonspecialists. On simple examples the number of arithmetic operations (determining the speed of the computation) is ...

Práger, Milan
Matematický ústav, 2002

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases