Number of found documents: 324
Published from to

Can mathematics contribute to the understanding of the world?
Kuřina, F.; Petrášková, V.; Tichá, Marie
2010 - Czech
The paper indicated mathematical literacy as an important component of understanding the world. It introduced the publication Mathematics and grasping the surrounding world (Academia, 2009). Especially mentioned is part of the financial literacy. V příspěvku je ukázána matematická gramotnost jako důležitá složka porozumění světu. Je představena publikace Matematika a porozumění světu (Academia 2009). Zvláště je zmíněna část týkající se finanční gramotnosti. Keywords: mathematical literacy; financial literacy; grasping the surrounding world Available at various institutes of the ASCR
Can mathematics contribute to the understanding of the world?

The paper indicated mathematical literacy as an important component of understanding the world. It introduced the publication Mathematics and grasping the surrounding world (Academia, 2009). ...

Kuřina, F.; Petrášková, V.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2010

Fluid flow in cavity solved by finite element method
Burda, P.; Novotný, J.; Šístek, Jakub
2010 - English
The problem of singularities caused by boundary conditions is studied in the flow of lid driven cavity. The asymptotic behaviour near the singularity points is used together with the apriori error estimates of the finite element solution, in order to design the finite element mesh adjusted to singularity. A posteriori error estimates are used as the principal tool for error analysis. Thus we obtain very precise solution in the vicinity of the singularity. Numerical results are presented. Keywords: FEM; incompressible flow; cavity; singularities Available on request at various institutes of the ASCR
Fluid flow in cavity solved by finite element method

The problem of singularities caused by boundary conditions is studied in the flow of lid driven cavity. The asymptotic behaviour near the singularity points is used together with the apriori error ...

Burda, P.; Novotný, J.; Šístek, Jakub
Matematický ústav, 2010

Geometrical imagination as a part of mathematical literacy
Roubíček, Filip
2010 - Czech
The paper deals with geometrical imagination as ability to interpret geometrical content, evoke images and manipulate with them. It describes approaches to teaching of geometry at primary school (natural geometry, principles of didactical structure of geometry) and activities for development geometrical imagination of pupils. Článek pojednává o geometrické představivosti jako schopnosti interpretovat geometrický obsah, vybavovat si představy a manipulovat s nimi. Popisuje přístupy k výuce geometrie na základní škole (přirozená geometrie, principy didaktické struktury geometrie) a aktivity pro rozvíjení geometrické představivosti žáků. Keywords: teaching of geometry; geometrical imagination Available on request at various institutes of the ASCR
Geometrical imagination as a part of mathematical literacy

The paper deals with geometrical imagination as ability to interpret geometrical content, evoke images and manipulate with them. It describes approaches to teaching of geometry at primary school ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2010

Paracelsus and his work
Saxl, Ivan
2009 - Czech
The life, ideas and works of Paracelsus as well as some recent activities inspired by him are shortly presented and reviewed. V článku je krátce prezentován a posuzován život, myšlenky a práce Paracelse a taky aktivity ním inspirované. Keywords: Paracelsus; Paracelsus project; work of Paracelsus Available at various institutes of the ASCR
Paracelsus and his work

The life, ideas and works of Paracelsus as well as some recent activities inspired by him are shortly presented and reviewed.

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2009

Natural Differentiation in Mathematics (NaDiMa)
Dolk, M.; Hošpesová, A.; Krauthausen, G.; Roubíček, Filip; Scherer, P.; Selle, A.; Swoboda, E.; Tichá, Marie
2009 - English
Zvládnout různorodost žáků a motivovat je nezávisle na jejich schopnostech a předpokladech představuje velkou výzvu pro vyučování matematice. V rámci řešení projektu NaDiMa byla vytvořena a ve vyučování vyzkoušena různá podnětná prostřední umožňující přirozenou diferenciaci. Tato prostředí byla analyzována. Coping with heterogeneity and motivation of all students independent from their capabilities, is one of the great challenges in primary school, especially for teaching and learning mathematics. In the project NaDiMa several substantial learning environments enabling "natural differentiation" were designed, tested in the classroom and will be analysed. Keywords: natural differentiation; motivation; substantial learning environment Available at various institutes of the ASCR
Natural Differentiation in Mathematics (NaDiMa)

Zvládnout různorodost žáků a motivovat je nezávisle na jejich schopnostech a předpokladech představuje velkou výzvu pro vyučování matematice. V rámci řešení projektu NaDiMa byla vytvořena a ve ...

Dolk, M.; Hošpesová, A.; Krauthausen, G.; Roubíček, Filip; Scherer, P.; Selle, A.; Swoboda, E.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2009

Lesson study - Could it work for you?
Doing, B.; Groves, S.; Macháčková, Jana
2009 - English
Na základních školách v Japonsku bývá v mnoha vyučovacích předmětech organizována "lesson study". Lesson study má čtyři fáze: stanovení a plánování cíle hodiny, "výzkumnou hodinu", vyučovací hodinu, ve které je umožněno pozorování výuky, diskuzi po hodině a následné sjednocení výuky s výhledem na dlouhodobou perspektivu. Je možné říct, že tyto hodiny nutí účastníky a pozorovatele přemýšlet poměrně hluboce o specifických i obecných aspektech vyučování. In Japan, lesson study occurs across many curriculum areas, mainly at the elementary school level, and to a lesser extent junior secondary. Lesson study has four phases: goal setting and planning, teaching the "research lesson - enabling the lesson observation; the post-lesson discussion; and the resulting consolidation of learning, which has many far-reaching consequences. It could be said that research lesson make participants and observers think quite profoundly about specific and general aspect of teaching. Keywords: lesson study - research lesson; elementary level; mathematics education Available at various institutes of the ASCR
Lesson study - Could it work for you?

Na základních školách v Japonsku bývá v mnoha vyučovacích předmětech organizována "lesson study". Lesson study má čtyři fáze: stanovení a plánování cíle hodiny, "výzkumnou hodinu", vyučovací hodinu, ...

Doing, B.; Groves, S.; Macháčková, Jana
Matematický ústav, 2009

On one geometrical environment supporting natural differentiation
Macháčková, Jana; Roubíček, Filip
2009 - English
Poster se zabývá rozvojem geometrického myšlení na prvním stupni základní školy motivací žáků prostřednictvím přirozené diferenciace. Ilustruje výukové prostředí založené na popisování a zakreslování cesty v plánu. The poster deals with development of geometry thinging at primary school level and motivation of pupils via natural differentiation. The learning environment that is based on describing and drawing a way in a plan is illustrated. Keywords: teaching of geometry; learning environment; motivation Available at various institutes of the ASCR
On one geometrical environment supporting natural differentiation

Poster se zabývá rozvojem geometrického myšlení na prvním stupni základní školy motivací žáků prostřednictvím přirozené diferenciace. Ilustruje výukové prostředí založené na popisování a zakreslování ...

Macháčková, Jana; Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2009

Mathematics in Paracelsus' time
Saxl, Ivan
2009 - Czech
The life of five mathematicians, Nicolas Choquet, Éstienne de la Roche, Johannes Widmann, Adam Ries and Albrecht Dürer, are described and their main mathematical achievements consisting in writing textbooks of different kind are discussed. Článek opisuje život pěti matematiků (N. Choquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer) a jejich hlavní matematické úspěchy spočívající v napsání učebnic různého druhu. Keywords: life and mathematic work of five mathematicians of Paracelsus' time; N. Coquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer Available at various institutes of the ASCR
Mathematics in Paracelsus' time

The life of five mathematicians, Nicolas Choquet, Éstienne de la Roche, Johannes Widmann, Adam Ries and Albrecht Dürer, are described and their main mathematical achievements consisting in writing ...

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2009

Opportunities of development of language structures in mathematics
Roubíček, Filip
2009 - English
Článek pojednává o komunikaci jako součásti matematických aktivit a rozdílech mezi žákovým a učitelovým jazykem, které způsobují vzdělávací překážky. Ilustruje užití specifických reprezentačních prostředí pro rozvoj jazyka v běžném vyučování. The paper deals with communication as an element of activities in mathematics classroom and differences between pupil's and teacher's mathematical language that cause educational obstacles. The use of a specific representational environment for language development in everyday teaching is illustrated. Keywords: teaching of mathematics; communication; language Available on request at various institutes of the ASCR
Opportunities of development of language structures in mathematics

Článek pojednává o komunikaci jako součásti matematických aktivit a rozdílech mezi žákovým a učitelovým jazykem, které způsobují vzdělávací překážky. Ilustruje užití specifických reprezentačních ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2009

Implementation of the BDDC method based on the frontal and multifrontal algorithm
Šístek, Jakub; Novotný, Jaroslav; Burda, Pavel; Čertíková, Marta
2009 - English
Je prezentována paralelní implementace metody BDDC, která je založena na frontálním řešiči pro subdoménové problémy. Hrubý problém je řešen multifrontálním algoritmem. Jsou zahrnuty výsledky pro průmyslový problém kola důlního výtahu. A parallel implementation of the BDDC method is presented. It is based on frontal solver for subdomain problems, while the coarse problem is solved by a multifrontal algorithm. Results for an industrial problem of mine reel are included. Keywords: BDDC; domain decomposition; iterative substructuring; linear elasticity Available at various institutes of the ASCR
Implementation of the BDDC method based on the frontal and multifrontal algorithm

Je prezentována paralelní implementace metody BDDC, která je založena na frontálním řešiči pro subdoménové problémy. Hrubý problém je řešen multifrontálním algoritmem. Jsou zahrnuty výsledky pro ...

Šístek, Jakub; Novotný, Jaroslav; Burda, Pavel; Čertíková, Marta
Matematický ústav, 2009

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases