Number of found documents: 324
Published from to

Living and Nonliving Mosaic
Ilucová, Lucia
2009 - Czech
Suitable statistic characteristic for variability of elements of set with some feature is coefficient of variation. Planar tessellation (the set of figures which cover the plane without gaps or overlaps) is presented as an example for application of this characteristic. Vhodnou statistickou charakteristikou pro určování variability prvků množiny určité vlastnosti je koeficient variace. Rovinná teselace (množina útvarů pokrývajících rovinu bez mezer a překrytí) je uvedená jako příklad pro aplikaci této charakteristiky. Keywords: planar tessellation; area variability; coefficient of variation Available at various institutes of the ASCR
Living and Nonliving Mosaic

Suitable statistic characteristic for variability of elements of set with some feature is coefficient of variation. Planar tessellation (the set of figures which cover the plane without gaps or ...

Ilucová, Lucia
Matematický ústav, 2009

A posteriori error estimates for adaptive finite element methods
Segeth, Karel
2008 - English
Zatímco klasické aposteriorní odhady chyby jsou zaměřeny na použití v h-metodě konečných prvků, soudobé hp-metody vyšších řádů vyžadují nový přístup při aposteriorním odhadování chyby. Uvádíme příklady procedur pro odhad chyby pro některé modelování lineárního problému se zvláštním zřetelem k potřebám hp-metody. Na závěr zvažujeme přednosti a nevýhody aposteriorních odhadů chyby včetně výpočetních odhadů ( inferenčních řešení). While the classical a posteriori error estimates are oriented to the use in h-finite element methods the contemporary higher-order hp-methods usually require new approaches in a posteriori error estimation. We present examples of error estimation procedures for some model linear problems with a special regard to the needs of the hp-method. In the conclusion, we assess the advantages and drawbacks of a posteriori error estimates including computational error estimates (reference solutions). Keywords: hp-adaptive finite element method; a posteriori error estimators; computaional error estimates Available at various institutes of the ASCR
A posteriori error estimates for adaptive finite element methods

Zatímco klasické aposteriorní odhady chyby jsou zaměřeny na použití v h-metodě konečných prvků, soudobé hp-metody vyšších řádů vyžadují nový přístup při aposteriorním odhadování chyby. Uvádíme ...

Segeth, Karel
Matematický ústav, 2008

Problem posing in frame of teacher training
Tichá, Marie
2008 - Czech
In the centre of the considerations on teachers´education is searching for the ways how to enhance their professional competence. Therefore we focus on improvement of pedagogical content knowledge. Experience based on the work with both teacher students and in/service teachers show that especially beneficial is development of ability in problem posing. V centru úvah o vzdělávání učitelů je hledání cest jak zkvalitňovat jejich profesní kompetence. Zaměřujeme se proto na prohlubování didaktických znalostí obsahu. Zkušenosti z práce se studenty učitelství i učiteli působícími v praxi ukazují, že přínosné je rozvíjení dovednosti tvořit úlohy. Keywords: professional competence of teachers; pedagogical content knowledge; problem posing Available at various institutes of the ASCR
Problem posing in frame of teacher training

In the centre of the considerations on teachers´education is searching for the ways how to enhance their professional competence. Therefore we focus on improvement of pedagogical content knowledge. ...

Tichá, Marie
Matematický ústav, 2008

Representational envinonments for plane transformations
Roubíček, Filip
2008 - Czech
The paper includes some illustrations of representational environments suitable for teaching of plane transformations in lower secondary school, namely reflection, rotation, and translation. It deals with properties of transformations, composition of reflections, and in particular various forms of modelling: reflecting, pinking, tracing, printing, and patterning. Článek obsahuje několik ukázek reprezentačních prostředí vhodných pro výuku shodných zobrazení v rovině na druhém stupni ZŠ, a to osové a středové souměrnosti, otočení a posunutí. Zabývá se vlastnostmi zobrazení, skládání osových souměrností a především různým formám modelování: zrcadlení, obkreslování, otiskování a vzorování. Keywords: geometry; transformations; modelling Available at various institutes of the ASCR
Representational envinonments for plane transformations

The paper includes some illustrations of representational environments suitable for teaching of plane transformations in lower secondary school, namely reflection, rotation, and translation. It deals ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2008

Problem posing as one of the ways developing teachers´professional competence
Tichá, Marie
2008 - Czech
The need to acquire mathematical literacy grows. This puts great demands on teachers´professional competence. In this contribution, problem posing is outlined as one of the ways of empowering subject-didactical competence of primary school teachers, i.e. how to deepen the knowledge of subject and its didactical elaboration as well as application of this knowledge in school practice. This paper starts with examples of problems posed by concrete respondents (teacher-students and primary school teachers). Potřeba nabývat matematické vzdělání roste. To klade vysoké nároky na profesní kompetence učitelů. V tomto příspěvku je naznačeno tvoření úloh jako jedna z cest, jak zkvalitňovat oborově didaktické kompetence učitelů primární školy, to znamená, prohlubovat znalosti matematického obsahu a jeho didaktického zpracování a uplatňování těchto znalostí ve školní praxi. Východiskem jsou úlohy vytvořené konkrétními respondenty (studenty učitelství, příp. učiteli). Keywords: primary school teacher; mathematical literacy; enhancement of subject didactical competence Available on request at various institutes of the ASCR
Problem posing as one of the ways developing teachers´professional competence

The need to acquire mathematical literacy grows. This puts great demands on teachers´professional competence. In this contribution, problem posing is outlined as one of the ways of empowering ...

Tichá, Marie
Matematický ústav, 2008

On efficiency of the criterion for equivalence of linear differential equations
Neuman, František
2008 - English
Studium efektivnosti kriteria ekvivalence lineárních diferenciálních rovnic The study of the effectiveness of the criterion of equivalence of linear differential equations Keywords: linear differential equations; equivalence; effectiveness Available at various institutes of the ASCR
On efficiency of the criterion for equivalence of linear differential equations

Studium efektivnosti kriteria ekvivalence lineárních diferenciálních rovnic

Neuman, František
Matematický ústav, 2008

Space-time adaptive hp-FEM: Methodology overview
Šolín, P.; Segeth, Karel; Doležel, I.
2008 - English
Zavádíme novou třídu samoadaptivních metod konečných prvků vyšších řádů (hp-FEM), které neobsahují analytické odhady chyby a pracují tak stejně dobře pro všechny úlohy pro parciální diferenciální rovnice od jednoduchých lineárních eliptických rovnic po složité časově závislé nelineární fyzikální sdružené úlohy. Uvedená metodologie byla užita pro řešení různých typů úloh. V tomto příspěvku uvádíme pro ilustraci nelineární úlohu spalování. We present a new class of self-adaptive higher-order finite element methods (hp-FEM) which are free of analytical error estimates and thus work equally well for virtually all PDE problems ranging from simple linear elliptic equations to complex time-dependent nonlinear multiphysics coupled problems. The methodology was used to solve various types of problems. In this paper we use a nonlinear combustion problem for illustration. Keywords: higher-order finite element methods; error estimates; combustion problem Available at various institutes of the ASCR
Space-time adaptive hp-FEM: Methodology overview

Zavádíme novou třídu samoadaptivních metod konečných prvků vyšších řádů (hp-FEM), které neobsahují analytické odhady chyby a pracují tak stejně dobře pro všechny úlohy pro parciální diferenciální ...

Šolín, P.; Segeth, Karel; Doležel, I.
Matematický ústav, 2008

Geometrical modelling
Roubíček, Filip
2008 - Czech
The paper deals with the problem of representation of geometrical objects by means of material models. It includes the description of two methods of modelling in planimetry: geometry of folding paper and geometrical puzzles. Článek je věnován problematice reprezentace geometrických objektů prostřednictvím materiálních modelů. Obsahuje popis dvou technik modelování v planimetrii: geometrie překládaného papíru a geometrické skládačky. Keywords: teaching of geometry; models Available at various institutes of the ASCR
Geometrical modelling

The paper deals with the problem of representation of geometrical objects by means of material models. It includes the description of two methods of modelling in planimetry: geometry of folding paper ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2008

Five subjects for the teaching of algebra
Roubíček, Filip
2008 - Czech
The paper deals with the problem of the teaching of algebra at elementary school. It includes the description of five methods aimed at developing algebraic skills and based on well-known party games: algebraic domino, pexeso, lotto, quartet and equational marathon. Článek je věnován problematice výuky algebry na základní škole. Obsahuje popis pěti technik zaměřených na rozvíjení algebraických dovedností, jejichž základem jsou známé společenské hry: algebraické domino, pexeso, loto, kvarteto a rovnicový maratón. Keywords: algebraic expressions; algebraic games Available at various institutes of the ASCR
Five subjects for the teaching of algebra

The paper deals with the problem of the teaching of algebra at elementary school. It includes the description of five methods aimed at developing algebraic skills and based on well-known party games: ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2008

History of mathematics around the turn of the XVII. and XVIII. centuries as reflected in the letters of Johann Bernoulli and Pierre Varignon
Saxl, Ivan
2007 - Czech
The origins and development of calculus in the correspondence of Johann Bernoulli and Pierre Varignon. Odraz vzniku a rozvoje infinitesimálního počtu v korespondenci Johanna Bernoulli a Pierra Varignona Keywords: Johann Bernoulli; Pierre Varignon; correspondence Available at various institutes of the ASCR
History of mathematics around the turn of the XVII. and XVIII. centuries as reflected in the letters of Johann Bernoulli and Pierre Varignon

The origins and development of calculus in the correspondence of Johann Bernoulli and Pierre Varignon.

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2007

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases