Number of found documents: 178
Published from to

The analysis of physical activity with the use of accelerometer in people with Down Syndrome during Special Olympics local event
QU, Lu; CHMELÍK, František
2010 - English
CÍLE: Během Speciální olympiády zjistit pomocí akcelerometru úroveň pohybové aktivity u účastníků s Downovým syndromem a analyzovat ji s ohledem na pohlaví účastníků a absolvované disciplíny. METODIKA: V průběhu 2 dní bylo změněno akcelerometrem ActiGraph GT3X 75 účastníků s Downovým syndromem (50 mužů a 25 žen) na atletických závodech v Olomouci v České republice. VÝSLEDKY: (1) Pohybová aktivita zúčastněných závodníků dosahuje doporučovanou úroveň; (2) Závodníci, kteří se účastnili dráhových disciplín i disciplín v poli neměli vyšší energetický výdej než ti, kteří se účastnili pouze dráhových disciplín; (3) Závodníci s lepšími sportovními dovednostmi prováděli více intenzivní pohybové aktivity; (4) Muži závodníci neměli vyšší úroveň pohybové aktivity. ZÁVĚRY: Z hlediska množství pohybové aktivity je účast na speciální olympiádě pro lidi s mentálním postižením přínosná. OBJECTIVE: To measure physical activity using accelerometer in people with Down syndrome during Special Olympics local program and to analyze the level of physical activity in relation to different disciplines and the gender of participants. METHODS: 75 people with Down syndrome (50 males, and 25 females) wore a GT3X ActiGraph to record the physical activity levels for 2 days during the Athletics Games in Olomouc, Czech Republic. RESULTS: (1) The physical activity levels of athletes meet the published guidelines; (2) Athletes who participated both in Track and Field do not have higher energy expenditure than those participating only in Track events; (3) The athletes with higher sports ability perform more vigorous activity; (4) Male athletes do not have higher physical activity level. CONCLUSION: Regarding the level of physical activity, Special Olympics local program is beneficial for people with intellectual disability. Keywords: Klíčová slova: Mentální postižení; úroveň pohybové aktivity; speciální olympiáda; energetický výdej; kroky; akcelerometr.; Keywords: Intellectual Disability; Physical Activity Level; Special Olympics; Energy Expenditure; Steps; Accelerometer. Available in the UPOL Library.
The analysis of physical activity with the use of accelerometer in people with Down Syndrome during Special Olympics local event

CÍLE: Během Speciální olympiády zjistit pomocí akcelerometru úroveň pohybové aktivity u účastníků s Downovým syndromem a analyzovat ji s ohledem na pohlaví účastníků a absolvované disciplíny. ...

QU, Lu; CHMELÍK, František
Univerzita Palackého v Olomouci, 2010

The effect of blocked versus random training schedules on boccia skills performance in experienced athletes with cerebral palsy (CP)
MORRISS, Luke; WITTMANNOVÁ, Julie
2010 - English
Efektivní maximalizace sportovních výkonů pomocí strukturace tréninkové jednotky poutá mnoho sportovní pozornosti. Cílem této práce je zhodnotit dopad užití metody blokové a rozptýlené praxe na úroveň provádění vybraných dovedností v boccia u sportovců s DMO. V práci byl použit výzkumný design pre a post testového měření u souboru 14 sportovců s DMO rozděleného do 2 skupin. Skupiny pracovaly dle předepsaného blokového a rozptýleného (vždy 7 sportovců) uspořádání činností v tréninkové jednotce po 10 týdnů. První měření proběhlo při počátečním šetření a následně po intervenci post-test. Užitá originální testová metoda hodnotí boccia dovednosti v 1) umístění Jacka (bílý cílový míč) a prvního míče a 2) vhození míče co nejblíže k Jacku plus 3) odražení Jacka při hře v různých vzdálenostech od odhodové čáry. Výsledky ukazují větší zlepšení vybraných boccia dovedností u skupiny sportovců pracujících dle zásad blokové metody. Tři sportovci užívající metodu rozptýlené praxe neprokázali zlepšení, všichni participanti blokové praxe ano, na různé úrovni. Přestože tyto nálezy nebyly podpořeny statistickou signifikací, jednotlivé kasuistiky a poznámky sportovců a trenérů podporují praktickou významnost použití metody blokové praxe a zjištění, že osoby s DMO mohou mít problémy s přepojováním pozornosti spojeným s metodou rozptýlené praxe. Další nálezy: 1) důležitost zaměřit trénink na procvičování boccia odhodových dovedností a hru v zadní části hracího pole; 2) lepší výsledky testování boccia dovedností u hráčů kategorie BC3 užívajících pomocných zařízení v porovnání s hráči BC2 odhazujících samostatně. Efficiently maximising sporting performances through structuring of training sessions has become a very important focus. The aim of this study is to measure the effect of blocked versus random training schedules on boccia skills performance in athletes with CP in a two-group pre and post-test design. A sample of 14 experienced athletes with CP participated and were divided into two groups. Both groups followed prescribed blocked (7 athletes) and random (7 athletes) training schedules implemented for 10 weeks. Measurements were taken at baseline and after intervention using original testing procedures measuring boccia skills performances of 1) jack and first ball placement shots, and 2) ability to draw onto the jack ball plus 3) ability to drive the jack ball away at 3 different set lengths. Results showed a greater improvement in boccia skills in the group of athletes using blocked practice schedules. Three participants in the random practice group did not show overall improvement in boccia skills performance whereas all participants in the blocked practice group did. In spite of these findings not being supported by statistical significance, looking at separate cases and following athletes and coaches? remarks, practical significance strengthens the use of blocked practice and supports findings that persons with CP may have problems in switching attention connected with random practice. Other findings: 1) importance to stress practice on the boccia skills at longer distances and playing in the farthest part of the boccia court; 2) better measurement results (scores) in pre and post-tests for BC3 players using assistive devices compared to BC2 throwing players. Keywords: dětská mozková obrna (DMO); boccia; výuka a učení; získávání a rozvoj pohybových dovedností; metoda blokové a rozptýlené praxe; cerebral palsy (CP); boccia; teaching and learning; skill acquisition and development; blocked and random practice schedules Available in the UPOL Library.
The effect of blocked versus random training schedules on boccia skills performance in experienced athletes with cerebral palsy (CP)

Efektivní maximalizace sportovních výkonů pomocí strukturace tréninkové jednotky poutá mnoho sportovní pozornosti. Cílem této práce je zhodnotit dopad užití metody blokové a rozptýlené praxe na úroveň ...

MORRISS, Luke; WITTMANNOVÁ, Julie
Univerzita Palackého v Olomouci, 2010

American English in Czech schools
VIDLAŘOVÁ, Veronika; OBENAUSOVÁ, Světlana; HUBÁČKOVÁ, Alexandra
2010 - English
Diplomová práce pojednává o vlivu americké angličtiny na výuku anglického jazyka v českém školství. Práce se zabývá různými aspekty anglického jazyka, především se však věnuje americké angličtině a poukazuje na důvody, proč se americká angličtina více zařazuje do výuky v České republice. Praktická část zahrnuje výsledky a analýzu dotazníku, který zkoumá znalosti a vědomosti studentů o rozdílech mezi britskou a americkou angličtinou a o postojích studentů k americké angličtině. The thesis deals with the influence of American English on EFL classes in the Czech educational system. The project discusses different aspects of the English language; however, it is mainly devoted to American English and points out the reasons why American variety is incorporated into EFL classes in the Czech Republic. The practical part involves results and analysis of students? knowledge and awareness about the differences between British and American English and their attitudes towards American English. Keywords: Britská angličtina; americká angličtina; gramatika; pravopis; slovní zásoba; média; Internet; globalizace; British English; American English; grammar; spelling; vocabulary; mass media; the Internet; globalization Available in the UPOL Library.
American English in Czech schools

Diplomová práce pojednává o vlivu americké angličtiny na výuku anglického jazyka v českém školství. Práce se zabývá různými aspekty anglického jazyka, především se však věnuje americké angličtině a ...

VIDLAŘOVÁ, Veronika; OBENAUSOVÁ, Světlana; HUBÁČKOVÁ, Alexandra
Univerzita Palackého v Olomouci, 2010

Sequence of Tenses in English
ANDRESOVÁ, Linda; BABICKÁ, Blanka
2010 - English
Bakalářská práce se v teoretické části zabývá vymezením základních pojmů spojených se sousledností časovou v angličtině, tj. přímou a nepřímou řečí. V praktické části se zabývá výzkumem mezi amatérskými překladateli filmů a seriálů. Zjišťuje, jaké mají povědomí o souslednosti časové v angličtině a ověřuje jejich odpovědi pomocí analýzy veřejně přístupných titulků. The bachelor work is occupied in the theoretical part with the definition of basic items connected with sequence of tenses in English, the direct speech and indirect speech. In the practical part is focused on research among amateur translators of movies and series. It finds out what they know about sequence of tenses v English and verifies their answers through analysis of subtitles. Keywords: souslednost časová; překlad; nepřímá řeč; přímá řeč; sequence of tenses; translating; indirect speech; direct speech Available in the UPOL Library.
Sequence of Tenses in English

Bakalářská práce se v teoretické části zabývá vymezením základních pojmů spojených se sousledností časovou v angličtině, tj. přímou a nepřímou řečí. V praktické části se zabývá výzkumem mezi ...

ANDRESOVÁ, Linda; BABICKÁ, Blanka
Univerzita Palackého v Olomouci, 2010

The EC/EU Regional Policy Reforms and Perspectives for the Future
LADZIANSKÁ, Iva; MAREK, Daniel
2010 - English
Evropská regionální politika představuje v současnosti, po více než 50 letech svého vývoje, zhruba 35 procent celkového rozpočtu EU. V současnosti druhá nejrozsáhlejší politika prošla celou řadou reforem, které měly přímý dopad na její současnou strukturu. Tato diplomová práce bude zaměřena na klíčové aspekty rozvoje regionální politiky EU, přičemž hlavní důraz bude kladen na stěžejní mezníky, které ovlivnily rozvoj této politiky během jejího vzniku a hlavních reforem v letech 1988, 1993, 1999 a 2006. Teoretický rámec práce je zasazen do problematiky víceúrovňového vládnutí. Práce je vystavěna na hypotéze, která předpokládá, že rozvoj regionální politiky EU byl již od prvních integračních snah v 50. letech přímo ovlivňován politickým vyjednáváním a logikou kompenzace, která umožnila další integrační rozvoj a rozšíření ES/EU. Logika kompenzace omezila prostor pro prosazování přístupu víceúrovňového vládnutí, které by umožnilo zahrnout subnárodní aktéry do utváření politiky a procesu implementace. Tento směr vývoje vyvolal kritické reakce, které jsou zaměřeny především na otázku opodstatnění regionální politiky na evropské úrovni. Diplomová práce nabídne perspektivy budoucího rozvoje, které by vedly k navýšení přidané hodnoty, účinnosti a celkové legitimity regionální politiky EU. After more than 50 years of constant development, the European regional policy now amounts around 35 per cent of the EU Budget. As the second largest Community policy it has undergone a series of reforms with a direct impact on its current structure. This diploma thesis deals with the crucial aspects of the development of the policy, with the main focus on the critical junctures that influenced its development from the evolution, towards the main reforms of the policy in 1988, 1993, 1999 and 2006. Based on the theoretical framework of the multi-level governance, the thesis argues that the European regional policy has been directly influenced by the series of political bargaining already since the first integration attempts in the 1950s, towards an important compensatory mechanism that would allow for further integration and enlargement of the EC/EU. The compensatory logic limited the scope for the perspectives of multi-level governance and the inclusion of subnational level of actors into the policy-making and implementation processes within the policy. This direction of development has produced an overall scepticism about the policy rationale. The thesis will elaborate on the future perspectives of the policy in enhancing its added value, efficiency and the overall legitimacy for the Community regional policy. Keywords: Evropské společenství; Evropská unie; Evropská regionální politika; hospodářská a sociální soudržnost; víceúrovňové vládnutí; subnárodní aktéři; Evropské strukturální fondy; Delorsův balík I; Delorsův balík II; východní rozšíření; Lisabonská strategie; makro-regionální strategie; European Community; European Union; European regional policy; Economic and Social Cohesion; Multi-level Governance; Subnational actors; European Structural Funds; Package Delors I; Package Delors II; Eastern Enlargement; Lisbon Strategy; macro-regional strategy Available in the UPOL Library.
The EC/EU Regional Policy Reforms and Perspectives for the Future

Evropská regionální politika představuje v současnosti, po více než 50 letech svého vývoje, zhruba 35 procent celkového rozpočtu EU. V současnosti druhá nejrozsáhlejší politika prošla celou řadou ...

LADZIANSKÁ, Iva; MAREK, Daniel
Univerzita Palackého v Olomouci, 2010

Teaching vocabulary through games
HELÍŠKOVÁ, Monika; BARTSCH VESELÁ, Zuzana; VÁLKOVÁ, Silvie
2010 - English
Diplomová práce je zaměřena na výuku slovní zásoby za pomocí her na středních školách. Hlavním cílem výuky za pomocí jazykových her je vytvoření příjemné atmosféry ve třídě a zvýšení motivace žáků. V teoretické části jsou zpracovány poznatky z odborné literatury. Praktická část obsahuje výsledky průzkumu mezi žáky a učiteli anglického jazyka na středních školách. The thesis deals with teaching vocabulary through games at the upper secondary schools. The main aim of teaching vocabulary through games is to create positive atmosphere and increase the motivation of students in the classroom. The theoretical part is elaborated on the background literature sources. The practical part is based on the findings of a research among both students and teachers at the upper secondary school. Keywords: Slovní zásoba; hry; motivace; klasifikace her; výuka slovní zásoby za pomocí her ve výuce AJ.; Vocabulary; games; motivation; classification of games; teaching vocabulary through games in the EFL classroom. Available in the UPOL Library.
Teaching vocabulary through games

Diplomová práce je zaměřena na výuku slovní zásoby za pomocí her na středních školách. Hlavním cílem výuky za pomocí jazykových her je vytvoření příjemné atmosféry ve třídě a zvýšení motivace žáků. V ...

HELÍŠKOVÁ, Monika; BARTSCH VESELÁ, Zuzana; VÁLKOVÁ, Silvie
Univerzita Palackého v Olomouci, 2010

The Influence of Historical Analogies on Foreign Policy Decision Making: The Case of the Czech Radar Base
NOVOTNÝ, Petr; AAA-NEUVEDEN, --
2010 - English
Práce vysvětluje důležitost a význam analogií v procesu lidského zpracování informací. Zkoumá vliv historických analogií na rozhodování v zahraniční politice. Hypotéza naznačuje, že politici rozhodující o zahraničních otázkách používají analogie spíše špatně, což může způsobit nedozírné důsledky. Práce dále ukazuje, jak víra v pravdivost historických analogií omezuje možnost výběru vhodných řešení a předurčuje politická rozhodnutí. Navzdory skutečnosti, že analogie představují základní jednotku v procesu zpracování informací v lidském mozku, politici by na ně měli nahlížet s mnohem větší obezřetností a pečlivě prozkoumávat všechny přístupné informace týkající se nových zahraničně-politických situací. The thesis explains the importance of analogical reasoning for human information processing. Furthemore, it examines the influence of historical analogies on foreign policy decision making. The thesis suggest that decision makers have been using historical analogies rather poorly, which may cause serious consequences. It demonstrates, how the adherence to historical analogies limits the selection of available policy options and pre-determines decision outcomes. It concludes that although analogies represent a fundamental knowledge structure, foreign policy decision makers should be suspicious of them and carefully evaluate all information available in novel situations. Keywords: Historické analogie; zahraniční politika; rozhodování; zpracování informací; poučení z historie; kognitivní psychologie; radarová základna; protiraketová obrana; Historical analogy; foreign policy; decision making; information processing; knowledge structure; lessons from history; cognitive psychology; radar base; missile defense Available in the UPOL Library.
The Influence of Historical Analogies on Foreign Policy Decision Making: The Case of the Czech Radar Base

Práce vysvětluje důležitost a význam analogií v procesu lidského zpracování informací. Zkoumá vliv historických analogií na rozhodování v zahraniční politice. Hypotéza naznačuje, že politici ...

NOVOTNÝ, Petr; AAA-NEUVEDEN, --
Univerzita Palackého v Olomouci, 2010

Reflexivní klitiky v češtině
HUDOUSKOVÁ, Andrea
2010 - English
Available in the UPOL Library.
Reflexivní klitiky v češtině

HUDOUSKOVÁ, Andrea
Univerzita Palackého v Olomouci, 2010

National Interests vs. Continuons Regional Collaboration? Direction of activity of the Visegrad countries after the EU enlargement 2004
FILIPOVA, Ivana; MAREK, Daniel
2009 - English
Available in the UPOL Library.
National Interests vs. Continuons Regional Collaboration? Direction of activity of the Visegrad countries after the EU enlargement 2004

FILIPOVA, Ivana; MAREK, Daniel
Univerzita Palackého v Olomouci, 2009

Zobecněné derivace
HORÁK, Lubomír; PASTOR, Karel; TOMEČEK, Jan
2009 - English
zobecnění věty o střední hodnotě užitím Diniho derivovaných čísel generalization of the mean value theorem using the Dini derivatives Keywords: Diniho derivovaná čísla; zobecněné věty o střední hodnotě; the Dini derivatives; the general mean value theorem Available in the UPOL Library.
Zobecněné derivace

zobecnění věty o střední hodnotě užitím Diniho derivovaných čísel


generalization of the mean value theorem using the Dini derivatives

HORÁK, Lubomír; PASTOR, Karel; TOMEČEK, Jan
Univerzita Palackého v Olomouci, 2009

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases