Number of found documents: 261
Published from to

Modelování preverbálních reprezentací na základě teorie osobních konstruktů
Filip, Miroslav
2006 - Czech
Příspěvek obhajuje relační či holistický přístup k řešení typických kognitivně psychologických témat, jakými jsou mentální reprezentace, pojmy, zkušenost nebo kategorizace, a konfrontuje jej s přístupem atomistickým. Dále se snaží podpořit hypotézu, že ne celá zkušenost, kterou si vytváříme je verbálně strukturovaná. Formálním argumentem i konkrétními příklady dokládá, že pro psychologickou realizaci jakýchkoli znalostí o světě je třeba dvou komplementárních principů známých ze strukturální sémantiky, principů podobnosti a rozdílnosti. The paper arguments for relational or holistic approach to typical psychological issues - mental reprezentations, concepts, experience or categorization, and confronts it with an atomistic approach. Furthemore it tries to support a hypothesis that not all parts of our experience are verbally structured. A formal argument and examples show that we need two complementary principles for psychological realization of any notion of the world which are known from structural semantics: principle of similarity and differences. Keywords: personal Contrsuct Psychology; Semantic Selection Test Available at various institutes of the ASCR
Modelování preverbálních reprezentací na základě teorie osobních konstruktů

Příspěvek obhajuje relační či holistický přístup k řešení typických kognitivně psychologických témat, jakými jsou mentální reprezentace, pojmy, zkušenost nebo kategorizace, a konfrontuje jej s ...

Filip, Miroslav
Psychologický ústav, 2006

Historie a využití tachistoskopu v experimentální psychologii
Vobořil, Dalibor; Květon, Petr; Jelínek, Martin
2006 - Czech
Tachistoskop je často popisován jako přístroj zásadního významu od samého počátku vědecké psychologie. Jeho přínos pro experimentální psychologii je nepopiratelný a byl přítomen u klíčových experimentů psychologie (např. Sperling 1960 - ultrakrátkodobá paměť). Informační zdroje věnované tachistoskopům se vyskytují sporadicky, což je vzhledem k tomu, jak často byl a je tachistoskop v psychologii používán, překvapující. V našem příspěvku se věnujeme technické historii "krátkodobé prezentace" a také nejvýznačnějším experimentům, při nichž byl tachistoskop využit. Tachistoscope has been one of the crucial instruments of the experimental psychology since its early times. This instrument is still in use in recent times, e.g. in the area of subliminal perception studies. Our study presents some type of tachistoscopes and significant experiments with them. Keywords: history of experimental psychology; tachistoscope Available at various institutes of the ASCR
Historie a využití tachistoskopu v experimentální psychologii

Tachistoskop je často popisován jako přístroj zásadního významu od samého počátku vědecké psychologie. Jeho přínos pro experimentální psychologii je nepopiratelný a byl přítomen u klíčových ...

Vobořil, Dalibor; Květon, Petr; Jelínek, Martin
Psychologický ústav, 2006

Vztah mezi dětským temperamentem a dospělou osobností: předběžné výsledky 40leté studie.
Blatný, Marek; Jelínek, Martin; Osecká, Terezie
2006 - Czech
Studie se zabývá možnostmi predikce osobnosti v dospělosti na základě dětského chování v kojeneckém a batolecím období. Soubor představuje 56 osob (22 mužů a 34 žen), které se zúčastnili longitudinálního výzkumu dětí které souhlasili s účastí v navazujícím výzkumu dospělých. Dětské chování bylo hodnoceno experimentátorem v průběhu vyšetření na 34 deskriptivních škálách. Pomocí faktorové analýzy na průměrných skórech vybraných škál pro věkové období od 9 do 30 měsíců jsme identifikovali tři dimenze dětského temperamentu: pozitivní afektivitu, negativní afektivitu a inhibici/disinhibici. Dětská pozitivní afektivita je spojena v dospělosti s extraverzí, emocionální stabilitou a disinhibicí. Dětská negativní afektivita je spojena jen s neuroticismem v dospělosti. Disinhibice predikuje extravrzi, svědomitost a generalizované self-efficacy. Zjištění podporují předpoklad, že vrozené kvality poskytují terén pro formaci sociálně kognitivních komponent osobnosti. The study deals with the prediction of adult personality from behaviors observed in the nursling and toddler stages. The sample consisted of 56 participants (22 men and 34 women aged from 38 to 42 years) who had taken part in the longitudinal research of children and agreed to participate in the follow-up study of adults. For description of child behavior the set of 34 rating scales was used during each testing session. Factor analysis with mean scores of rating scales for the age of 9 to 30 months yielded 3 factors: positive affectivity, negative affectivity, and disinhibition. Child positive affectivity is connected to adult extraversion, emotional stability, agreeableness, and even predicts life satisfaction. Child negative affectivity is linked just with adult neuroticism. Disinhition is predictor of extraversion, conscientiousness and generalized self-efficacy. The findings support assumption that innate qualities provide matrix for formation of social cognitive components of personality Keywords: Personality stability and change; early child temperament; adult personality Available at various institutes of the ASCR
Vztah mezi dětským temperamentem a dospělou osobností: předběžné výsledky 40leté studie.

Studie se zabývá možnostmi predikce osobnosti v dospělosti na základě dětského chování v kojeneckém a batolecím období. Soubor představuje 56 osob (22 mužů a 34 žen), které se zúčastnili ...

Blatný, Marek; Jelínek, Martin; Osecká, Terezie
Psychologický ústav, 2006

Distres u podvýkonných žáků
Fráňová, Lenka
2006 - Czech
Výsledky studie naznačují, že podvýkonní žáci vykazují vyšší míru distresu. Bližší zkoumání ukázalo, že se nejedná o obecné zvýšení distresu, ale o vyšší dysforii související zejména s percepcí vlastního školního výkonu. The results suggest that underachievers show higher levels of distress. More detailed analysis revealed it was not a general elevation of distress, but elevated dysphoria associated mainly with perception of school achievement. Keywords: Children’s Depression Inventory; distress; school underachievement Available at various institutes of the ASCR
Distres u podvýkonných žáků

Výsledky studie naznačují, že podvýkonní žáci vykazují vyšší míru distresu. Bližší zkoumání ukázalo, že se nejedná o obecné zvýšení distresu, ale o vyšší dysforii související zejména s percepcí ...

Fráňová, Lenka
Psychologický ústav, 2006

Sigmund Freud a životní příběh
Čermák, Ivo
2006 - Czech
V článku je objasněn příspěvek S. Freuda pro rozvoj narativního modu vědění v psychologii a psychoanalýze, který je patrný v jeho konceptu tzv. archeologické metafory i v jeho pojetí konstrukce/rekonstrukce v psychoanalýze. Oba koncepty jsou pojednány v souvislosti s historickou a narativní pravdou. Jsou identifikovány primární narativní struktury ve Freudově psychoanalýze a nabídnuty interpretační amplifikace mýtu o Oidipovi. Uvedeny jsou některé novější psychoanalytické narativní přístupy (D. Spence, R. Schafer). Contribution of Sigmund Freud to the development of narrative modus of knowledge in psychology and psychoanalysis, which is visible in his archeological metaphor and his approach to construction/reconstruction in psychoanalytic therapy, is explored. Both his ideas are compared with the concepts of historical and narrative truth. Primary narrative structures in Freud’s psychoanalysis are identified and several amplifications of Oedipus myth are offered. Some of recent psychoanalytic narrative approaches are introduced (D. Spence, R, Schafer). Keywords: narrative modus; story and psychoanalysis; narrative and historical truth Available at various institutes of the ASCR
Sigmund Freud a životní příběh

V článku je objasněn příspěvek S. Freuda pro rozvoj narativního modu vědění v psychologii a psychoanalýze, který je patrný v jeho konceptu tzv. archeologické metafory i v jeho pojetí ...

Čermák, Ivo
Psychologický ústav, 2006

Chytré heuristiky a co dál?
Heller, Daniel
2006 - Czech
Autor prezentuje pohled Gerda Gigerenzera, Petera M. Todda a členů výzkumné skupiny ABC, kteří v roce 1999 publikovali knihu Simple Heuristics That Make Us Smart. Heuristiky chápou jako jednoduchá pravidla, která nám umožňují efektivní rozhodování při využívání omezených mentálních zdrojů. Srovnávali jednoduché heuristiky se složitějšími algoritmy a ukázali, jak simplicita souvisí s robustností. The author presents the work of Gerd Gigerenzer, Peter M. Todd and members of ABC research group who published the book Simple heuristics that make us smart where they explore fast and frugal heuristics, simple rules for making decisions with realistic mental resources. They enable smart choices to be made quickly and with a minimum of information. Keywords: cognition; heuristics; algorithms Available at various institutes of the ASCR
Chytré heuristiky a co dál?

Autor prezentuje pohled Gerda Gigerenzera, Petera M. Todda a členů výzkumné skupiny ABC, kteří v roce 1999 publikovali knihu Simple Heuristics That Make Us Smart. Heuristiky chápou jako jednoduchá ...

Heller, Daniel
Psychologický ústav, 2006

Méně je někdy více i v experimentálním výzkumu prostorového vnímání
Šikl, Radovan; Šimeček, Michal; Vobořil, Dalibor
2006 - Czech
V metodologickém příspěvku se autoři pokouší o klasifikaci experimentálních úloh používaných při výzkumu lidského vnímání prostoru. Každá ze známých úloh má svá specifika a vedle některých výhod a usnadnění její použití provázejí i jistá omezení. Jednotlivé typy úloh se od sebe mohou významně lišit nejen svými nároky na probandy, ale i úrovní kvantifikace získaných dat, způsobem analýzy výsledků, možnostmi při interpretaci zjištění a také ekologickou validitou a rizikem infiltrace nepercepčních vlivů do odpovědí. Autoři navrhují odlišování úloh metrických – kde se od účastníků experimentu žádá exaktní, eukleidovská forma vyjádření vjemu – a nemetrických – kde jsou odpovědi do ordinální úrovně. Zmíněná typolologie bude ilustrována na vybraných úlohách z vlastní experimentátorské praxe. In the methodological study, the authors propose the classification of the tasks used in the experimental research of visual space perception. Each task has its advantages and limitations. It concerns with the requirements posed on the observers, the level of quantification of the data, the ecological validity of findings, and the danger of the infiltration of judgments by the artifacts. The authors propose to distinguish the metric (exact, euclidean) from the nonmetric (up to ordinal) tasks. All of the differences will be demonstrated on the specific experimental designs. Keywords: visual space perception, the level of quantification, ecological validity, artifacts Available at various institutes of the ASCR
Méně je někdy více i v experimentálním výzkumu prostorového vnímání

V metodologickém příspěvku se autoři pokouší o klasifikaci experimentálních úloh používaných při výzkumu lidského vnímání prostoru. Každá ze známých úloh má svá specifika a vedle některých výhod a ...

Šikl, Radovan; Šimeček, Michal; Vobořil, Dalibor
Psychologický ústav, 2006

Vliv relaxačně-terapeutického programu na zlepšení kvality života seniorů
Slezáčková, Alena
2006 - Czech
Práce je věnována tématice kvality života seniorů žijících v penzionech pro důchodce, úvahám o možnostech rozšíření psychologické péče o seniory a praktickému ověření vlivu relaxačně-terapeutického programu na jejich prožívání a spokojenost se životem. The paper concerns running research of the quality of life of elder people living in the retirement homes. The ways of extension of psychological care of elder people are under consideration and the influence of the specific relaxation training upon the subjectively experienced life satisfaction is to be verified. Keywords: quality of life; elder people; relaxation training Available at various institutes of the ASCR
Vliv relaxačně-terapeutického programu na zlepšení kvality života seniorů

Práce je věnována tématice kvality života seniorů žijících v penzionech pro důchodce, úvahám o možnostech rozšíření psychologické péče o seniory a praktickému ověření vlivu relaxačně-terapeutického ...

Slezáčková, Alena
Psychologický ústav, 2006

Psychologické přístupy k významu
Urbánek, Tomáš
2006 - Czech
Celý lidský život je plný neustálé práce s významy, bez nichž by nebylo možné orientovat se ve vnějším a vnitřním světě, reagovat na měnící se podmínky, komunikovat, plánovat apod. Kategorií významu se zabývají různá odvětví sémantiky, sémiotiky, filosofie nebo jazykovědy. Další obor, který by se otázkám významu měl systematicky věnovat, je psychologie. Kupodivu tomu tak není, přestože několik autorů, kteří se otázkám významu systematicky věnují, existuje. V příspěvku budou uvedeny psychologické přístupy, které se různými otázkami významu zabývají, ať už teoreticky, nebo se snaží různá významová hlediska využívat v rámci nějakého metodologického směru. Bude učiněn pokus o jejich porovnání. The whole human life is full of the continual work with meanings. Without them it would be impossible to have knowledge of outer and inner worlds, to react to the varying conditions, to communicate, to plan etc. Various branches of semantics, semiotics, philosophy or linguistics deal with meaning. Another discipline that should deal with the issues of meaning in a systematic way is psychology. Surprisingly this is not the case even though there are several authors that systematically engage in meaning matters. The paper will present psychological approaches that deal with various meaning topics, both theoretically and methodologically and will try to compare them. Keywords: meaning; meaning theories Available at various institutes of the ASCR
Psychologické přístupy k významu

Celý lidský život je plný neustálé práce s významy, bez nichž by nebylo možné orientovat se ve vnějším a vnitřním světě, reagovat na měnící se podmínky, komunikovat, plánovat apod. Kategorií významu ...

Urbánek, Tomáš
Psychologický ústav, 2006

Žánry jako intencionální modely
Chrz, Vladimír
2006 - Czech
Na lidskou mysl je třeba pohlížet jako na mysl kulturně ztvárněnou. Jeden ze způsobů, jak uchopit mysl v kontextu kultury, představuje pojem žánru. The human mind should be regarded as a mind shaped by culture. Genre is one of the methods how to study mind in the cultural context. Keywords: genre; interpretation; configuration Available at various institutes of the ASCR
Žánry jako intencionální modely

Na lidskou mysl je třeba pohlížet jako na mysl kulturně ztvárněnou. Jeden ze způsobů, jak uchopit mysl v kontextu kultury, představuje pojem žánru....

Chrz, Vladimír
Psychologický ústav, 2006

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases