Počet nalezených dokumentů: 261
Publikováno od do

Kvalita života v rozměru normality a patologie
Řehulka, Evžen; Řehulková, Oliva
2006 - český
Kvalita života je v současné době často zkoumaný problém. Při zkoumání kvality života v rozměru normality a patologie zpravidla nacházíme rozdíly kvantitativní. Pokusili jsme se zjistit rovněž rozdíly kvalitativní, které ukazují u nemocných větší orientaci na budoucnost, menší schopnost kvalitu života popsat, malou sebekritičnost a sebedůvěru, pasivitu a nespokojenost. Today, the quality of life is getting quite a frequent attention from researchers. While studying the quality of life in relation to normality and pathology, we usually find quantitative differences. We have also tried to establish the differences in quality, characterized by a greater degree of orientation towards the future in the sick, a smaller ability to describe the quality of life, low levels of self-criticism and self-confidence, passiveness and dissatisfaction Klíčová slova: Quality of life; personality; normality Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Kvalita života v rozměru normality a patologie

Kvalita života je v současné době často zkoumaný problém. Při zkoumání kvality života v rozměru normality a patologie zpravidla nacházíme rozdíly kvantitativní. Pokusili jsme se zjistit rovněž rozdíly ...

Řehulka, Evžen; Řehulková, Oliva
Psychologický ústav, 2006

Asociační experiment - fyziologické reakce a sémantické podobnosti
Lukavský, Jiří
2006 - český
Příspěvek se zabývá sledováním fyziologických reakcí při slovním asociačním testu. Shrnuje výsledky pilotního experimentu (N=14), při kterém byly sledovány asociační odpovědi, fyziologické reakce (změny kožního odporu) a sémantické hodnocení podnětů pomocí Testu sémantického výběru. Výsledky umožňují vizualizovat na úrovni jednotlivých osob jejich sémantické mapy spolu s příslušnými intenzitami emocionálních reakcí. His report is focused on physiological reaction measurements during the word association test. The results of preliminary experiment (N=14) are described. In this experiment association responses, physiological reactions (electrodermal activity) and semantic rating of stimuli were recorded. The obtained results may be visualized on individual level as semantic maps combined with electrodermal activity peaks. Klíčová slova: word association test; electrodermal activity; semantic map Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Asociační experiment - fyziologické reakce a sémantické podobnosti

Příspěvek se zabývá sledováním fyziologických reakcí při slovním asociačním testu. Shrnuje výsledky pilotního experimentu (N=14), při kterém byly sledovány asociační odpovědi, fyziologické reakce ...

Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

Pohyb a duševní zdraví jako výchova prožitkem
Blahutková, M.; Řehulka, Evžen
2006 - český
Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě. Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním náčiním, s netradičními přístupy a s hudebním doprovodem můžeme nacházet cesty k životní rovnováze a k životní filozofii. Psychomotorika rozvíjí všechny stránky osobnosti a pomáhá při prožívání hlubokých prožitků pramenících z vlastních zdrojů osobnosti. Přináší hodnoty zejména v kontextu současnosti, který je charakterizován krizí v prožívání a v prožitkovosti. Psychomotorika nepředává prožitek, pouze nabízí a ukazuje cestu. The publication deals with the academic analysis of the field of sport and physical activity as the phenomena of human existence and the means of health. It delineates the position of movement activities within the educational system, including both the educational program for adults and the possibility of utilising movement activities as the means achieving health. The second part of the publication is dedicated to the field of mental hygiene, it processes the academic approaches to negative emotions, stress, anxiety and crisis Klíčová slova: quality of life; mental hygiene; health movement activity Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Pohyb a duševní zdraví jako výchova prožitkem

Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě. Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním ...

Blahutková, M.; Řehulka, Evžen
Psychologický ústav, 2006

Psychika virtuální bytosti
Brom, C.; Lukavský, Jiří
2006 - český
Virtuální bytosti nachází uplatnění v počítačových hrách, ve filmu, výuce i terapii. Tyto bytosti potřebují svůj funkční model psychiky – potřebují zpracovávat signály z prostředí, stanovovat své bezprostřední cíle a na základě toho jednat. Cílem příspěvku je vymezit pojem virtuální bytosti a ilustrovat na konkrétním projektu – IVE – možnost modelovat chování jednoduchých bytostí. Virtuální bytosti v mají v tomto projektu tři základní charakteristické rysy: 1) jejich vnímání vychází z Gibsonova konceptu afordancí, 2) jejich jednání je rozvrhováno pomocí Belief-Desire-Intention teorie M. E. Bratmana, 3) chování bytostí v odlehlých částech světa je možné zjednodušovat podle Level-of-Detail techniky. Virtual beings are being used in computer games, film industry, education and even in therapy. They need a functional model of mind – to process the signals from environment, to set their goals and to act. In this work we try to define the term of virtual being and to illustrate this concept in one particular project. Virtual beings in IVE Project have three remarkable features: 1) their perception is based on Gibson's theory of affordances, 2) their actions are planned using Belief-Desire-Intention theory, 3) their behavior can be dynamically simplified using Level-of-Detail technique. Klíčová slova: virtual human; virtual world; affordance Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Psychika virtuální bytosti

Virtuální bytosti nachází uplatnění v počítačových hrách, ve filmu, výuce i terapii. Tyto bytosti potřebují svůj funkční model psychiky – potřebují zpracovávat signály z prostředí, stanovovat své ...

Brom, C.; Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

Hrubost a slušnost 2006. Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidksých vztahů
Klicperová-Baker, Martina; Košťál, J.
2006 - český
Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidských vztahů. Porovnání s výzkumem Pew Charitable Trust, USA z r. 2002. Opinions of Czech citizens on public expressions of interpersonal relations. Comparison with reslts of Pew Charitable Trust, USA 2002. Klíčová slova: Rudeness; civility; interpersonal relations Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Hrubost a slušnost 2006. Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidksých vztahů

Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidských vztahů. Porovnání s výzkumem Pew Charitable Trust, USA z r. 2002....

Klicperová-Baker, Martina; Košťál, J.
Psychologický ústav, 2006

Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě
Kohoutek, Tomáš; Ježek, S.; Mareš, J.
2006 - český
Příspěvek pracuje s pilotní verzí dotazníku pro zjišťování struktury zvládání zátěže ve třech různých životních kontextech – v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Metoda umožňuje identifikovat vztah mezi typem a mírou prožívaných problémů a stylem jejich zvládání. Formou předběžného sdělení seznamujeme i s porovnáním výsledků s další potenciálně významnou proměnnou – sociální pozicí účastníka výzkumu ve školní třídě, zjišťovanou pomocí rozšířené verze metody SORAD. Závěrem se zabýváme možnostmi podrobnější konceptualizace zvládání zátěže s ohledem na sociální pozici jako aspekt jeho široce kontextuálního charakteru. This study presents outputs of the pilot version of the coping questionare, which is focused on possible problems in the family, school and with peers. This questionare alows identify the types of the problems, its subjective meanings and the coping strategy. Social status in the clasroom was measured by SORAD questionare. Results iterpreting coping strategy as part of the multidimensonal resources of the social status. Klíčová slova: coping; coping strategies; clasroom Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě

Příspěvek pracuje s pilotní verzí dotazníku pro zjišťování struktury zvládání zátěže ve třech různých životních kontextech – v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Metoda umožňuje identifikovat ...

Kohoutek, Tomáš; Ježek, S.; Mareš, J.
Psychologický ústav, 2006

Antisociální chování dospívajících a jeho souvislosti s kvalitou školního prostředí*
Sobotková, Veronika; Blatný, Marek; Hrdlička, M.; Jelínek, Martin; Květon, Petr; Vobořil, Dalibor; Urbánek, Tomáš
2006 - český
Studie se zabývá vztahem mezi antisociálním chováním a školním prostředím. Ve výzkumu byla použita data z mezinárodního projektu SAHA (The Social And Health Assessment), který byl v České republice proveden u národního souboru adolescentů z městských oblastí (N = 4.980) ve třech věkových kohortách (12, 14 a 16 let). V předkládaném příspěvku jsme se zaměřili na kohorty 12letých a 14letých (N = 3023). K identifikaci osob s různými formami problémového chování jsme provedli nehierarchickou shlukovou analýzu na položkách škály antisociálního chování. Výsledkem byla identifikace 4 typů osob s různou mírou a charakterem antisociálního chování. Osoby z jednotlivých shluků jsme pomocí jednorozměrnéanalýzy rozptylu porovnali z hlediska jejich vztahu ke škole, školního klimatu, vnímané podpory od učitelů a obecné motivace ke studiu. Podle očekávání percipovali z jednotlivých typů školní prostředí jako nejvíce negativní dospívající s vysokou mírou antisociálního chování. The study deals with relation between antisocial behavior in adolescence and school environment. The Social and Health Assessment (SAHA), a school survey, was administered to a nationwide sample of 4,980 adolescents in three age cohorts (12, 14, and 16 years) in Prague and 12 regional capitals of the Czech Republic. In present study we focus on cohorts of 12 and 14 years old adolescents (N = 3023). K-means cluster analysis on the items of Antisocial Behavior Scale was used to identify the main clusters of antisocial behavior. Four major clusters of children were identified. Subsequently, adolescents from different clusters were compared on the levels of their attachment to school, school climate, perceived support from teachers and general motivation to study. As we expected, adolescents from the cluster with high rate of antisocial behaviors perceive the school environment as the most negative. Klíčová slova: antisocial behavior; school; adolescence Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Antisociální chování dospívajících a jeho souvislosti s kvalitou školního prostředí*

Studie se zabývá vztahem mezi antisociálním chováním a školním prostředím. Ve výzkumu byla použita data z mezinárodního projektu SAHA (The Social And Health Assessment), který byl v České republice ...

Sobotková, Veronika; Blatný, Marek; Hrdlička, M.; Jelínek, Martin; Květon, Petr; Vobořil, Dalibor; Urbánek, Tomáš
Psychologický ústav, 2006

Kognice 2006
Šikl, Radovan; Špok, Dalibor; Heller, Daniel; Vobořil, Dalibor; Lukavský, Jiří
2006 - český
Setkání odborníků z oblastí psychologie, filozofie, neurověd, lingvistiky, biologie a počítačové vědy vytvořilo fórum pro diskuzi o aktuálních otázkách výzkumu lidské kognice z různých názorových pozic. Konference Kognice 2006 nabídla příležitost k otevřenému a přátelskému mezioborovému dialogu a k seznámení se s přístupy, které i přes vzájemnou odlišnost spojuje snaha o poznání a porozumění mysli. Researchers from the fields of psychology, philosophy, neuroscience, linguistics, biology and computer science discussed on the current state of the research on cognition. The conference Kognice 2006 offered the platform for the interdisciplinary dialogue and for learning about the very different approaches and languages which are linked by their curiosity on the nature of the human mind. Klíčová slova: Cognition; cognitive science; mind and brain Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Kognice 2006

Setkání odborníků z oblastí psychologie, filozofie, neurověd, lingvistiky, biologie a počítačové vědy vytvořilo fórum pro diskuzi o aktuálních otázkách výzkumu lidské kognice z různých názorových ...

Šikl, Radovan; Špok, Dalibor; Heller, Daniel; Vobořil, Dalibor; Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

Výzkum vzorců chování pachatelů z pohledu forenzní psychologie na příkladu pachatelů vloupání
Polišenská, Veronika
2006 - český
Článek se věnuje problematice výzkumu vzorců chování pachatelů trestné činnosti a uzavírá jej na příkladu pachatelů vloupání z pohledu geografických a strategických aspektů trestné činnosti. The article concentrates upon the aspect of research of behavioural patterns of offenders and concludes with an example of burglars from the geographical and strategic perspective. Klíčová slova: research; forensic psychology; burglars Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Výzkum vzorců chování pachatelů z pohledu forenzní psychologie na příkladu pachatelů vloupání

Článek se věnuje problematice výzkumu vzorců chování pachatelů trestné činnosti a uzavírá jej na příkladu pachatelů vloupání z pohledu geografických a strategických aspektů trestné činnosti....

Polišenská, Veronika
Psychologický ústav, 2006

Proč je hranice mezi virtuální bytostí a jejím světem neostrá
Brom, C.; Lukavský, Jiří
2006 - český
V roce 2005 byl na MFF UK vyvinut softwarový projekt IVE – inteligentní virtuální prostředí. Jedná se o simulátor rozsáhlého virtuálního světa obydleného virtuálními bytostmi. Za účelem technického řešení problémů spojených s projektem jsme navrhli model ISMA („intention – suitability – materialisation – advice“), který je novou technikou pro representaci virtuálního světa. Model staví na Gibsonově teorii afordancí a Bratmanově teorii praktického rozhodování. Postupně se ukázalo, že některé výsledky projektu mají i psychologickou a filosofickou interpretaci. V článku nejprve představíme projekt IVE a model ISMA a poté se budeme zabývat tímto „netechnickým“ aspektem projektu. In this article we first introduce the IVE project (Intelligent Virtual Environment - developed in 2005 at MFF UK, Prague) and ISMA model (Intention - Suitability - Materialisation - Advice) and describe related theoretical issues of the project. IVE is a simulator of large virtual worlds populated with virtual beings, which uses a new model called ISMA for virtual world representation. This model is inspired by Gibson's affordace theory and Bratman's theory of practical reasoning. Gradually we realized that some project results also have psychological and philosophical interpretation, which is being discussed in this article. Klíčová slova: affordance; intention; virtual human Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Proč je hranice mezi virtuální bytostí a jejím světem neostrá

V roce 2005 byl na MFF UK vyvinut softwarový projekt IVE – inteligentní virtuální prostředí. Jedná se o simulátor rozsáhlého virtuálního světa obydleného virtuálními bytostmi. Za účelem technického ...

Brom, C.; Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze