Number of found documents: 261
Published from to

Kvalita života v rozměru normality a patologie
Řehulka, Evžen; Řehulková, Oliva
2006 - Czech
Kvalita života je v současné době často zkoumaný problém. Při zkoumání kvality života v rozměru normality a patologie zpravidla nacházíme rozdíly kvantitativní. Pokusili jsme se zjistit rovněž rozdíly kvalitativní, které ukazují u nemocných větší orientaci na budoucnost, menší schopnost kvalitu života popsat, malou sebekritičnost a sebedůvěru, pasivitu a nespokojenost. Today, the quality of life is getting quite a frequent attention from researchers. While studying the quality of life in relation to normality and pathology, we usually find quantitative differences. We have also tried to establish the differences in quality, characterized by a greater degree of orientation towards the future in the sick, a smaller ability to describe the quality of life, low levels of self-criticism and self-confidence, passiveness and dissatisfaction Keywords: Quality of life; personality; normality Available at various institutes of the ASCR
Kvalita života v rozměru normality a patologie

Kvalita života je v současné době často zkoumaný problém. Při zkoumání kvality života v rozměru normality a patologie zpravidla nacházíme rozdíly kvantitativní. Pokusili jsme se zjistit rovněž rozdíly ...

Řehulka, Evžen; Řehulková, Oliva
Psychologický ústav, 2006

Asociační experiment - fyziologické reakce a sémantické podobnosti
Lukavský, Jiří
2006 - Czech
Příspěvek se zabývá sledováním fyziologických reakcí při slovním asociačním testu. Shrnuje výsledky pilotního experimentu (N=14), při kterém byly sledovány asociační odpovědi, fyziologické reakce (změny kožního odporu) a sémantické hodnocení podnětů pomocí Testu sémantického výběru. Výsledky umožňují vizualizovat na úrovni jednotlivých osob jejich sémantické mapy spolu s příslušnými intenzitami emocionálních reakcí. His report is focused on physiological reaction measurements during the word association test. The results of preliminary experiment (N=14) are described. In this experiment association responses, physiological reactions (electrodermal activity) and semantic rating of stimuli were recorded. The obtained results may be visualized on individual level as semantic maps combined with electrodermal activity peaks. Keywords: word association test; electrodermal activity; semantic map Available at various institutes of the ASCR
Asociační experiment - fyziologické reakce a sémantické podobnosti

Příspěvek se zabývá sledováním fyziologických reakcí při slovním asociačním testu. Shrnuje výsledky pilotního experimentu (N=14), při kterém byly sledovány asociační odpovědi, fyziologické reakce ...

Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

Pohyb a duševní zdraví jako výchova prožitkem
Blahutková, M.; Řehulka, Evžen
2006 - Czech
Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě. Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním náčiním, s netradičními přístupy a s hudebním doprovodem můžeme nacházet cesty k životní rovnováze a k životní filozofii. Psychomotorika rozvíjí všechny stránky osobnosti a pomáhá při prožívání hlubokých prožitků pramenících z vlastních zdrojů osobnosti. Přináší hodnoty zejména v kontextu současnosti, který je charakterizován krizí v prožívání a v prožitkovosti. Psychomotorika nepředává prožitek, pouze nabízí a ukazuje cestu. The publication deals with the academic analysis of the field of sport and physical activity as the phenomena of human existence and the means of health. It delineates the position of movement activities within the educational system, including both the educational program for adults and the possibility of utilising movement activities as the means achieving health. The second part of the publication is dedicated to the field of mental hygiene, it processes the academic approaches to negative emotions, stress, anxiety and crisis Keywords: quality of life; mental hygiene; health movement activity Available at various institutes of the ASCR
Pohyb a duševní zdraví jako výchova prožitkem

Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě. Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním ...

Blahutková, M.; Řehulka, Evžen
Psychologický ústav, 2006

Psychika virtuální bytosti
Brom, C.; Lukavský, Jiří
2006 - Czech
Virtuální bytosti nachází uplatnění v počítačových hrách, ve filmu, výuce i terapii. Tyto bytosti potřebují svůj funkční model psychiky – potřebují zpracovávat signály z prostředí, stanovovat své bezprostřední cíle a na základě toho jednat. Cílem příspěvku je vymezit pojem virtuální bytosti a ilustrovat na konkrétním projektu – IVE – možnost modelovat chování jednoduchých bytostí. Virtuální bytosti v mají v tomto projektu tři základní charakteristické rysy: 1) jejich vnímání vychází z Gibsonova konceptu afordancí, 2) jejich jednání je rozvrhováno pomocí Belief-Desire-Intention teorie M. E. Bratmana, 3) chování bytostí v odlehlých částech světa je možné zjednodušovat podle Level-of-Detail techniky. Virtual beings are being used in computer games, film industry, education and even in therapy. They need a functional model of mind – to process the signals from environment, to set their goals and to act. In this work we try to define the term of virtual being and to illustrate this concept in one particular project. Virtual beings in IVE Project have three remarkable features: 1) their perception is based on Gibson's theory of affordances, 2) their actions are planned using Belief-Desire-Intention theory, 3) their behavior can be dynamically simplified using Level-of-Detail technique. Keywords: virtual human; virtual world; affordance Available at various institutes of the ASCR
Psychika virtuální bytosti

Virtuální bytosti nachází uplatnění v počítačových hrách, ve filmu, výuce i terapii. Tyto bytosti potřebují svůj funkční model psychiky – potřebují zpracovávat signály z prostředí, stanovovat své ...

Brom, C.; Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

Hrubost a slušnost 2006. Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidksých vztahů
Klicperová-Baker, Martina; Košťál, J.
2006 - Czech
Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidských vztahů. Porovnání s výzkumem Pew Charitable Trust, USA z r. 2002. Opinions of Czech citizens on public expressions of interpersonal relations. Comparison with reslts of Pew Charitable Trust, USA 2002. Keywords: Rudeness; civility; interpersonal relations Available at various institutes of the ASCR
Hrubost a slušnost 2006. Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidksých vztahů

Názory českých občanů na veřejné projevy mezilidských vztahů. Porovnání s výzkumem Pew Charitable Trust, USA z r. 2002....

Klicperová-Baker, Martina; Košťál, J.
Psychologický ústav, 2006

Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě
Kohoutek, Tomáš; Ježek, S.; Mareš, J.
2006 - Czech
Příspěvek pracuje s pilotní verzí dotazníku pro zjišťování struktury zvládání zátěže ve třech různých životních kontextech – v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Metoda umožňuje identifikovat vztah mezi typem a mírou prožívaných problémů a stylem jejich zvládání. Formou předběžného sdělení seznamujeme i s porovnáním výsledků s další potenciálně významnou proměnnou – sociální pozicí účastníka výzkumu ve školní třídě, zjišťovanou pomocí rozšířené verze metody SORAD. Závěrem se zabýváme možnostmi podrobnější konceptualizace zvládání zátěže s ohledem na sociální pozici jako aspekt jeho široce kontextuálního charakteru. This study presents outputs of the pilot version of the coping questionare, which is focused on possible problems in the family, school and with peers. This questionare alows identify the types of the problems, its subjective meanings and the coping strategy. Social status in the clasroom was measured by SORAD questionare. Results iterpreting coping strategy as part of the multidimensonal resources of the social status. Keywords: coping; coping strategies; clasroom Available at various institutes of the ASCR
Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě

Příspěvek pracuje s pilotní verzí dotazníku pro zjišťování struktury zvládání zátěže ve třech různých životních kontextech – v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Metoda umožňuje identifikovat ...

Kohoutek, Tomáš; Ježek, S.; Mareš, J.
Psychologický ústav, 2006

Antisociální chování dospívajících a jeho souvislosti s kvalitou školního prostředí*
Sobotková, Veronika; Blatný, Marek; Hrdlička, M.; Jelínek, Martin; Květon, Petr; Vobořil, Dalibor; Urbánek, Tomáš
2006 - Czech
Studie se zabývá vztahem mezi antisociálním chováním a školním prostředím. Ve výzkumu byla použita data z mezinárodního projektu SAHA (The Social And Health Assessment), který byl v České republice proveden u národního souboru adolescentů z městských oblastí (N = 4.980) ve třech věkových kohortách (12, 14 a 16 let). V předkládaném příspěvku jsme se zaměřili na kohorty 12letých a 14letých (N = 3023). K identifikaci osob s různými formami problémového chování jsme provedli nehierarchickou shlukovou analýzu na položkách škály antisociálního chování. Výsledkem byla identifikace 4 typů osob s různou mírou a charakterem antisociálního chování. Osoby z jednotlivých shluků jsme pomocí jednorozměrnéanalýzy rozptylu porovnali z hlediska jejich vztahu ke škole, školního klimatu, vnímané podpory od učitelů a obecné motivace ke studiu. Podle očekávání percipovali z jednotlivých typů školní prostředí jako nejvíce negativní dospívající s vysokou mírou antisociálního chování. The study deals with relation between antisocial behavior in adolescence and school environment. The Social and Health Assessment (SAHA), a school survey, was administered to a nationwide sample of 4,980 adolescents in three age cohorts (12, 14, and 16 years) in Prague and 12 regional capitals of the Czech Republic. In present study we focus on cohorts of 12 and 14 years old adolescents (N = 3023). K-means cluster analysis on the items of Antisocial Behavior Scale was used to identify the main clusters of antisocial behavior. Four major clusters of children were identified. Subsequently, adolescents from different clusters were compared on the levels of their attachment to school, school climate, perceived support from teachers and general motivation to study. As we expected, adolescents from the cluster with high rate of antisocial behaviors perceive the school environment as the most negative. Keywords: antisocial behavior; school; adolescence Available at various institutes of the ASCR
Antisociální chování dospívajících a jeho souvislosti s kvalitou školního prostředí*

Studie se zabývá vztahem mezi antisociálním chováním a školním prostředím. Ve výzkumu byla použita data z mezinárodního projektu SAHA (The Social And Health Assessment), který byl v České republice ...

Sobotková, Veronika; Blatný, Marek; Hrdlička, M.; Jelínek, Martin; Květon, Petr; Vobořil, Dalibor; Urbánek, Tomáš
Psychologický ústav, 2006

Kognice 2006
Šikl, Radovan; Špok, Dalibor; Heller, Daniel; Vobořil, Dalibor; Lukavský, Jiří
2006 - Czech
Setkání odborníků z oblastí psychologie, filozofie, neurověd, lingvistiky, biologie a počítačové vědy vytvořilo fórum pro diskuzi o aktuálních otázkách výzkumu lidské kognice z různých názorových pozic. Konference Kognice 2006 nabídla příležitost k otevřenému a přátelskému mezioborovému dialogu a k seznámení se s přístupy, které i přes vzájemnou odlišnost spojuje snaha o poznání a porozumění mysli. Researchers from the fields of psychology, philosophy, neuroscience, linguistics, biology and computer science discussed on the current state of the research on cognition. The conference Kognice 2006 offered the platform for the interdisciplinary dialogue and for learning about the very different approaches and languages which are linked by their curiosity on the nature of the human mind. Keywords: Cognition; cognitive science; mind and brain Available at various institutes of the ASCR
Kognice 2006

Setkání odborníků z oblastí psychologie, filozofie, neurověd, lingvistiky, biologie a počítačové vědy vytvořilo fórum pro diskuzi o aktuálních otázkách výzkumu lidské kognice z různých názorových ...

Šikl, Radovan; Špok, Dalibor; Heller, Daniel; Vobořil, Dalibor; Lukavský, Jiří
Psychologický ústav, 2006

Výzkum vzorců chování pachatelů z pohledu forenzní psychologie na příkladu pachatelů vloupání
Polišenská, Veronika
2006 - Czech
Článek se věnuje problematice výzkumu vzorců chování pachatelů trestné činnosti a uzavírá jej na příkladu pachatelů vloupání z pohledu geografických a strategických aspektů trestné činnosti. The article concentrates upon the aspect of research of behavioural patterns of offenders and concludes with an example of burglars from the geographical and strategic perspective. Keywords: research; forensic psychology; burglars Available at various institutes of the ASCR
Výzkum vzorců chování pachatelů z pohledu forenzní psychologie na příkladu pachatelů vloupání

Článek se věnuje problematice výzkumu vzorců chování pachatelů trestné činnosti a uzavírá jej na příkladu pachatelů vloupání z pohledu geografických a strategických aspektů trestné činnosti....

Polišenská, Veronika
Psychologický ústav, 2006

Sémantická mapa pojmu vědomí: Asociace a kategorie
Špok, Dalibor
2006 - Czech
V době bezprecedentního zájmu o vědecký výzkum vědomí bychom měli postoupit od často ad hoc vymezení směrem k důkladnému rozboru významu tohoto širokého a nejednoznačného termínu. Tuto analýzu je třeba učinit nejen z pozice filozofie mysli a nejrůznějších filozofických a psychologických škol, ale také studiem sémantické pozice tohoto pojmu v jazyku a v každodenním užívání. Pomocí jednoduché studie se autor snažil vymezit základní "sémantickou mapu" pojmu vědomí, základní oblasti a kategorie, v jejichž kontextu se o vědomí může uvažovat. Chceme-li vědecky zkoumat vědomí, pak nesmíme opomínat žádnou z uvedených kategorií nebo si tohoto omezení musíme být vědomi a definici námi zkoumaného konceptu zúžit. In the times of unprecedented interest in scientific research on consciousness, we should advance from ad hoc definitions towards thorough analysis of the meaning of this broad and ambiguous term. This analysis should be done not only in terms of philosophy of mind and various philosophical and psychological traditions, but also by examining the semantic position of this term in language and everyday use. This study tries to delimit basic "semantic map" of the term consciousness, basic realms and categories of everyday thinking about consciousness. If we want to research consciousness scientifically, we cannot omit any of these categories or we have to be aware of this limitation and narrow our scientific definition of the term. Keywords: consciousness; semantic map Available at various institutes of the ASCR
Sémantická mapa pojmu vědomí: Asociace a kategorie

V době bezprecedentního zájmu o vědecký výzkum vědomí bychom měli postoupit od často ad hoc vymezení směrem k důkladnému rozboru významu tohoto širokého a nejednoznačného termínu. Tuto analýzu je ...

Špok, Dalibor
Psychologický ústav, 2006

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases